Private e-learning, czyli jak zarabiać na swojej wiedzy

E-learning rozwija się bardzo dynamicznie, powodując znaczące zmiany w procesie edukacji na różnych szczeblach kształcenia. Obecnie najszersze jego zastosowanie można zaobserwować w biznesie, szczególnie w korporacjach, gdzie obejmuje ono kształcenie ustawicznie jak i samokształcenie. Szkolenia e-learningowe przeprowadzane są coraz częściej w administracji publicznej wszelkich szczebli. Jednak wiele osób odpowiedzialnych za podnoszenie kwalifikacji uczniów, studentów czy pracowników uważa, że kursy i szkolenia e-learningowe są mało skuteczne i nie przynoszą spodziewanych efektów. Twierdzą oni, że brak bezpośredniej komunikacji, pomiędzy prowadzącym i odbiorcą, wskazówek kontekstowych oraz możliwości reakcji nauczyciela (trenera) na odbiór przekazywanej wiedzy to największe wady e-learningu. Uważają, że uczniom brakuje motywacji oraz samodyscypliny, co w istotny sposób ogranicza efektywność tej formy przekazywania wiedzy. Czy można to zmienić i zwiększyć skuteczność e-learningu?

E-learning rozwija się bardzo dynamicznie, powodując znaczące zmiany w procesie edukacji na różnych szczeblach kształcenia. Obecnie najszersze jego zastosowanie można zaobserwować w biznesie, szczególnie w korporacjach, gdzie obejmuje ono kształcenie ustawicznie jak i samokształcenie. Szkolenia e-learningowe przeprowadzane są coraz częściej w administracji publicznej wszelkich szczebli. Jednak wiele osób odpowiedzialnych za podnoszenie kwalifikacji uczniów, studentów czy pracowników uważa, że kursy i szkolenia e-learningowe są mało skuteczne i nie przynoszą spodziewanych efektów. Twierdzą oni, że brak bezpośredniej komunikacji, pomiędzy prowadzącym i odbiorcą, wskazówek kontekstowych oraz możliwości reakcji nauczyciela (trenera) na odbiór przekazywanej wiedzy to największe wady e-learningu. Uważają, że uczniom brakuje motywacji oraz samodyscypliny, co w istotny sposób ogranicza efektywność tej formy przekazywania wiedzy. Czy można to zmienić i zwiększyć skuteczność e-learningu?

Odpowiedź na postawione powyżej pytanie musi być twierdząca ponieważ e-learning nie jest chwilową modą na szkolenia z wykorzystaniem internetu, lecz realnym trendem w edukacji i podnoszeniu kwalifikacji pracowników. Aby zwiększyć skuteczność e-learningu muszą być spełnione dwa podstawowe warunki. Po pierwsze wszyscy tworzący e-materiały (e-kursy, e-szkolenia, e-testy, e-prezentacje) muszą dysponować odpowiednimi narzędziami informatycznymi, po drugie muszą zwracać znacznie większą uwagę na formę prezentowanych treści. To właśnie forma przekazywanych treści ma najistotniejsze znaczenie dla zwiększenia skuteczności e-learningu. Każdy z nas dysponuje trzema rodzajami pamięci: słuchową, wzrokową i kinestetyczną. Jedni szybciej przyswajają wiedzę czytając tekst, inni natomiast słuchając, a jeszcze inni równocześnie słuchając i czytając. Bardzo istotne jest to, aby przygotowany e-materiał pozwalał potencjalnemu kursantowi na wybór najbardziej preferowanej przez niego formy przekazu, a najlepiej byłoby, gdyby pozwalał na równoczesne czytanie tekstu, słuchanie wypowiedzi oraz oglądanie przykładów dotyczących omawianego zagadnienia w proporcjach dowolnie wybieranych przez odbiorcę. E-materiały powinny być dynamiczne, zmuszać do reakcji osobę z nich korzystającą i pozwalać na kontrolę jej zaangażowania przez osoby nadzorujące proces kształcenia.

Reklama

Aby osoby tworzące e-materiały mogły prezentować je w atrakcyjnej dla odbiorców formie muszą mieć do tego odpowiednie narzędzia. Właśnie pojawiała się na rynku nowa platforma e-lerningowa, która wspomaga proces tworzenia i prezentacji e-materiałów pozwalająca na zastosowanie wszystkich wspomnianych powyżej form przekazu dowolnych treści. Platforma OpenHorizon jest profesjonalnym narzędziem multimedialnym, przeznaczonym do tworzenia, nauczania, prezentacji i sprzedaży e-materiałów. Jest zbudowana w technologii Web 2.0, a jej funkcjonalność opiera się na dwóch filarach :

˘ części społecznościowej - ogólnodostępnej, gdzie twórcy, trenerzy, specjaliści z różnych dziedzin za pomocą e-kreatora treści tworzą a następnie oferują do sprzedaży e-materiały z dowolnej dziedziny życia i wiedzy;

˘ części zamkniętej, w której przy pomocy tego samego e-kreatora można tworzyć i przeprowadzać szkolenia i prezentacje dla zamkniętych grup pracowników, współpracowników i kooperantów, grup studenckich lub uczniowskich.

To właśnie E - Kreator Treści, który jest sercem Platformy OH, odróżnia ją od istniejących na polskim rynku platform e-learningowych i umożliwia tworzenie e-materiałów w atrakcyjnej multimedialnej formie. Za pomocą E-kreatora Twórcy w sposób intuicyjny i łatwy, mogą zaprezentować swoją wiedzę wykorzystując filmy, zdjęcia, dźwięki, animacje komputerowe itp. Pozwala on na indywidualizację formy przekazu określonego materiału i oddziaływanie równocześnie na pamięć wzrokową, słuchową oraz kinestetyczną. Twórca może tak skonstruować e-materiał aby osoba z niego korzystająca mogła powtarzać lub omijać niektóre ekrany jak również poszerzać wiedzę, korzystając z zamieszczonych dygresji.

Stworzone przy pomocy E-Kreatora materiały z dowolnej dziedziny życia i wiedzy, Twórcy mogą publikować, wystawiając na sprzedaż w części ogólnodostępnej Platformy OH. Jest ona podzielona na trzy podstawowe grupy: biznes, edukacja, ogólne, a każda z tych grup zawiera różne podgrupy i kategorie. Potencjalny użytkownik zanim dokona zakupu określonego e-materiału może zapoznać się z jego "wizytówką" stworzoną częściowo przez Twórcę a częściowo automatycznie generowaną przez mechanizmy platformy. Platforma OH daje Twórcy możliwość określania różnych parametrów publikowanego e-materiału. To Twórca decyduje o cenie za jaką użytkownik będzie mógł nabyć stworzony przez niego materiał, przez jaki okres będzie miał do niego dostęp, na jakich warunkach uzyska zaliczenie e-szkolenia, czy dany e-kurs będzie zakończony e-testem, czy po jego odbyciu użytkownik uzyska certyfikat jego ukończenia. W tym miejscu należy zaznaczyć, że Platforma Open Horizon odróżnia funkcje Twórcy od Autora e-materiału. Oczywiście Autor może być równocześnie Twórcą czyli wydawcą swojego e-materiału. Wówczas to Autor bezpośrednio uzyskuje przychody ze sprzedanych przez siebie e-materiałów. Twórcami mogą być jednak osoby i instytucje nie będące autorami określonych e-materiałów, a jedynie posiadające majątkowe prawa autorskie do nich. Twórcą w rozumieniu Platformy OH mogą więc być osoby fizyczne ale również firmy szkoleniowe, szkoły, uczelnie czy wszelkie inne podmioty prawne publikujące e-materiały różnych autorów jeśli nabyły do nich prawa.

Istotną innowacyjnością Platformy OH, poza multimedialnym E-Kreatorem Treści, jest sposób udostępniania opublikowanych przez Twórców e-materiałów. Innowacyjność ta polega na tym, że po opublikowaniu określonego e-materiału w części ogólnodostępnej Platformy OH, Twórca nie jest w żaden sposób angażowany w sprzedaż tych materiałów. Nie musi wysyłać żadnych CD, przekazywać użytkownikowi linków czy w jakikolwiek inny sposób angażować się w dostarczenie sprzedanego e-materiału. W momencie dokonania zakupu określonego e-materiału jego Twórca jest natomiast informowany za pośrednictwem maila, że dany materiał został sprzedany na określony okres i za ustalona cenę. Użytkownik natomiast po dokonaniu zapłaty za nabyty e-materiał, uzyskuje do niego dostęp natychmiast po zweryfikowaniu transakcji, co następuje przeważnie w ciągu nie całej minuty. W tym miejscu należy podkreślić, że użytkownik nie otrzymuje e-materiału a jedynie dostęp do niego. Platforma OH posiada wielopoziomowy system zabezpieczeń e-materiałów polegający na: kodowaniu adresów url co nie pozwala na przesyłanie linków pomiędzy różnymi osobami, Adobe Flash Media Server co uniemożliwia automatyczne 'zasysanie' multimediów przez przeglądarki oraz Adobe Flash Access 2.0 co pozwala zakodowany plik odtworzyć tylko uprawnionemu użytkownikowi i to tylko w czasie subskrypcji danego e-materiału.

Korzystanie przez Twórców z Platformy OH do momentu sprzedaży opublikowanego e-materiału i wykorzystania przestrzeni dyskowej do 150 MB jest bezpłatne. Za korzystanie z platformy pobierana jest opłata dopiero w momencie sprzedaży przez Twórcę materiału, w wysokości 30% od kwoty jaką ustalił za dany okres dostępu oraz 1 PLN za każde rozpoczęte 10 MB powyżej 150 MB miesięcznie. Wszystkie rozliczenia zarówno pomiędzy Twórcą a osobami kupującymi opublikowane przez niego e-materiały oraz Platformą OH są na bieżąco ewidencjonowane na koncie Twórcy. Jak widać z zaprezentowanego powyżej systemu rozliczeń zadaniem potencjalnych Twórców jest tworzenie i publikowanie atrakcyjnych multimedialnych e-materiałów, natomiast właściciele platformy będą dbali o jej promocje wśród potencjalnych kupujących, tak aby wszyscy osiągali satysfakcjonujące zyski. W celu promocji platformy wśród potencjalnych Twórców został właśnie ogłoszony konkurs "Zostań Profesorem Open Horizon" gdzie główną nagrodą jest tablet Samsung Galaxy oraz 3 miesięczna kampania promocyjna zwycięskiego e-materiału.

Z Platformy OH mogą również korzystać firmy , a także uczelnie, szkoły oraz wszelkie inne instytucje w zamkniętych grupach szkoleniowych, bez konieczności wdrażania własnego kosztownego systemu e-learningowego. Platforma OH pozwala przeprowadzać dowolną ilość szkoleń dla dowolnej liczby osób w atrakcyjnej multimedialnej formie, jednocześnie monitorując ich postępy. Przy jej pomocy można prezentować produkty i usługi swoim klientom i partnerom biznesowym, jednocześnie ograniczając dostęp do zawartych tam informacji jedynie do wybranej grupy. Platforma OH w obszarze zamkniętych grup daje szerokie możliwości kontroli jej użytkowników. Poza twórcą i kursantem stworzono stanowisko administratora i managera, którzy mają dostęp do różnego rodzaju statystyk. Platforma pozwala monitorować zaangażowanie poszczególnych użytkowników, zarówno na poziomie czasu jaki poświęcili na zapoznanie się z danym e-materiałem jak również, czy zapoznali się z całością, czy jedynie z jego częścią. Istnieje możliwość sprawdzania poziomu wiedzy poszczególnych użytkowników za pomocą multimedialnych e-testów do wyników których mają dostęp managerowie grup i administrator platformy.

W celu korzystania z Platformy OH w zamkniętych grupach szkoleniowych przez firmy, uczelnie, szkoły i instytucje, niezbędne jest wydzielenie przestrzeni systemu zwanej bramką firmową. Podstawą do uruchomienia bramki jest podpisanie stosownej umowy o współpracy w celu udzielenia przez OH licencji na korzystanie z oprogramowania komputerowego do tworzenia, rozpowszechniania, przechowywania, modyfikacji i usuwania e-materiałów, dla określonej ilości użytkowników przez określony okres czasu.

Wydaje się, że takie narzędzia, jak uruchomiona właśnie Platforma Open Horizon oraz szczególne zwrócenie uwagi Twórców na formę prezentowanych e-materiałów pozwoli dość szybko zwiększyć skuteczność e-learningu.

.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »