Od 1 stycznia 2012 r. prace konserwatorskie i restauracyjne z VAT-em
Do końca 2011 r. usługi polegające na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczące zabytków wpisanych do rejestru zabytków podlegały zwolnieniu z podatku VAT. Okres obowiązywania zwolnienia zakończył się jednak wraz z dniem 31 grudnia 2011 r. i od 1 stycznia 2012 r. usługi te objęte są już stawką 23% podatku VAT. Konieczność stosowanie wobec nich stawki podstawowej podatku VAT wynika z przepisów Dyrektywy 2006/112/WE.
Od 1 stycznia 2011 r. podstawowa stawka podatku VAT wynosi 23%, jednak przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku. Dlatego też należy przypomnieć, że z dniem 6 kwietnia 2011r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Rozporządzenie to w § 43 wprowadziło, wyrażone wprost zwolnienie od opodatkowania podatkiem VAT usług polegających na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich.
Zgodnie z brzmieniem § 43 ust. 1 przywołanego rozporządzenia, Minister Finansów zwolnił od podatku w okresie do dnia 31 grudnia 2011r. usługi polegające na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących:
1. zabytków wpisanych do rejestru zabytków, wpisanych do inwentarza muzeum albo wchodzących w skład narodowego zasobu bibliotecznego;
2. materiałów archiwalnych wchodzących w skład narodowego zasobu archiwalnego.
Ponadto w myśl § 43 ust. 2 tego rozporządzenia powyższe zwolnienie, w zakresie prowadzonych prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących zabytków wpisanych do rejestru zabytków można było stosować pod warunkiem, że:
1. prace konserwatorskie i restauratorskie były wykonywane przez osoby posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac;
2. na prowadzenie tych prac zostało wydane pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków.
Jak wynika, z przywołanych powyżej przepisów, aby można było skorzystać z omawianego zwolnienia należało spełnić łącznie następujące warunki:
1. prace konserwatorskie i restauratorskie dotyczyły zabytków wpisanych do rejestru zabytków, wpisanych do inwentarza muzeum, lub wchodzących w skład narodowego zasobu bibliotecznego,
2. prace te były wykonywane przez osoby posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac,
3. na prowadzenie tych prac wydane zostało pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków, a w powyższym pozwoleniu została określona osoba odpowiedzialna za prowadzenie prac konserwatorskich lub restauratorskich.
Zwolnienie przysługiwało wyłącznie w sytuacji spełnienia powyższych warunków. Potwierdzały to również organy podatkowe m. in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 18 sierpnia 2011 r (znak IPPP1/443-806/11-2/AP), jak i w interpretacji indywidualnej z dnia 8 sierpnia 2011 r. (znak IPPP1-443-743/11-2/AS).
Należy podkreślić, że zwolnienie określone w § 43 rozporządzenia miało charakter przedmiotowo - podmiotowy. Oznacza to, że aby można było je zastosować musiały zostać spełnione przesłanki o charakterze przedmiotowym i podmiotowym. Strona przedmiotowa odnosiła się do prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących zabytków wpisanych do rejestru zabytków, natomiast strona podmiotowa do osób wykonujących te prace, posiadania przez nich odpowiednich uprawnień oraz do danych wynikających z decyzji administracyjnej - pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków.
Podsumowując, od 1 stycznia 2012 r. w stosunku do wszystkich usług polegających na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich należy stosować podstawową tj. 23% stawkę podatku VAT.
Aplikant radcowski, konsultant podatkowy w Departamencie Doradztwa Podatkowego Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Krakowie
Artykuł ma charakter jedynie informacyjny i stanowi publikację zainspirowaną treścią artykułów prasowych, interpretacji organów podatkowych i orzeczeń sądów administracyjnych. Nie stanowi porady ani opinii podatkowej czy prawnej w rozumieniu art. 2 ust. 1 i art. 31 ustawy o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 1996 r. Nr 102, poz. 475, ze zm.) i jest odzwierciedleniem poglądów wyrażanych przez autorów publikacji. Małopolski Instytut Studiów Podatkowych Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za ewentualne skutki podejmowanych decyzji na ich podstawie.