Przejd� do g��wnej cz�ci strony

× m.interia.pl

Korzystasz z urządzenia mobilnego? Wybróbuj wersję Interii,
zaprojektowaną specjalnie dla Twojego urządzenia.

×

Treść dostępna również w wersji mobilnej
na m.interia.pl oraz w aplikacjach na iOS i Android

KE opublikowała projekt decyzji ws. polskiego VAT od samochodów

Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Komisja Europejska chce zgodzić się na to, by od 1 stycznia 2014 r. polscy podatnicy mogli odliczać połowę VAT zawartego w cenie samochodów, które nie w pełni wykorzystują w celach biznesowych. Projekt decyzji został opublikowany na stronie KE.

Janusz Cichoń, wiceminister finansów RP
Janusz Cichoń, wiceminister finansów RP

- Spodziewamy się, że do końca roku Komisja Europejska wyda ostateczną decyzję. W tym roku nie uda się jednak wprowadzić do polskiej ustawy o VAT zmian odpowiadających tej decyzji. Dołożymy wszelkich starań, by weszły one w życie jak najszybciej w przyszłym roku - poinformował wiceminister finansów Janusz Cichoń.

Z projektu wynika, że decyzja KE miałaby wejść w życie 1 stycznia 2014 r. i obowiązywać do końca 2016 r. Polski rząd chciał, by ograniczenia obowiązywały o dwa lata dłużej - do końca 2018 r.

Chodzi o tzw. derogację, czyli odstępstwo od ogólnej zasady odliczania całego VAT.

Z projektu wynika, że podatnicy mogliby odliczać połowę VAT zawartego w cenie auta. Obecnie, zarówno przy zakupie, jak i leasingu samochodu osobowego można odliczać 60 proc. VAT, ale nie więcej niż 6 tys. zł.

W projekcie nie ma mowy o proponowanym przez polski rząd limicie odliczenia 8 tys. zł, oraz by ograniczenie dotyczyło wszystkich samochodów osobowych.

Z projektu wynika, że derogacja ma dotyczyć tylko samochodów, które nie są w pełni wykorzystywane w celach biznesowych. Natomiast ograniczeń nie byłoby dla pojazdów o maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej większej niż 3500 kg oraz pojazdów o liczbie miejsc większej niż dziewięć, włącznie z miejscem dla kierowcy.

Połowę VAT można byłoby odliczać także w razie wewnątrzwspólnotowego nabycia, przywozu, wynajmu lub leasingu samochodu.

To samo dotyczyłoby odliczania VAT zawartego w cenie wydatków związanych z eksploatacją samochodów, takich jak wydatki na paliwo, naprawy, przeróbki, montaż. Dziś można odliczać cały VAT zawarty w cenie tych wydatków, z wyjątkiem paliwa, od którego w ogóle nie przysługuje obecnie prawo do odliczenia VAT.

Nawet jeśli KE wyda decyzję w grudniu, to jest mało prawdopodobne, by przewidziane w niej zmiany weszły w życie 1 stycznia 2014 r. Do czasu uchwalenia nowelizacji ustawy w tym zakresie będą obowiązywać zasady zawarte w art. 86a i art. 88a ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 86a podatnik będzie mógł odliczać 60 proc. VAT zapłaconego przy zakupie samochodów osobowych wykorzystywanych w działalności gospodarczej, nie więcej jednak niż 6 tys. złotych. Ograniczenie to nie będzie dotyczyć tzw. vanów oraz pikapów, a także m.in. pojazdów o ładowności większej niż 500 kg, które na podstawie świadectwa homologacji zostaną uznane za pojazdy inne niż osobowe.

Zdaniem partnerki w firmie doradztwa podatkowego MDDP Marty Szafarowskiej po 1 stycznia wróci - przynajmniej teoretycznie - możliwość odliczenia 100 proc. VAT od samochodów "z kratką".

- Problem leży jednak w przepisach dotyczących homologacji, które bardzo się zmieniły w 2012 r. W przypadku homologacji dla samochodów ciężarowych wprowadzono bowiem wymóg odpowiedniego prześwitu tylnych drzwi przeznaczonych do ładowania - wyjaśniła Szafarowska. Zgodnie z nowymi przepisami homologacji nie uzyskają np. samochody osobowe typu hatchback, nawet jak zostaną wyposażone w kratkę.

Szafarowska nie ma jednak wątpliwości, że prędzej czy później sprawa o odliczenie VAT od aut osobowych z kratką, które nie uzyskają homologacji na ciężarowe, trafi do sądu. Wskazała, że zgodnie z unijnymi regulacjami zmiany w zakresie przepisów homologacyjnych nie mogą wpływać na odliczenie VAT.

Z art. 88a ustawy o VAT wynika, że po 1 stycznia 2014 r. nadal nie można byłoby odliczać VAT od paliwa.

Decyzja KE miałaby obowiązywać do końca 2016 r., chyba że do tego czasu weszłyby w życie unijne przepisy określające, kiedy nie można odliczać VAT od samochodów. Jeśli Polska chciałaby ponownie przedłużyć przepisy ograniczające odliczanie VAT, musiałaby złożyć w tej sprawie wniosek do KE do kwietnia 2016 r.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Źródło informacji: PAP

Więcej o:
1 stycznia,
Polska,
decyzja,
samochody,
projekt,
Komisja Europejska,
VAT

Stawki podatkowe 2010

  • 18%do 85 528 zł
  • 32%powyżej 85 528 zł
  • więcej »

Stawki podatkowe 2011

  • 18%do 85 528 zł
  • 32%powyżej 85 528 zł
  • więcej »
 

Skomentuj artykuł:

Wasze komentarze (32)

Dodaj komentarz

~xawerysw -

Kolejny przykład na to, że nasze przepisy podatkowe są jednymi z najbardziej skomplikowanych w europie, a na dokładkę skomplikują je jeszcze bardziej i to nie do końca na korzyść podatnika, dlatego zawsze będą potrzebni profesjonaliści by pomagać podatnikom w sprawach gdy przepisy są niejasne link

Załączniki:

~George -

Od paliwa VAT nie obowiązuje ale można doliczyć go do kosztów. Tym samym biznesmen ma paliwo tańsze o podatek dochodowy od zwykłego śmiecia. Polska walczy tylko o prawa bogatych.

~ko90 -

Zwrot Vat'u za materiały budowlane. Otrzymalismy z zona pozwolenie na budowe domu 27-11-2013 i wg nowej regulacji prawnej mamy szanse na zwrot z faktur zakupowych z przed końca 2013. W nowe regulacje się nie załapiemy bo sa warunki, jeden z nich to otrzymanie pozwolenia po1 stycznia 2014 roku, kolejny wiek do 36 lat (tu się łapie zona), brak posiadania wcześniejszego mieszkania, zarówno własnościowego jaki i spółdzielczo-własnościowego. Kto wymyślił takie przepisy ?

~mbx -

Ja pierdziu...nie skumalem...zrobia mi dobrze czy nie ???

~Dina -

Moim zdaniem podatki to wewnętrzna sprawa danego kraju. Chyba, że niepodległość to fikcja.

~pol -

i bogatym jeszcze więcej dawać na luksusowe mercedesy, a biednemu dołożyć podatek za używanie starego samochodu TO JEST DEMOKRACJA w tym szambie PO - UE !!!!!!!!!!

~Wisełka -

Zmiany w przepisach o homologacji nie dotyczą modeli, które już miały homologację ciężarową. Ja na przykład zamówiłem teraz Volvo V40, które przed polskimi zmianami w homologacjach otrzymało homologację niemiecką, która musi być tylko potwierdzona w Polsce. A korzyść to nie tylko odliczenie VAT, ale również amortyzacja w koszty całej wartości samochodu (oszczędność 19% do nadwyżki powyżej 20 tys. EURO), możliwość zaliczenia w koszty całej wartości polisy oraz odliczenie VAT od paliwa (tego nie jestem pewny). Moje auto kosztuje 130 tys. zł, więc na samej amortyzacji zarabiam prawie 9 tys. zł.

~anty lewak -

Proponuję aby minister zarabiał maksymalnie 5 tysięcy do ręki i z tego płacił za swoje taksówki, samoloty, obiadki, wódkę czy na co tylko ma ochotę. Przecież ta banda urzędasów jest utrzymywana z pieniędzy podatników, czyli tych, którym ciągle podnoszą koszty działalności. Nie każdy potrzebuje wielkiej ciężarówki do swojej działalności. Dochodzi do takich absurdów, że w pewnych przypadkach taniej jest wydzierżawić auta za granicą i tam zostawiać swoje pieniądze, niż w Polsce i dać zarobić polskim firmom i zapłacić w Polsce podatek. Niepohamowana chciwość lewackich urzędasów jest prostą drogą do całkowitego upadku gospodarki.

~wwww -

przecież głównie chodzi o to aby zagmatwać przepisy. a tak raz wolno drugim nie wolno chyba ,że itd

~Kratka Rulez -

Buce z solidarności to to samo co komuchy-samochód to luksus i trzeba doić jego posiadaczy. A w skrócie:po 1 stycznia 2014 roku będzie można odliczać cały VAT od samochodów z homologacja ciężarową , nawet te z 2 rzedami foteli. Czyli wszystkie używane auta co mają "stare"homologacje (do 2010 roku) będą odliczać cały VAT od paliwa , części i zakupu auta. Derogacja 50% dotyczy aut osobowych i jest to zwykła zmyłka rostowskiego nie mająca nic wspólnego z kratkami.