Plusy i minusy korygowania deklaracji przez internet

Korektę błędnie sporządzonej deklaracji można przesłać do urzędu skarbowego przez internet. Taka forma rozliczeń jest szybka i bezpieczna. Problem w tym, że wraz z korektą nie można złożyć innych wymaganych niekiedy dokumentów, np. wniosku o stwierdzenie nadpłaty.


Zasady e-korekty

Błędy w deklaracjach podatkowych - także w zeznaniach, wykazach i informacjach składanych na podstawie przepisów prawa podatkowego - są usuwane w trybie korekty. Poprawki można nanieść bez względu na rodzaj i zakres pomyłek. Mogą one dotyczyć podstawy opodatkowania, wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, danych identyfikacyjnych itp.

Korektę rozliczenia można przesłać przez internet. E-korekta, tak jak korekta dokonywana tradycyjnie, wymaga złożenia deklaracji korygującej i uzasadnienia przyczyn naniesienia zmian. Takie wymogi wynikają z art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej.

Reklama

Do sporządzania deklaracji korygującej w formie elektronicznej należy użyć odpowiedniego interaktywnego formularza. Ściąga się go w formacie PDF ze strony www.e-deklaracje.gov.pl. W przypadku rozliczeń składanych bez kwalifikowanego e-podpisu można to zrobić również za pośrednictwem aplikacji e-Deklaracje Desktop. Nie wolno zapomnieć o załącznikach. Jeżeli deklaracja musi być złożona z załącznikami, to trzeba je pobrać i wypełnić. Nie ma znaczenia, czy dane w nich zawarte zmieniły się, czy nie. Poprawiane dokumenty sporządza się na drukach obowiązujących w danym okresie rozliczeniowym. Należy więc sprawdzić na stronie www.e-deklaracje.gov.pl, w zakładce Formularze, czy odpowiedni formularz jest udostępniony w systemie. Najstarsze dokumenty dotyczą 2008 r.

W poprawianej deklaracji zaznacza się, że stanowi ona korektę. Pojawi się wówczas pod nią do wypełnienia formularz uzasadnienia przyczyn naniesienia zmian oznaczony symbolem ORD-ZU. Opisuje się w nim, które elementy rozliczenia zostały poprawione i dlaczego. Formularz ORD-ZU wyświetli się za każdym razem, gdy zostanie zakreślone pole informujące o korekcie rozliczenia. Jeżeli więc podatnik poprawia jednocześnie więcej niż jedną deklarację, nie może wysłać zbiorczego uzasadnienia, gdy zmiany dotyczą tego samego podatku i wynikają z tego samego powodu - tak jak praktykuje się to w przypadku korekt składanych w formie papierowej. Wyjaśnienie trzeba sporządzić tyle razy, ile jest składanych deklaracji korygujących.


Autoryzacja zmian

Przygotowane dokumenty trzeba przed wysłaniem podpisać. W większości przypadków wymaga to użycia płatnego bezpiecznego e-podpisu weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

Przybywa jednak deklaracji, które można składać i korygować bez takiego podpisu (patrz ramka). Ich autoryzacja opiera się na zestawie kilku informacji o podatniku. Są to: NIP albo PESEL, pierwsze imię, nazwisko, data urodzenia oraz kwota przychodu wskazana w zeznaniu lub rocznym obliczeniu podatku za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok, w którym składana jest korekta. Jeżeli korekta rozliczenia składana jest w 2012 r., trzeba podać wartość z dowolnego zeznania lub rocznego obliczenia podatku za 2010 r. - bez względu na to, jakiego okresu rozliczeniowego dotyczy poprawione rozliczenie.

Możliwość przesyłania korekt bez kwalifikowanego e-podpisu jest zarezerwowana tylko dla osób fizycznych. W tej formie nie mogą być jednak składane deklaracje autoryzowane przez pełnomocników.


Problem z wnioskami

Korekta rozliczenia nie zawsze sprowadza się do sporządzenia deklaracji korygującej i wyjaśnienia przyczyn naniesienia zmian. Niekiedy składa się dodatkowe pisma, np. wniosek o stwierdzenie nadpłaty, prośbę o przeksięgowanie nadpłaty na wskazane podatki, podanie o zaliczenie zwrotu VAT na inne zobowiązania podatkowe. Takich dokumentów nie można jednak przesłać w ramach e-korekty.

Podatnicy, którzy mimo wszystko chcą je złożyć przez internet, mają do wyboru jedną z dwóch opcji. Pierwsza - tylko dla osób fizycznych - to przesłanie dokumentów z wykorzystaniem elektronicznej skrzynki podawczej "swojego" urzędu skarbowego na platformie ePUAP. Najpierw trzeba jednak upewnić się, czy urząd skarbowy udostępnia taką formę załatwiania formalności. Korzystanie z platformy ePUAP wymaga założenia na niej konta i uzyskania profilu zaufanego. Profil zaufany to odpowiednik komercyjnego e-podpisu. Różnica polega na tym, że uzyskuje się go bezpłatnie i stosuje bez użycia dodatkowych urządzeń. Druga możliwość przekazania dokumentów przez internet to wysyłanie ich na adres e-mail urzędu skarbowego. Wymaga to jednak użycia kwalifikowanego e-podpisu.

Podatnicy, którzy nie chcą korzystać z pośrednictwa internetu, mają do dyspozycji następujące rozwiązania. Podania mogą sporządzić na piśmie. Składa się je w urzędzie skarbowym lub przesyła na jego adres. Wymagane dokumenty można również dostarczyć do siedziby urzędu skarbowego na takich nośnikach danych jak dyskietka, pamięć USB, CD, DVD. Muszą być one jednak podpisane kwalifikowanym e-podpisem. Urzędnicy poświadczają ich odbiór w formie papierowej. Elektroniczny nośnik danych powinien być trwale oznakowany w sposób pozwalający na jego jednoznaczną identyfikację. Dokumenty lub nośniki zawierające oprogramowanie złośliwe są automatycznie odrzucane.

Bez kwalifikowanego e-podpisu można złożyć korektę:

PIT-37 za 2008 r.,
PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39 za 2009 r.,
PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39, PIT-16A, PIT-19A za 2010 r.,
PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39, PIT-16A, PIT-19A za 2011 r.,
VAT-7, VAT-7K, VAT-7D za okresy rozliczeniowe począwszy od 1 stycznia 2011 r.
PCC-3 związane ze zdarzeniem powodującym obowiązek zapłaty podatku, które miało miejsce po 31 grudnia 2011 r.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.)


autor: Małgorzata Żujewska
Gazeta Podatkowa nr 101 (933) z dnia 2012-12-17

GOFIN podpowiada

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »