Zarobki z reklam na blogu można opodatkować stawką 8,5 proc.

Możliwość wyboru opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych i zastosowania do uzyskanych przychodów 8,5-proc. stawki mają te osoby, które udostępniają miejsce na reklamę np. na blogu. Ważne jest, by prowadzona strona internetowa nie stanowiła wykonywania działalności gospodarczej.

Internet to popularne obecnie miejsce na reklamę. W konsekwencji rosnącego zapotrzebowania na powierzchnię, na której można opublikować reklamę, wielu podatników, posiadających własne strony www, decyduje się na odpłatne udostępnienie w tym celu części swojej witryny. Należy jednak pamiętać o konieczności opodatkowania uzyskanego z tego tytułu przychodu.

Dochód z reklam na stronach internetowych podlega opodatkowaniu

W związku z powszechnością podatku dochodowego opodatkowaniu podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów objętych zwolnieniami podatkowymi - przedmiotowym oraz podmiotowym, a także dochodów, od których, na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej, zaniechano poboru podatku.

Reklama

Charakter, w jakim właściciel udostępnia witrynę, decyduje o formie opodatkowania

W zależności od charakteru, w jakim właściciel strony www udostępnia przestrzeń witryny, źródło do którego zostanie zakwalifikowana zapłata za publikację reklamy może być różne.

Biznes INTERIA.PL na Facebooku. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

W przypadku gdy strona internetowa jest udostępniana w związku z prowadzoną w tym celu działalnością gospodarczą, opłatę za publikację reklamy z zasady zalicza się do określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródła, jakim jest działalność gospodarcza.

W takiej sytuacji uzyskane przychody należy zatem opodatkować według zasad właściwych dla skali podatkowej lub też 19-proc. podatkiem liniowym.

Poza działalnością możliwa stawka 8,5 proc.

Z drugiej strony, w sytuacji gdy właściciel witryny prowadzi stronę internetową hobbystycznie, przez co jej udostępnianie nie przejawia charakteru działalności gospodarczej, przychód z publikacji reklam należy zakwalifikować do innych źródeł.

Przepisy prawa podatkowego dopuszczają w tym przypadku możliwość zaliczenia otrzymanego dochodu do źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, jakim jest najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze.

Pozwala to na zastosowanie opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, przy zastosowaniu stawki 8,5 proc. Decydując się na wybór tej formy opodatkowania, trzeba jednak pamiętać, że zastosowanie niskiej stawki łączy się z brakiem możliwości rozliczenia poniesionych kosztów. W tym przypadku podstawą opodatkowania jest bowiem przychód, a nie dochód.

"Umową podobną do najmu jest umowa, na podstawie której jeden podmiot oddaje innemu podmiotowi możliwość wyświetlania na stronie internetowej administrowanej przez ten pierwszy podmiot (w określonym miejscu tej strony) określonych treści (najczęściej reklamowych). Nie ma tu ani najmu rzeczy, ani praw, jednak następuje oddanie do używania bytu wirtualnego, jakim jest część powierzchni strony internetowej" - A. Bartosiewicz, R. Kubacki, Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Komentarz, Wydawnictwo ABC, 2011 r.

Sąd potwierdza ryczałt

Choć stanowisko prezentowane w sprawie formy opodatkowania właściwej dla przychodów osiąganych w związku z publikowaniem reklam na stronach internetowych przez osoby prywatne nie jest jednolite, dość istotnym wydaje się wyrok WSA w Łodzi z dnia 29 czerwca br. (sygn. akt I SA/Łd 657/12), w którym sąd przyznał rację podatnikowi i jednoznacznie potwierdził możliwość opodatkowania zapłaty za udostępnienia, w celu publikacji reklamy, fragmentu strony internetowej, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Wynika to bezpośrednio z charakteru umowy, na podstawie której udostępniana jest powierzchnia reklamowa.

"Umowa udostępniająca do używania stronę internetową jest umową nienazwaną, zbliżoną jednak do umowy dzierżawy. Jej celem jest bowiem, "wydanie" kontrahentowi, za wynagrodzeniem, strony internetowej (lub jej części - jak w niniejszym przypadku) do korzystania poprzez umieszczanie na niej reklam swoich klientów. W tym też momencie właściciel strony internetowej traci niejako swoje władztwo, gdyż nie może korzystać ze swojej strony (lub jej części), ani udostępnić jej do korzystania innemu podmiotowi. Zakres obowiązków stron takich umów jest zatem analogiczny jak w umowie dzierżawy" - ww. wyrok z 29.06.2012 r.

Elżbieta Węcławik, Iwona Cackowska

Tax Care S.A.
Dowiedz się więcej na temat: Tax Care S.A. | blogerzy | reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »