Nowe prawo konsumenta: Zwiększa się odpowiedzialność dewelopera

Dzisiaj weszła w życie ustawa o prawach konsumenta, która rozszerza obowiązek informacyjny sprzedawców, w tym deweloperów oraz zwiększa zakres ich odpowiedzialności względem konsumentów.

Nowe obowiązki znalazły się w ustawie o prawach konsumenta i Kodeksie cywilnym.

Firma deweloperska poinformuje m.in. o opłatach dodatkowych, procedurze reklamacyjnej i usługach posprzedażowych. Za naruszenie obowiązków informacyjnych grozi grzywna.

Nowe regulacje będą obowiązywać w przypadku m.in. umów przedwstępnych na zakup lokali mieszkaniowych, zawieranych po 25 grudnia 2014 r. Najpóźniej w momencie, w którym osoba zadeklaruje chęć kupna mieszkania deweloper będzie zobligowany do przedstawienia kupującemu pełnych informacji na temat firmy i głównych cech lokalu, sposobów użytkowania i konserwacji oraz standardów komunikacji z klientem w trakcie procesu nabywania mieszkania.

Reklama

Grzywna do 5 tys. złotych

Sprzedający musi też od razu podać całkowitą cenę kupowanej nieruchomości, łącznie ze wszystkimi dodatkowo płatnymi usługami. W przypadku zakupu nieruchomości może chodzić np. o koszty dodatkowych prac wykończeniowych. - Wejście w życie ustawy oznacza także, że sprzedawca będzie musiał na życzenie klienta wyjaśnić znaczenie wszystkich zapisów w umowie. Nie zmienia to wiele w przypadku sprawdzonych deweloperów, dla których standardem jest informowanie i instruowanie klientów odnośnie ich praw przy kupnie nowego mieszkania. Trudno jednak ocenić jaką skuteczność będą miały mechanizmy kontroli i wychwytywania nieuczciwych praktyk, które przewidział ustawodawca - zauważa Jakub Zagórski, dyrektor sprzedaży i marketingu Skanska Residential Development Poland.

Od dzisiaj firma deweloperska będzie musiała dokładnie poinformować także o zakresie usług posprzedażowych. Za naruszenie obowiązków informacyjnych deweloperowi grozi grzywna w wysokości do 5000 zł.

Reklamacja i pięć lat na stwierdzenie usterek

Nowa ustawa zakłada również, że deweloper będzie musiał poinformować o procedurze reklamacyjnej oraz o swojej odpowiedzialności za jakość sprzedawanego mieszkania. Konsument będzie mógł złożyć reklamację na podstawie rękojmi lub gwarancji (jeśli została udzielona). Dziś uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne nowego mieszkania wygasają po upływie 3 lat od dnia jego wydania. Według przepisów, które będą obowiązywać od 25 grudnia 2014 r. klient będzie mieć aż pięć lat na stwierdzenie ewentualnych wad budynku mieszkalnego.

Nowe uprawnienie z tytułu rękojmi

Do tej pory klient, który zauważył jakąś nieprawidłowość w swoim mieszkaniu, której deweloper nie naprawił, mógł żądać obniżenia ceny. Teraz o obniżkę będzie jeszcze łatwiej. Wystarczy jednostronne oświadczenie klienta, w którym oczekuje on obniżenia ceny o konkretną kwotę. W przypadku braku odpowiedzi sprzedawcy na reklamację w terminie 14 dni, można będzie przyjąć, że sprzedawca uznaje reklamację. W sytuacjach ewentualnego sporu kwotę ewentualnej obniżki będzie rozstrzygał sąd. "Nowe regulacje podniosą poprzeczkę wszystkim firmom mieszkaniowym tak, by w całym kraju zwiększyć standardy wykonawcze i poziom obsługi klienta", mówi Jakub Zagórski.

Zwiększenie ustawowej odpowiedzialności dewelopera może podnieść jakość mieszkań oferowanych w tzw. segmencie ekonomicznym. Firmy oszczędzające na przykład na materiałach wykończeniowych - montujące najprostsze okna PCV czy stosujące najtańsze tynki w częściach wspólnych - mogą boleśniej odczuć wejście w życie nowej ustawy. Jest również szansa na zwiększenie świadomości konsumentów odnośnie do praw wynikających z nabywanego lokalu. Niestety brak odpowiednich mechanizmów kontrolnych może sprawić, że część ustawowo narzuconych obowiązków informacyjnych nie będzie praktykowana.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Dowiedz się więcej na temat: prawa konsumenta | deweloper | prawa konsumentów
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »