Kariera w centrum finansowo-księgowym

Znajomość języków obcych oraz wiedza z zakresu finansów umożliwia dynamiczny rozwój kariery w jednym z prężnie działających w Polsce centrów finansowo-księgowych. Centra te cały czas prowadzą rekrutacje poszukując pracowników, którzy dzięki swoim umiejętnościom będą w stanie wesprzeć ich działalność. Jest to sektor rynku, w którym o redukcjach zatrudnienia nikt nawet nie myśli, a słowem najczęściej słyszanym jest rozwój - w wielu kierunkach i wielu dziedzinach.

Wyniki 10. edycji Antal Global Snapshot wskazują, że branża "centra finansowo-księgowe" należy do najbardziej dynamicznie zatrudniających na polskim rynku pracy. Plany rekrutacyjne na początek roku deklarowała ponad połowa badanych pracodawców (52 proc.).

- Ewenementem jednak jest skala planowanych zwolnień - w niepewnej sytuacji rynkowej i coraz częściej pojawiających się wzmiankach o zbliżającym się spowolnieniu gospodarczym tylko 1 proc. respondentów przewiduje redukcję zatrudnienia. - zauważa Monika Dymkowska, team leader Antal International specjalizująca się w rekrutacji specjalistów i menedżerów do centrów finansowo-księgowych.

Reklama

Na start

Od wszystkich kandydatów wymaga się umiejętności pracy w grupie, koncentrowania się na wynikach. Niezbędna jest także zdolność do komunikacji z klientami w Polsce i za granicą wymagająca z jednej strony znajomości odpowiedniego języka obcego, a także umiejętności komunikacyjnych.

W działach zobowiązań lub działach należności pracę na stanowisku młodszego księgowego znajdą osoby nawet bez doświadczenia w księgowości.

- W przypadku działu zobowiązań czy działu należności kluczowa jest znajomość języków obcych, dlatego pracodawcy chętnie zatrudniają absolwentów studiów filologicznych. Dalszy rozwój zawodowy jest łatwiejszy, jeśli kandydat postara się o dodatkowe kursy czy studia podyplomowe na kierunkach finansowych - zauważa Monika Dymkowska.

W dziale zobowiązań pracownicy będą zajmować się m.in księgowaniem faktur, kontaktem z dostawcami i pracownikami działów zakupów, a także z audytorami. Za kontakt z działami sprzedaży, odbiorcami i księgowanie wyciągów bankowych oraz alokowanie płatności przychodzących odpowiada dział należności. Po roku pracy na stanowisku młodszego księgowego w tych działach można rozpocząć pracę w dziale księgi głównej, stwarzającą większe wyzwania i oferującą wyższe zarobki. W zależności od regionu Polski osoba na tym stanowisku zarobi od 3000 do 4000 zł brutto miesięcznie.

Z dwu-, trzyletnim doświadczeniem w pracy w centrach finansowo-księgowych lub nawet nieco mniejszym w księgowości polskich firm, pracownicy mogą ubiegać się o stanowisko księgowego w dziale księgi głównej. Na tym stanowisku dobrze widziane jest kierunkowe wykształcenie, konieczna jest znajomość języka angielskiego i pożądana jest znajomość drugiego języka. Pracownicy spodziewać się mogą wynagrodzenia wahającego się od 4000 do 6000 zł brutto miesięcznie.

W zakresie obowiązków będzie leżeć przygotowanie sprawozdań finansowych, prowadzenie sald oraz transakcji w spółkach grupy czy sporządzanie deklaracji podatkowych.

Możliwości rozwoju kariery

Jeśli kandydat zadba o rozwój umiejętności komunikacyjnych oraz tych z zakresu zarządzania, po 3-4 latach pracy w centrach finansowo-księgowych ma szansę na zostanie liderem zespołu. Pracownik na tym stanowisku z reguły kieruje zespołem złożonym z 5-10 księgowych, odpowiedzialny jest za komunikację z klientami oraz za zgodność powierzonego obszaru z określoną polityką rachunkowości oraz innymi uregulowaniami. Na tym stanowisku zarobki wahają się od 5500 do 7000 zł brutto miesięcznie. Jeśli pracownik osiągnie wysokie wyniki, szybko może awansować na stanowisko kierownika, na którym stawki wyniosą minimalnie 7000 zł brutto miesięcznie.

- Zakres odpowiedzialności menedżera różni się w zależności od struktury danej firmy. Najczęściej zarządza on zespołami odpowiedzialnymi za jeden z trzech działów (księgi głównej, zobowiązań, należności) w różnych krajach lub zespołem odpowiedzialnym kompleksowo za obsługę jednego klienta czy też całego kraju lub regionu. Często dba o proces przeniesienia procesów od klienta podczas migracji. Później troszczy się o sprawną z nim komunikację. Doświadczony kierownik może awansować na stanowisko kierownika procesu, czyli menedżera odpowiedzialnego za cały proces i za wszystkie kraje (np. za wszystkie kraje obsługujące klienta od strony zobowiązań). Później stoi przed nim możliwość objęcia stanowiska dyrektora centrum finansowo-księgowego lub kierownika finansowego w innej międzynarodowej firmie - komentuje Monika Dymkowska.

W jakim centrum?

Centra finansowo-księgowe stają się coraz bardziej atrakcyjnym miejscem pracy dla specjalistów i menedżerów. Według wyników badania Antal International "Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów", jako najbardziej pożądani pracodawcy często wskazywane są centra, które dopiero od niedawna istnieją na polskim rynku.

- Pracownicy liczą, że nowo powstałe centra będą w stanie zaoferować im stanowiska obejmujące szerszy zakres obowiązków, większą odpowiedzialność oraz decyzyjność. Mają też nadzieję, że to przełoży się na wyższe wynagrodzenie i bardziej atrakcyjne benefity - komentuje Monika Dymkowska.

- - - - -

Metodologia badania

Dziesiąta edycja badania Antal Global Snapshot została przygotowana na podstawie danych pozyskanych w rozmowach z 19 376 przedsiębiorstw w 47 krajach w Europie, Azji, Afryce i obu Amerykach. Badanie przeprowadzono metodą CATI i CAWI. W anonimowym badaniu udział wzięli zarówno główni kierownicy, dyrektorzy, menedżerowie, jak i pracownicy działów HR przedsiębiorstw produkcyjnych, usługowych i instytucji finansowych. W Polsce badanie objęło grupę 2026 pracodawców i przeprowadzone było w terminie od 17 do 28 października 2011 r.

Autor: Redakcja

Kariera
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »