Sklepy szukają sposobu na zdobycie pracowników. Czas na klasy patronackie

W każdym zawodzie praktyczne umiejętności są równie ważne jak wiedza teoretyczna. Polski system edukacji przewiduje praktyki i staże, ale synergia pomiędzy szkolnictwem a biznesem - również w sektorze handlu - wciąż nie jest wystarczająca - napisały wiadomoscihandlowe.pl.

Zwiększanie wynagrodzeń, umowa o pracę, benefity pozapłacowe, premie, nagrody, bony na zakupy. To wszystko pomaga w pozyskaniu i zatrzymaniu sumiennych pracowników. Jednym z elementów polityki kadrowej są również programy praktyk i staży, które detaliści organizują coraz częściej.

- W czasie pandemii nie porzuciliśmy tematu staży i praktyk, a uczniowie i studenci w dalszym ciągu uczą się zawodów i zdobywają doświadczenie w naszych sklepach. W przyszłości na pewno chcemy pogłębiać współpracę ze szkołami i uczelniami - mówi Marta Jabłonowska, dyrektor rozwoju zasobów ludzkich w Carrefourze.

Reklama

Podkreśla, że dzięki takim programom sieć dociera do młodych osób i pokazuje, z czym wiąże się praca w handlu. Przede wszystkim pracodawca ma możliwość znalezienia osób z potencjałem. 

- Do tej pory programy stażowe były realizowane głównie w sklepach. Najwięcej mieliśmy ich na stoiskach piekarniczo-cukierniczych, które były dodatkowo objęte klasą patronacką Przepis na Mistrza. Uruchomiliśmy także program rozwojowy Apetyt na Handel, czyli kilkumiesięczny staż w centrali umożliwiający poznanie specyfiki pracy poszczególnych działów wspierających nasz biznes - dodaje Jabłonowska.

Przekaż 1% na pomoc dzieciom - darmowy program TUTAJ

Praktyka czyni mistrza

Kolejną siecią, która organizuje programy stażowe, jest Aldi. Przyspieszenie tempa rozwoju w Polsce sprawia, że pojawia się pilna potrzeba zatrudnienia nowych pracowników. Jednym ze sposobów na ich pozyskanie są właśnie praktyki i staże. Dotychczas sieć dwukrotnie zorganizowała Program Praktyk Letnich dedykowany działom sprzedaży i administracji. Cieszyły się dużym zainteresowaniem, a po ich zakończeniu zatrudnienie znalazło kilkanaście osób.

- Podczas programu największy nacisk kładliśmy na umiejętności praktyczne, pokazanie praktykantom wielu aspektów pracy w handlu oraz wzajemnych zależności w codziennym funkcjonowaniu przedsiębiorstwa - mówi Anna Goleniowska, dyrektor obszaru zasobów ludzkich w firmie Aldi Polska.

Auchan postawił na klasy patronackie

O krok dalej poszedł Auchan, który nawiązał współpracę ze szkołami branżowymi w ramach projektu klas patronackich. Program zwiększa skuteczność kształcenia zawodowego w specjalnościach, na które jest zapotrzebowanie na rynku pracy. Firma pomagając edukować młodych specjalistów pozyskuje jednocześnie potencjalnych pracowników. 

- Razem ze szkołami branżowymi przygotowaliśmy program nauczania dla zawodów takich jak sprzedawca, piekarz i cukiernik. Do programu mogą przystąpić uczniowie wybranych szkół objętych patronatem - mówi Dorota Patejko, rzeczniczka polskiego oddziału Auchan.

W ramach klas patronackich w sklepach Auchan zdobywa wiedzę i doświadczenie 140 uczniów. Latem francuska sieć prowadzi także trzymiesięczne praktyki absolwenckie dla młodzieży między 15. a 18. rokiem życia, która ukończyła co najmniej szkołę podstawową, oraz praktyki zawodowe dla uczniów techników.

BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami

Średnia krajowa miesięcznie

Sieć Kaufland poszukuje obecnie 30 stażystów do centrali we Wrocławiu i do działów sprzedaży. Kusi ich wynagrodzeniem w wysokości 5 tys. zł brutto miesięcznie. Kandydaci mogą się zgłaszać do 15 kwietnia. W ramach programu Absolwent operator oferuje im możliwość zdobycia nowych kwalifikacji "we wszystkich obszarach funkcjonowania nowoczesnej sieci handlu detalicznego". Chodzi m.in. o zakupy, zaopatrzenie, księgowość, logistykę, administrację, HR oraz IT. 

Roczny staż rozpocznie się 1 lipca, a po jego zakończeniu najlepsi będą mogli liczyć na propozycję pracy na stanowisku menadżerskim. Trwająca rekrutacja nie jest ostatnia. Latem absolwenci będą mogli się zgłaszać do jesiennej edycji programu stażowego, który rozpocznie się 1 października br.

- Idealny stażysta to taki, który interesuje się handlem detalicznym i chce rozwijać się w firmie o międzynarodowym zasięgu. Nie bez znaczenia pozostaje również gotowość do podejmowania nowych wyzwań, np. w zakresie zmiany miejsca zamieszkania - podkreśla Małgorzata Ławnik, dyrektor Pionu Personalnego w Kauflandzie.

Mały też może

Duzi przedsiębiorcy radzą sobie na własną rękę, ale nie oznacza to, że mikrosieć czy indywidualni sklepikarze nie mogą zorganizować stażu. Wystarczy zgłosić się do Powiatowego Urzędu Pracy (PUP), który wytypuje kandydatów spośród osób zarejestrowanych jako bezrobotne. Właściciel placówki ma możliwość wyboru, z kim nawiąże współpracę. Zawierana jest wówczas trójstronna umowa pomiędzy stażodawcą, urzędem i stażystą. 

Za swoją pracę "uczeń" otrzyma wynagrodzenie, które wypłaca mu bezpośrednio PUP. To czy po zakończeniu stażu, który zazwyczaj trwa 6 miesięcy, stażysta zostanie zatrudniony zależy wyłącznie od właściciela placówki handlowej.

Marta Kudosz

wiadomoscihandlowe.pl
Dowiedz się więcej na temat: sklepy | staż
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »