Pandemia wymusiła nowe narzędzia rekrutacji

​Czas pandemii stał się swoistym eksperymentem, który wymusił wykorzystanie wielu niestandardowych narzędzi rekrutacji i selekcji, mogących przybliżyć firmy do idei przemysłu 4.0 - wynika z raportu przygotowanego na zlecenie stowarzyszenia Biznes-Nauka-Samorząd "Pro Silesia".

BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami

"Celem przeprowadzonych badań była diagnoza trendów panujących na rynku pracy w obszarze rekrutacji i selekcji, które mogą stanowić istotne przesłanki do redefinicji strategii przedsiębiorstw. W szczególności badania miały dostarczyć wiedzy, która pozwoli zidentyfikować szanse, zagrożenia, ale również znaleźć pole dla innowacyjnych rozwiązań wpływających na skuteczność i efektywność firm" - tłumaczy kierująca zespołem badawczym dr Angelika Pabian z Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego.

Reklama

W najnowszym raporcie naukowcy, we współpracy z punktem kontaktowym Europe Direct Śląskie, zbadali, jak w czasie pandemii przedsiębiorcy z woj. śląskiego radzą sobie z procesem rekrutowania pracowników.

Wyniki badań wskazują, iż większość firm jest otwarta na technologiczny rozwój, zaś obostrzenia sanitarne związane z pandemią mogą być również impulsem do innowacji.

Autorzy badań pytali śląskie firmy m.in. o stosowanie takich rozwiązań jak game-based testing (oparte na grach sprawdzanie kwalifikacji kandydatów), zautomatyzowane rozmowy kwalifikacyjne czy robo-rekruterzy.

Nowe narzędzia rekrutacji

Sprawdzano również, w jaki sposób ewoluowały wymagania pracodawców względem kandydatów w okresie pandemii, a także analizowano czynniki hamujące kreatywność i innowacyjność organizacji w procesach rekrutacyjnych.

Wśród badanych pracodawców co piąty przedstawiciel mikroorganizacji w okresie pandemii zmienił wymagania względem kandydatów, kładąc zdecydowanie większy nacisk na kompetencje cyfrowe.

Z kolei jednostki średnie i duże deklarowały zmniejszenie wymagań w procesie rekrutacyjnym - odpowiednio 7,3 proc. oraz 18,5 proc. respondentów.

Najbardziej zaskakujący dla badaczy okazał się wynik wskazujący na innowacyjną wrażliwość śląskich pracodawców.

Bardzo duża i duża wrażliwość, czyli dostrzeżenie konieczności wdrożenia nowych rozwiązań przyczyniających się do rozwoju organizacji (szczególnie w wykorzystaniu nowych mediów i sztucznej inteligencji) cechowała 35 proc. respondentów, a średnią wrażliwość wykazywało 29 proc. badanych.

Jak oceniają autorzy opracowania, uzyskany wynik daje podstawę do budowania optymistycznych prognoz rozwoju firm, które chcą wpisać się w trend cyfryzacji gospodarki. "Co ciekawe, badani uznali, iż bariery finansowe procesów wdrożeniowych nie są najistotniejsze.

Przedsiębiorcy bardziej obawiają się braku możliwości weryfikacji predyspozycji społecznych kandydatów czy ograniczeniem segmentu potencjalnych pracowników do przedstawicieli pokolenia Y - zauważa dr Pabian.

( Pokolenie Y tzw. milenialsi ludzi urodzeni w latach 80. i 90. XX wieku).

Pokolenie Y zagrożone

W ocenie współautora raportu "Rekrutacja i selekcja pracowników w dobie pandemii", dr. Michała Ochwata, czas pandemii wymusił wykorzystanie wielu niestandardowych narzędzi rekrutacji i selekcji. Zdaniem badanych, mogą one przybliżyć organizacje do idei przemysłu 4.0.

- Okres pandemii pokazał, że jedynie firmy, które potrafią adaptować się do funkcjonowania w warunkach wirtualnej rzeczywistości, mogą zachować ciągłość funkcjonowania, nie przerywając żadnego z działań składających się na proces zarządzania jednostką - wskazał dr Ochwat.

Stowarzyszenie Biznes-Nauka-Samorząd "Pro Silesia", które zainicjowało badania, powstało w 2017 r. jako organizacja działająca na rzecz sprawnego partnerstwa i rozwoju podmiotów z obszaru samorządów, biznesu i nauki. Stowarzyszenie zajmuje się też upowszechnianiem wiedzy na tematy związane z Unią Europejską, a od niedawna prowadzi działalność naukowo-badawczą. Działa jako regionalny think tank oraz prowadzi punkt kontaktowy Europe Direct Śląskie.

Powołane cztery lata temu stowarzyszenie Biznes-Nauka-Samorząd "Pro Silesia" to regionalny think tank, wspierający zrównoważony rozwój woj. śląskiego.

Informacja prasowa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »