Prace społecznie użyteczne - zmiana zasad organizowania
W MPiPS trwają obecnie prace nad nowym rozporządzeniem w sprawie organizowania prac społecznie użytecznych. Projekt, w porównaniu z obecnie obowiązującymi przepisami, przewiduje kilka zmian, w tym m.in. rozszerzenie katalogu podmiotów uprawnionych do udziału w tego typu pracach.
Zmiany te wiążą się z wprowadzoną w 2009 r. nowelizacją ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz.U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 ze zm.), a konkretnie dodanym na jej mocy ust. 1a w art. 73a. Nowy przepis dał zielone światło dla kierowania do prac społecznie użytecznych nie tylko osób bezrobotnych bez prawa do zasiłku, ale także osób uczestniczących na skutek skierowania PUP:
- w kontrakcie socjalnym,
- w indywidualnym programie usamodzielniania,
- w lokalnym programie pomocy społecznej,
- w indywidualnym programie zatrudnienia socjalnego.
Poszerzenie powyższego katalogu osób uprawnionych spowodowało konieczność kolejnej zmiany - tym razem zawartego w art. 73a ust. 6 ustawowego upoważnienia dla ministra ds. pracy do określenia w drodze rozporządzenia sposobu oraz trybu prac społecznie użytecznych, z uwzględnieniem poszerzonego katalogu osób uprawnionych. Tym samym konieczne stało się wydanie nowego rozporządzenia w tym zakresie, które już wkrótce zastąpi obecnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie trybu organizowania prac społecznie użytecznych.
Najważniejsza zmiana, która wiąże się z wprowadzeniem nowych przepisów, dotyczy zakresu spraw, jakie ma określać tzw. roczny plan potrzeb w zakresie wykonywania prac społecznie użytecznych. Plan ten określa m.in. rodzaje prac społecznie użytecznych oraz liczbę godzin wykonywania takich prac, przewidywanych przez daną gminę. Plan sporządzają do 31 stycznia każdego roku gminy, a następnie przekazują go właściwemu miejscowo staroście i kierownikowi ośrodka pomocy społecznej.
Po wejściu w życie przepisów w części dotyczącej liczby osób, które mogą zostać skierowane do wykonywania prac społecznie użytecznych, będzie on musiał wskazać oprócz bezrobotnych bez prawa do zasiłku, także liczbę osób uczestniczących w ww. kontraktach i programach. Warunkiem jest tu ich uczestnictwo w ww. formach pracy na podstawie skierowania PUP dokonanego zgodnie z art. 50 ust. 2 ustawy o promocji zatrudnienia.
Pozostałe zmiany przewidziane przez projekt rozporządzenia mają charakter porządkujący bądź dookreślający. Wśród najważniejszych należy wymienić:
- możliwość skierowania przez starostę osoby uprawnionej do prac społecznie użytecznych przed rozpoczęciem tych prac na badania lekarskie,
- dookreślenie wymagań, jakie powinny być brane pod uwagę przy kierowaniu osoby uprawnionej do prac społecznie użytecznych,
- określenie trybu organizowania prac społecznie użytecznych w miastach na prawach powiatu.
Projekt przewiduje, że gminy będą miały jedynie miesiąc, licząc od dnia wejścia w życie nowych przepisów, na dokonanie zmian w rocznych planach potrzeb w zakresie wykonywania prac społecznie użytecznych, przygotowanych na podstawie dotychczas obowiązującego rozporządzenia. Plan ten będzie musiał być zaktualizowany o liczbę osób uczestniczących we wskazanych powyżej kontraktach i programach. Zaktualizowany plan gmina będzie musiała następnie przesłać do właściwego miejscowo starosty i kierownika ośrodka pomocy społecznej.
Autor: Marcin Majchrzak