Od odsetek za spóźnione wynagrodzenie nie nalicza się podatku i składek ZUS

Spóźnioną z minionego miesiąca pensję pracodawca będzie musiał doliczyć do bieżącej i dopiero od takiej sumy pobrać zaliczkę na podatek dochodowy. Jeżeli spóźnialski pracodawca wypłaci zaległą pensję wraz z odsetkami, zaliczkę na PIT i składki ZUS pobierze tylko od wartości pensji.

Zaległe wynagrodzenie pracownika stanie się jego przychodem dopiero z chwilą, gdy je otrzyma. Jeśli pracodawca wypłaci pracownikowi marcową pensję w maju, zaliczkę na PIT będzie musiał naliczyć i pobrać od sumy wynagrodzeń, jakie wypłaci w maju (czyli od sumy zaległego wynagrodzenia za marzec i bieżącego za kwiecień).

Reklama
Zgodnie z ustawą o PIT, pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń stanowią przychód pracownika w momencie ich otrzymania lub postawienia do jego dyspozycji.

Powstanie zaległości w wypłacie pracownikowi pensji nie skutkuje koniecznością skorygowania listy płac za poprzednie miesiące.

Odsetki nie powiększą podstawy naliczenia zaliczki na PIT

Jeżeli spóźnialski pracodawca wypłaci zaległą pensję wraz z odsetkami, zaliczkę na PIT pobierze tylko od wartości pensji. Chodzi tu o odsetki, jakich może żądać pracownik, który nie doczekał się wypłaty pensji w terminie - odsetki naliczane są już od pierwszego dnia uchybienia terminu płatności (jeśli ich wysokość nie jest określona w regulaminie firmy, pracownikowi należą się odsetki ustawowe). Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym są one wolne od podatku.

Na podobnej zasadzie składki ZUS

Uregulowanie z pensji pracownika zobowiązania wobec ZUS-u również następuje w miesiącu wypłaty zaległej pensji (także w tym przypadku pracodawca nie będzie musiał dokonać korekty dokumentów złożonych do ZUS-u za poprzednie miesiące). Aby rozliczyć składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne od zaległej pensji, pracodawca musi je ująć w raporcie za miesiąc, w którym wypłacił pensję. Warto pamiętać, że odsetki za spóźnione wynagrodzenie nie stanowią podstawy wymiaru składek ZUS.

W przypadku braku wypłaty pracownikowi wynagrodzenia np. w marcu, pracodawca musi złożyć za ten miesiąc tzw. zerowy raport ZUS - wykazuje w nim zerową podstawę wymiaru i zerową kwotę składek.

Katarzyna Miazek, Katarzyna Więsik

Tax Care S.A.
Dowiedz się więcej na temat: składki ZUS | Tax Care S.A. | ZUS | zarobki | odsetki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »