O jakich metrażach mieszkań marzą Polacy?

Jakich mieszkań poszukują osoby odwiedzające biura nieruchomości? Okazuje się, że pomiędzy miastami są dość znaczące różnice.

Warszawa, Kraków i Wrocław preferują duże mieszkania

Według badań sieciowej agencji nieruchomości Metrohouse, mieszkańcy Warszawy są najbardziej nastawieni na zakup mieszkań o metrażu powyżej 60 m kw. Aż 27 procent klientów jest zainteresowana takim metrażem. Niewiele, bo o 1 pkt proc. mniej osób, poszukuje mieszkań 50-59-metrowych. Powodów takiego stanu rzeczy jest kilka.

Większe mieszkania mogą być także idealną inwestycją. Mieszkanie trzypokojowe (60-65 mkw.), przeznaczone na wynajem, to średnio dla warszawskiego inwestora miesięczny czynsz przekraczający ok. 3000 zł. Dodatkowo, z analiz Metrohouse wynika, że wraz z bogaceniem się społeczeństwa, coraz częściej zamieniamy mieszkania na większe. Taki powód zakupu mieszkania deklaruje 22 proc. wszystkich klientów firmy.

Reklama

Osoby chcące kupić mieszkanie o metrażu ponad 60 m kw. gotowi są przeznaczyć na wydatek średnio 600 000 zł. Co ciekawe, najrzadziej poszukiwanym lokum w Warszawie jest kawalerka, tylko 6 proc. stanowią osoby zainteresowane zakupem mieszkania do 29 m kw. Średnio chcą zapłacić za taki metraż maksymalnie 300 000 zł. Nabywcy wyraźnie wolą kupić nieco większe mieszkanie dwupokojowe, które daje możliwość wydzielenia salonu i sypialni. Nie bez przyczyny jest fakt, że m kw. najmniejszych metrażem mieszkań jest zwykle najwyższy, co powoduje, że różnica pomiędzy mieszkania jedno i dwupokojowymi nie jest wcale bardzo istotna.

W Krakowie, podobnie jak w Warszawie, największym zainteresowaniem cieszą się duże mieszkania (60 m kw. i więcej). Popyt na tego typu lokale stanowi aż 43 proc. wszystkich zapytań. Jak wylicza GUS średnia wieku osób zamieszkujących Kraków to 42,5 roku. W dużej mierze mamy więc do czynienia z zamianą mieszkań na większe, tym bardziej, że boom na rynku budowlanym powoduje, że na rynku dostępna jest szeroka oferta deweloperów, którzy, korzystając z niższych cen gruntu, tego rodzaju mieszkania lokują na obrzeżach miasta.

Natomiast we Wrocławiu również w poszukiwaniach dominują większe mieszkania. Minimalny metraż 50 m kw. deklaruje łącznie 59 proc. klientów Metrohouse, a zakup niewielkich kawalerek do 29 m kw. zaledwie co dziesiąty poszukujący.

W Łodzi prym wiodą małe mieszkania

W Łodzi profil zainteresowania mieszkaniami jest zupełnie odmienny niż w stolicy. Najwięcej osób nastawionych jest na zakup lokalu małego metrażu. Aż 61 proc. klientów deklaruje zakup mieszkania do 39 m kw. Należy pamiętać, że Łódź z racji cen, jest intensywnie penetrowana przez inwestorów z innych miast.

Na przykład w porównaniu z Warszawą, ceny mieszkań na rynku wtórnym w Łodzi są nadal prawie dwa razy niższe. Nie może więc dziwić, że ten rynek cieszy się istotnym zainteresowaniem inwestorów, którzy zamiast lokować kapitał w drożejące lokale w stolicy wybierają nieraz zakup kilku mieszkań w Łodzi. Osoby zainteresowane tego rodzaju nieruchomościami średnio chcą wydać na mieszkanie 180 000 zł, a niewielki odsetek deklarował zakup w cenie ok. 500 000 zł.

W Poznaniu i Gdańsku nie ma faworyta

W odróżnieniu od innych miast mieszkańcy Poznania i Gdańska mają dość zróżnicowane podejście do zakupu mieszkań. W Poznaniu zainteresowanie skierowane jest raczej w kierunku niewielkich metrażowo mieszkań dwupokojowych, ale popularnością cieszą się także lokale powyżej 60 m kw. W Gdańsku też deklaracje klientów nie ułatwiają znalezienia lokalu, który byłby szczególnie pożądany na rynku. Duża popularność dotyczy mniejszych metraży, najczęściej pożądanych przez inwestorów. Lokali do 29 m kw. poszukuje 28 proc. potencjalnych nabywców.

Podobny odsetek zainteresowany jest lokalami 40-49 m kw.

Pobierz za darmo program PIT 2018

Metrohouse.pl
Dowiedz się więcej na temat: nieruchomości | mieszkanie | deweloper
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »