Bycie zapalonym graczem opłacalne podatkowo

Podatnik handlującym przedmiotami oraz postaciami uzyskanymi w grach internetowych może zapłacić trzyprocentową, zryczałtowaną stawkę podatku dochodowego. Taki, niewątpliwie korzystny dla graczy wniosek, wypływa z treści interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 21 lipca 2014 r., znak ITPB1/415-471/14/MR.

Podatnik handlującym przedmiotami oraz postaciami uzyskanymi w grach internetowych może zapłacić trzyprocentową, zryczałtowaną stawkę podatku dochodowego. Taki, niewątpliwie korzystny dla graczy wniosek, wypływa z treści interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 21 lipca 2014 r., znak ITPB1/415-471/14/MR.

Sprawa dotycząca wnioskiem o wydanie interpretacji dotyczyła dość powszechnej w obecnych czasach praktyki obrotu przedmiotami, postaciami czy innymi atrybutami, uzyskanymi podczas rozgrywki w licznych grach komputerowych typu on-line. Rozbudowane światy tych gier umożliwiają użytkownikom rozwój swych postaci, zdobywanie czy też zakup licznych przedmiotów podnoszących wartość bohatera oraz innych gadżetów, wykorzystywanych w wirtualnym świecie. Sklepy czy inne rodzaje giełd, zawarte w grach, umożliwiają obrót takimi "wirtualnymi towarami" między poszczególnymi graczami, korzystającymi przy tym z wirtualnej waluty przewidzianej w grze (nabywanej wcześniej rzecz jasna za całkiem realne pieniądze). Jeden z graczy powziął wątpliwość, czy uzyskany z obrotu takimi towarami za pośrednictwem portalu Allegro czy podobnych portali dochód może podlegać opodatkowaniu 3-procentową stawką zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 6 ust. 1 w związku z z art. 12 ust. 5 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z tytułu działalności usługowej w zakresie handlu. Wnioskodawca zaznaczył przy tym, iż posiada zarejestrowaną działalność gospodarczą pod symbolem Polskiej Klasyfikacji Działalności 47.91.Z, a więc sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet.

Reklama

Takie stanowisko podatnika znalazło uznanie organu interpretacyjnego. Organ podkreślił, iż jeżeli Wnioskodawca nie podejmuje czynności w wyniku których dochodzi do zmiany zakupionych uprzednio przedmiotów / postaci wirtualnych to dojść należy do wniosku, iż przedmiotem działalności gospodarczej jest działalność usługowa w zakresie handlu, opodatkowana najniższą stawką zryczałtowanego podatku dochodowego. Podatek ten nie jest rzecz jasna pomniejszony o koszty uzyskania przychodu.

Stanowisko takie, analizując wcześniejsze interpretacje organów, nie jest odosobnione. Sam Wnioskodawca w stanie faktycznym i jego uzasadnieniu prawnym powołał się na dwie wcześniejsze interpretacje podatkowe, wydane pod znakami ITPB1/415-168/11/MR oraz ITPB1/415-1237/12/DP. Przedmiotem analizy organów coraz częściej staje się wszelkiego rodzaju obrót, dokonywany w ramach systemów internetowych. Liczne wątpliwości budził swego czasu obrót wirtualnymi walutami typu popularnych Bitcoinów, zapłata nimi czy też ich wymiana na realną walutę.

Warto zaznaczyć stale rosnącą popularność takiego źródła dochodów, zarówno na świecie, jak i w samej Polsce. Coraz więcej osób z rozwijania swych postaci w grach internetowych czyni swe jedyne zajęcie, będące jednocześnie źródłem sporego dochodu. Wyjątkowo rzadkie przedmioty bądź rozwinięte postaci potrafią bowiem wśród zapaleńców internetowych rozgrywek osiągać astronomiczną wartość, stając się przedmiotem tradycyjnego obrotu za pośrednictwem portali aukcyjnych.

Przypadki kradzieży w grach internetowych spędzają natomiast sen z powiek organom ścigania, które to coraz częściej zawiadamiane są o przypadkach nielegalnego przywłaszczenia sobie danego przedmiotu czy postaci w grze komputerowej przez innego jej użytkownika. Niestety, wiedza na temat mechanizmów takich procederów w dalszym ciągu jest dla przeciętnego obywatela, nie mówiąc już o organach, znikoma. Podkreślić natomiast należy, iż w grę wchodzić mogą niebagatelne kwoty oraz niezliczone godziny, spędzone przed ekranem monitora. Obsesyjnie zdobywane przedmioty czy postaci przestają być w takim miejscu czystą rozrywką, a stają się zorganizowanym biznesem, nastawionym na uzyskanie konkretnego zysku. Częstokroć, wbrew woli twórcy gry, staje się więc ona nie polem rozrywki, a giełdą wymiany. Dodatkowe utrudnienie stanowi przy tym silna anonimizacja tego typu systemów, oparta na pełnym utajnieniu personaliów stron uczestniczących w transakcji. Jej założeniem jest ochrona użytkownika i jego danych osobowych, jednocześnie jednak, na zasadzie miecza obosiecznego, utrudnia potencjalne ściganie nieuczciwych użytkowników.

Jarosław Włoch

radca prawny, Wice-Dyrektor w Departamencie Doradztwa Podatkowego Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Krakowie

Artykuł ma charakter jedynie informacyjny i stanowi publikację zainspirowaną treścią artykułów prasowych, interpretacji organów podatkowych i orzeczeń sądów administracyjnych. Nie stanowi porady ani opinii podatkowej czy prawnej w rozumieniu art. 2 ust. 1 i art. 31 ustawy o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 1996 r. Nr 102, poz. 475, ze zm.) i jest odzwierciedleniem poglądów wyrażanych przez autorów publikacji. Małopolski Instytut Studiów Podatkowych Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za ewentualne skutki podejmowanych decyzji na ich podstawie.

Małopolski Instytut Studiów Podatkowych
Dowiedz się więcej na temat: 21 lipca | gracz | podatki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »