Jak wybrać między trzema konkurencyjnymi ofertami pracy?
Klienci, których wspieramy w działaniach na rynku pracy stają przed różnymi dylematami w trakcie poszukiwania nowego miejsca zawodowego. Zdarza się, że jest to wybór pomiędzy dwoma, a nawet trzema konkurencyjnymi ofertami.
Sytuacji nie ułatwia wtedy fakt, że dni na podjęcie decyzji jest zwykle niewiele, a więc zapaść ona musi pod silną presją czasu, co z kolei nie ułatwia zadania. Jak zachować racjonalizm w podejściu do sprawy i wybrać w takiej sytuacji najlepszą dla siebie opcję?
Po pierwsze spośród wielu czynników wpływających na wybór oferty warto wybrać te dla nas najważniejsze. Raczej nie mniej niż 3 i nie więcej niż 5. Jeden z moich klientów w podobnej sytuacji postawił na:
- potencjał rozwoju w firmie i na danym stanowisku,
- wynagrodzenie,
- „chemię” z przyszłym szefem.
Elementy te można wpisać w tabelkę i porównać konkurencyjne oferty przypisując adekwatną liczbę punktów, wedle których dana propozycja spełnia nasze oczekiwania (np. w skali 1-10).
Po drugie po takiej analizie warto sprawdzić, czy czynniki nie do końca nas satysfakcjonujące podlegają jeszcze negocjacji. W przypadku opisanym powyżej kandydat skłaniał się do firmy A – głównym problemem było jednak zbyt niskie wynagrodzenie. Postanowił zatem ponownie porozmawiać o swoich oczekiwaniach i finalnie uzyskał tyle, że pozwoliło mu to na podjęcie decyzji. Właśnie rozpoczyna pracę w nowej firmie.
Po trzecie pomocne może być też sprawdzenie, na ile dana oferta pasuje do "logiki" mojej kariery zawodowej. Wydaje się to ćwiczenie dość banalne i oczywiste, a jednak dla wielu osób zaskakujące. Ciągle zbyt często koncentrujemy się tylko na "tu" i "teraz" nie zadając sobie pytania: co chcę robić za 5 czy 10 lat? Czy praca w tej firmie i na tym stanowisku pomoże mi w osiągnięciu kolejnych etapów zawodowych?
Czy moim długoterminowym celem jest bycie ekspertem? A może poszerzanie odpowiedzialności? A może za każdym razem szukam czegoś innego, bo moim powołaniem jest różnorodność?
Katarzyna Stachowiak, Senior Consultant w Lee Hecht Harrison DBM Polska