Sponsoring w świetle przepisów o VAT

Wśród umów nazwanych wymienionych w kodeksie cywilnym wyróżnia się m.in. umowy dwustronnie zobowiązujące - wzajemne. Polegają one na tym, że obie strony zobowiązują się do określonych działań, których efektem będą obustronne korzyści, a więc każda ze stron jest jednocześnie dłużnikiem i wierzycielem drugiej.

Wśród umów nazwanych wymienionych w kodeksie cywilnym wyróżnia się m.in. umowy dwustronnie zobowiązujące - wzajemne. Polegają one na tym, że obie strony zobowiązują się do określonych działań, których efektem będą obustronne korzyści, a więc każda ze stron jest jednocześnie dłużnikiem i wierzycielem drugiej.

Ekwiwalentność świadczeń jest cechą odróżniającą umowy wzajemne od umów jednostronnie zobowiązujących, np. darowizny. Ta ostatnia polega na zobowiązaniu się jedynie przez darczyńcę do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku (art. 888 k.c.)

Sponsoring według "Słownika wyrazów obcych" polega na finansowaniu czegoś w zamian za reklamowanie własnej działalności. Zdaniem autora konstrukcja prawna sponsoringu jest oparta na zasadzie ekwiwalentności świadczeń. Sponsor ponosi bowiem pewne koszty w celu sfinansowania określonych działań, sponsorowanego, na ogół o charakterze sportowym lub kulturalnym. W ten sposób sponsor odnosi korzyści w postaci pewnego rodzaju nagłośnienia jego działalności, kształtowania pozytywnego wizerunku wśród uczestników danej imprezy, a sponsorowany otrzymuje kapitał od sponsora na finalizowanie celu gospodarczego.

Reklama

Ustalenie kryteriów decydujących o zaliczeniu zawartej umowy do określonej kategorii ma istotne znaczenie dla celów opodatkowania VAT. Istota sponsoringu sprowadza się w zasadzie do wzajemnych świadczeń, a nie jest jedynie zwykłym przekazaniem towaru na potrzeby reprezentacji i reklamy. Na potrzeby opodatkowania VAT nie jest również możliwe utożsamianie sponsoringu z umową zamiany. Kodeks cywilny dopuszcza bowiem możliwość przeniesienia w ramach tej umowy jedynie własności rzeczy, a więc z punktu widzenia ustawy o VAT - wymiany towaru za towar. Wydaje się, że zakres sponsoringu będzie na ogół oceniany jako zamiana towaru na usługę, przeważnie dochodzi bowiem do przekazania przez sponsora nagród rzeczowych w ramach konkursu zorganizowanego przez podmiot sponsorowany, który w zamian świadczy usługę reklamową.

Kwestia kwalifikacji sponsoringu jako czynności podlegającej opodatkowaniu VAT przedstawia się inaczej w przypadku tzw. sponsoringu pieniężnego, który polega na finansowaniu działań sponsorowanego poprzez przekazanie mu określonej kwoty pieniężnej. W takim przypadku dochodzi do sprzedaży usługi przez sponsorowanego na rzecz sponsora -czyli zakupu usługi przez sponsora - sponsorowany dokonuje odpłatnego świadczenia usług reklamowych.

Odrębnego potraktowania wymaga sponsoring usługowy, stanowiący zamianę usług.

Załóżmy iż przedsiębiorstwo produkcyjne wynajmuje lokal firmie transportowej, w którym firma ta organizuje imprezę o charakterze kulturalnym. W zamian za udostępnienie lokalu firma transportowa umieszcza w trakcie imprezy logo przedsiębiorstwa produkcyjnego oraz rozdaje uczestnikom imprezy foldery reklamujące działalność przedsiębiorstwa. W takiej sytuacji ma miejsce zamiana usług, o której mowa w ustawie z 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym.

Przekazanie określonej kwoty pieniężnej lub nagród na cel związany z organizacją imprezy nie zawsze następuje w ramach sponsoringu. W praktyce takie przekazanie następuje również w formie darowizny. Wiąże się to jednak z brakiem jakiegokolwiek ekwiwalentnego świadczenia po stronie organizatora, gdyż jak wspomniano, darowizna jest umową jednostronnie zobowiązującą. W przypadku formułowania umowy darowizny warto zalecić dokładną analizę jej poszczególnych postanowień, gdyż o charakterze prawnym umowy wcale nie decyduje nazwa, lecz jej cel i zgodny zamiar stron. Czynność prawna dokonywana przez stronę nie może mieć na celu obejścia ustawy, a więc prowadzić do minimalizacji zobowiązań podatkowych.

W orzecznictwie rozpowszechniony jest pogląd, że organy podatkowe mają prawo do oceny czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez podatników, gdy czynności te kształtują stan faktyczny podlegający kwalifikacji na gruncie norm prawnopodatkowych. To daje podstawę do ewentualnego zastosowania art. 65 § 2 k.c., w myśl którego w umowach należy raczej badać, jaki był zgodny zamiar stron i cel umowy, aniżeli opierać się na jej dosłownym brzmieniu. Niekiedy organy podatkowe są upoważnione do dokonywania oceny danego stanu faktycznego pod kątem wspomnianego przepisu kodeksu cywilnego. Ocena taka jest uzasadniona w sytuacji, gdy ustalenie treści czynności cywilnoprawnej jest równoznaczne z ustaleniem elementu stanu faktycznego sprawy. Jeżeli więc organizator imprezy otrzymuje w ramach umowy z innym podmiotem nagrody rzeczowe, a następnie świadczy usługę reklamową gdyż. umieszcza logo tego podmiotu, rozprowadza foldery reklamujące jego działalność, występuje ekwiwalentność świadczeń. Element stanu faktycznego w postaci ekwiwalentnego świadczenia usług reklamowych wyklucza możliwość uznania takiej umowy za umowę darowizny, choćby nawet strony usiłowały poprzez odpowiednie brzmienie nadać jej charakter darowizny.

Jeżeli przedsiębiorstwo POLTRAK przekazuje pewną liczbę książek podmiotowi STOK, który organizuje imprezę dziecięcą. Książki stanowią nagrody dla uczestników konkursów organizowanych w trakcie imprezy. Jeżeli przedsiębiorstwo nie przedstawi żądań reklamowania jego firmy, przez umieszczenie logo, można mówić o przekazaniu książek w formie darowizny. Natomiast gdy podmiot STOK dokona czynności reklamujących przedsiębiorstwo POLTRAK, przekazanie książek nastąpi w ramach sponsoringu.

Czynności zamiany towaru na usługę lub usługi na usługę dokonane w ramach umowy sponsoringu podlegają opodatkowaniu VAT z zastosowaniem stawki przewidzianej dla danego towaru i usługi. Dotyczy to zarówno czynności wykonanych przez sponsora, jak i sponsorowanego. Należy pamiętać, że regułą jest opodatkowanie według stawki 22 proc. Ewentualne zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie prawa polskiego są wyjątkiem od ogólnego założenia równości opodatkowania, a ich zastosowanie może przebiegać jedynie z zachowaniem warunków określonych przez ustawodawcę.

http://www.difin.pl/

Difin
Dowiedz się więcej na temat: sponsoring | świadczenia | przedsiębiorstwo | logo | VAT | korzyści
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »