Podatki: Jednolity Plik Kontrolny umożliwi skuteczną kontrolę

Od lipca tego roku zgodnie z nowelizacją Ordynacji podatkowej, Jednolity Plik Kontrolny będzie stosowany wobec tzw. dużych podmiotów. JPK to swego rodzaju rewolucja w podejściu do kwestii kontroli prowadzonych przez fiskusa.

Pobierz za darmo program PIT 2015

Księgi podatkowe i dowody księgowe będą musiały mieć określoną formę elektroniczną, która umożliwi organom podatkowym automatyczną analizę danych. Jak przekonuje Ministerstwo Finansów, w efekcie wprowadzenia JPK korzyści ma odnieść administracja podatkowa, jak i sami podatnicy. Czym jest Jednolity Plik Kontrolny (JPK), na jakich zasadach działa i kto będzie go stosować? Wyjaśniał w zeszłym tygodniu wiceminister finansów, Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej Wiesław Jasiński podczas konferencji prasowej w Ministerstwie Finansów.

Reklama

Tego dnia opublikowano struktury logiczne JPK, które od lipca 2016 r. będą stosowane wobec tzw. dużych podmiotów.

Efektem wprowadzenia Jednolitego Pliku Kontrolnego będzie skrócenie czasu kontroli, zmniejszenie jej uciążliwości oraz obniżenie kosztów. Działania te mają za zadanie zarówno ochronę systemów podatkowych, jak i zapewnienie warunków uczciwej konkurencji podmiotom działającym zgodnie z prawem" - powiedział Wiesław Jasiński, wskazując na korzyści wynikające z wprowadzenia JPK.

Lepsza komunikacja między podatnikami

JPK usunie bariery w przekazywaniu danych elektronicznych, co umożliwi uzyskanie nowego mechanizmu kontroli wewnętrznej w firmach. Pozwoli to na monitorowanie pracy służb księgowych oraz wykorzystanie struktury zestawienia faktur jako narzędzia w komunikacji między podatnikami. Możliwe stanie się też przekazywanie zestawień faktur w formacie xml i zautomatyzowanie ich księgowania.

Szybsza weryfikacja danych podatkowych i niższe koszty

Dodatkową korzyścią dla podatników oraz administracji będzie automatyzacja weryfikacji danych podatkowych. Przyspieszy to przeprowadzenie czynności sprawdzających i kontroli oraz potwierdzanie prawidłowości rozliczeń. Pozwoli również na sprawniejsze ustalenie nieprawidłowości, a tym samym na skuteczniejsze przeciwdziałanie nieprawidłowościom, takim jak wyłudzenia VAT czy unikanie opodatkowania.

W konsekwencji JPK umożliwi lepszą obsługę podatników, ale też skuteczniejsze reagowanie na te zjawiska , które stanowią zagrożenie dla systemów podatkowych. Chodzi m.in. o przestępstwa karuzelowe czy przerzucanie dochodów do rajów podatkowych.

Z kolei ujednolicenie procedur sprawdzających i kontrolnych przełoży się na efektywniejsze zarządzanie zespołami, które realizując czynności kontrolne. Nie bez znaczenia będzie też obniżenie kosztów związanych z coraz szerszym stosowaniem dokumentacji w formie elektronicznej.

_ _ _ _ _ _ _ _

Administracja skarbowa dostosowuje się do nowych warunków by efektywnie współpracować ze zinformatyzowanymi podmiotami gospodarczymi. Szybkie przystosowanie się do elektronicznego środowiska gospodarczego umożliwi lepszą obsługę podatników, ale też skuteczniejsze reagowanie na zjawiska stanowiące zagrożenie dla systemów podatkowych, takie jak przestępstwa karuzelowe czy przerzucanie dochodów do rajów podatkowych.

Celem tych działań jest zarówno ochrona systemów podatkowych, jak i zapewnienie warunków uczciwej konkurencji podmiotom działającym zgodnie z prawem.

Od lipca 2016 r., zgodnie z nowelizacją Ordynacji podatkowej, Jednolity Plik Kontrolny będzie stosowany wobec tzw. dużych podmiotów (w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej). Mali i średni przedsiębiorcy, w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w okresie od dnia 1 lipca 2016 r. do dnia 30 czerwca 2018 r. mogą przekazywać dane w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej.

Jednolity Plik Kontrolny (ang. Standard Audit File-Tax - SAF-T) jest zbiorem danych, tworzonym z systemów informatycznych podmiotu gospodarczego poprzez bezpośredni eksport danych, zawierającym informacje o operacjach gospodarczych za dany okres, posiadającym układ i format (schemat XML) umożliwiający jego łatwe przetwarzanie.

Zgodnie z art. 193a) Ordynacji podatkowej, JPK jest elektroniczną postacią całości lub części ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych o strukturze logicznej możliwej do wytworzenia z programów informatycznych powszechnie używanych przez przedsiębiorców, zapewniającej automatyczną analizę danych. Postać elektroniczna ksiąg podatkowych i dowodów księgowych może być przekazywana za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznym nośniku danych, z uwzględnieniem potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa, wiarygodności i niezaprzeczalności danych zawartych w księgach oraz potrzebę ich ochrony przed nieuprawnionym dostępem.

Struktura logiczna postaci elektronicznej ksiąg i dowodów księgowych jest dostępna w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Ministerstwo Finansów w dniu 23 grudnia 2015 r. opublikowało zestaw 7 struktur. Zainteresowane podmioty mogły zgłaszać swoje uwagi i propozycje drogą elektroniczną na adres jpk@mf.gov.pl . Okres opiniowania zakończył się 26 stycznia 2016 r. Zgłoszone uwagi zostały poddane analizie i posłużyły do wypracowania ostatecznych wersji struktur, ograniczając istotnie wątpliwości i ewentualne wystąpienie błędów w trakcie wdrażania.

7 struktur obejmuje najważniejsze księgi podatkowe i dowody księgowe Są to: Struktura 1 - księgi rachunkowe - JPK_KR Struktura 2 - wyciąg bankowy - JPK_WB Struktura 3 - magazyn JPK_MAG Struktura 4 - ewidencje zakupu i sprzedaży VAT - JPK_VAT Struktura 5 - faktury VAT - JPK_FA Struktura 6 - podatkowa księga przychodów i rozchodów - JPK_PKPIR Struktura 7 - ewidencja przychodów - JPK_EWP

Należy zauważyć, że pierwszy pakiet struktur nie obejmuje zestawu dla raportów kas rejestrujących i paragonów. Zostaną one opublikowane po zaktualizowaniu rozporządzeń dotyczących warunków technicznych dla kas rejestrujących i zakończeniu procesu notyfikacji tych przepisów.

Sukcesywnie w następnych etapach publikowane będą dalsze struktury ksiąg i dowodów, m.in. dla celów rozliczenia podatku akcyzowego.

W początkowym okresie podstawową formą przekazywania JPK będzie przekazanie plików na informatycznych nośnikach danych. Należy też zauważyć, że struktura pliku umożliwia jego dzielenie na dowolne okresy. Będzie zatem możliwość przekazania plików obejmujących okresy miesięczne, tygodniowe, a nawet jeśli to będzie konieczne - dobowe. Taka elastyczność pliku umożliwi od strony technicznej przekazywanie bardzo dużych zbiorów wykorzystując powszechnie dostępne nośniki.

Korzyści dla podatników i dla administracji

Podstawowym celem Jednolitego Pliku Kontrolnego jest usunięcie bariery w przekazywaniu danych elektronicznych. Efektem tego będzie skrócenie czasu kontroli, zmniejszenie jej uciążliwości oraz obniżenie kosztów. W wielu przypadkach przekazanie pliku będzie odbywało się wyłącznie w ramach czynności sprawdzających, po których kontrola u podatnika w ogóle nie będzie konieczna. Podatnicy zyskają także nowy mechanizm kontroli wewnętrznej, który pozwoli monitorować pracę służb księgowych.

Dodatkowym efektem wprowadzonego rozwiązania może być wykorzystanie struktury zestawienia faktur jako narzędzia w komunikacji między podatnikami. Możliwe stanie się przekazywanie zestawień faktur w formacie xml, których księgowanie będzie mogło być zautomatyzowane.

Korzyścią dla administracji będzie automatyzacja weryfikacji danych podatkowych. Administracja zyska narzędzie umożliwiające szybkie przeprowadzenie czynności sprawdzających i kontroli. Dostęp do uporządkowanych danych pozwoli na szybkie ustalanie nieprawidłowości, ale również przyśpieszy potwierdzanie prawidłowości rozliczeń. Szybkie ustalenie nieprawidłowości pozwoli skuteczniej przeciwdziałać nieprawidłowościom takim jak wyłudzenia VAT czy unikanie opodatkowania.

Badanie kompletnych zbiorów w sposób zautomatyzowany pozwoli na ustalenia, które nie byłyby możliwe metodami tradycyjnymi w ograniczonym czasie kontroli.

Dodatkową korzyścią będzie możliwość ujednolicenia procedur sprawdzających i kontrolnych, co powinno przełożyć się na efektywniejsze zarządzanie zespołami realizującymi czynności kontrolne. Nie bez znaczenia będzie też obniżenie kosztów związanych z coraz szerszym stosowaniem dokumentacji w formie elektronicznej.

Komentarze ekspertów dla INTERIA.PL Zdaniem Piotra Ciskiego, dyrektora zarządzającego polskiego oddziału Sage, producenta oprogramowania finansowo-księgowego. Istotną informacją jest fakt, że ministerstwo przewiduje możliwość żądania dostarczenia danych dotyczących faktur z niezamkniętych i nierozliczonych jeszcze okresów. Wystarczy, że zaistnieje obowiązek wystawienia faktury. To oznacza, że JPK powinno być zaimplementowane do programów finansowo-księgowych i handlowych funkcjonujących w firmach dużo wcześniej niż 1 lipca, ponieważ kontroler może zażądać danych już w lipcu za faktury z tego miesiąca. Zdaniem eksperta, ministerstwo zapowiedziało również, że w przyszłości zostaną opracowane dwie nowe, nie przewidziane wcześniej struktury raportowe. Jedna z nich dotyczy zaimplementowania JPK do kontroli paragonów fiskalnych, a druga - podatku akcyzowego. Można zatem przypuszczać, że krąg podmiotów objętych obowiązkiem raportowania w formacie JPK znacząco poszerzy się. Niewykluczone więc, że w przypadku, gdy nowe struktury JPK zostaną wdrożone przed 2018 rokiem, małe i średnie firmy dużo wcześniej będą zmuszone do dostosowania swoich systemów do wymagań kontroli elektronicznych. Miejmy nadzieję, że w przyszłości ministerstwo wcześniej będzie przekazywać niezbędne informacje, aby wszyscy podatnicy mieli wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do zmian. Monitorowanie księgowych Jak podkreśla ministerstwo, wdrożenie JPK będzie miało pozytywny wpływ na działania przedsiębiorstw. Struktury JPK mają umożliwiać przeprowadzanie wewnętrznych audytów umożliwiających wykrycie ewentualnych nieprawidłowości w prowadzeniu ksiąg podatkowych. Zapewni to podatnikowi stałe monitorowanie sytuacji ekonomicznej oraz lepsze kontrolowanie prac zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych sił księgowych. W domyśle - ma uniemożliwić prowadzenie nieodpowiedzialnej księgowości. .................................................

Tomasz Tekieli - Projektant Systemów Comarch ERP

Ocenę wpływu nowych przepisów na przedsiębiorców należy rozpatrywać pod kątem ich wielkości. Dla dużych przedsiębiorców wdrożenie JPK przed 1 lipca może być problematyczne ze względu na krótki czas i dużą złożoność rozwiązań informatycznych przez nich wykorzystywanych. Obecnie żaden z systemów informatycznych dostępnych na rynku nie umożliwia generowania struktur JPK, bowiem ich ostateczny kształt został dopiero opublikowany. Koszt aktualizacji będzie w dużym stopniu uzależniony od wielkości i stopnia skomplikowania ich systemów informatycznych. Dla odmiany, małe i średnie firmy dostrzegą praktycznie wyłącznie zalety JPK. Ich obowiązek raportowania w tej formie obejmie dopiero za dwa lata. Do tego czasu wszystkie systemy informatyczne dostępne na rynku powinny być już wyposażone w odpowiednie mechanizmy umożliwiające generowanie JPK. Ponadto systemy te są o wiele mniej złożone niż rozwiązania stosowane przez dużych przedsiębiorców, zatem również koszt aktualizacji będzie stosunkowo niewielki. Należy przy okazji zwrócić uwagę na coraz większe zainteresowanie systemami ERP w modelu usługowym, czyli tzw. chmurze. W takim przypadku firma płaci miesięczny abonament, a w zamian to producent oprogramowania zapewnia infrastrukturę techniczną i ciągłe aktualizacje systemu. Dla użytkowników chmury nowe przepisy nie będą zatem oznaczały poniesienia żadnych dodatkowych kosztów. Obecnie dużym problem jest brak przepisów wykonawczych jak dane z JPK mają być przesyłane za pomocą środków komunikacji elektronicznej, aby zapewnić bezpieczeństwo, wiarygodność i niezaprzeczalności danych zawartych w księgach, a także ich ochronę przed nieuprawnionym dostępem. Może spowodować opóźnienia w implementacji odpowiedniego mechanizmu w systemach informatycznych.

MZB

INTERIA.PL/PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »