Studenci i absolwenci o rynku pracy

Jak studenci i absolwenci oceniają uczelnie pod względem przygotowania na rynek pracy? Czy cenią staże i praktyki? Co liczy się dla nich najbardziej u pracodawców? Na te i inne pytania odpowiadamy w najnowszym raporcie Pracuj.pl "Najważniejszy egzamin: Kariera. Studenci i absolwenci na rynku pracy". Badanie towarzyszy Festiwalowi Pracy JOBICON.

Rosnący apetyt na talenty

Jacy są studenci i absolwenci - badani przez Pracuj.pl z okazji Festiwalu Pracy JOBICON? Głodni wiedzy, sceptyczni wobec uczelni, otwarci na zawodowe doświadczenia i rozwój kariery, ale jednocześnie szukający dobrej atmosfery i przestrzeni do rozwoju pasji.  To jedni z najważniejszych bohaterów naszego rynku pracy.

Studia, a realny rynek pracy

Wyraźne różnice w ocenie studiów i niepewność - to dwie cechy studentów i absolwentów badanych przez Pracuj.pl. Do niedawna na rynku powszechna była teza, zgodnie z którą bez dyplomu trudno jest o udany start życia zawodowego. Tymczasem tylko 37 proc. spośród badanych studentów i absolwentów uważa, że ukończenie studiów jest potrzebne, by znaleźć dobrą pracę. Odwrotnie twierdzi nieco mniej, bo co trzeci student i absolwent (33 proc.).

Reklama

Co interesujące, 38 proc. badanych uważa, że uczelnia nie przygotowała ich do poszukiwania pracy. Zadowolonych z przygotowania do wyzwań zawodowych przez szkołę wyższą jest mniej - 33 proc. Mimo nierównej oceny efektów nauki na uczelni, aż 76 proc. studentów ma zamiar rozwijać się zawodowo zgodnie z obranym kierunkiem studiów.
Praktyki i staże według badanych
O ile badani są podzieleni w ocenie studiów, o tyle ich wątpliwości nie budzą przeważnie praktyki i staże. Aż 82 proc. badanych przez Pracuj.pl studentów i absolwentów uważa, że warto odbywać w trakcie studiów staże i praktyki.

Respondenci oceniają własne praktyki i staże przeważnie pozytywnie. Według 61 proc. studentów i absolwentów pomogły one im praktycznie przygotować się do pracy. 63 proc. respondentów dodaje, że podczas praktyk i staży nauczyli się zasad funkcjonowania w firmie i nabyli umiejętności miękkie. 57 proc. uważa, że nabyli konkretne umiejętności twarde, np. wykorzystania oprogramowania.
Plany zawodowe i skala firm 
Jakiej pracy szukają studenci i absolwenci, badani przez Pracuj.pl? Najwięcej, bo ponad połowa (51 proc.) szuka pracy na pełen etat, a co czwarty - praktyk i staży (25 proc.). Wśród pracujących badanych 50 proc. jest zatrudnionych w branży, z którą wiążą swoją przyszłość.
Jakich pracodawców szukają badani? Blisko połowa (łącznie 44 proc.) chciałaby pracować w międzynarodowej korporacji lub dużej ogólnopolskiej organizacji. Jednocześnie co trzeci  preferowałby zatrudnienie w małej firmie liczącej do 50 osób lub start-upie (łącznie 32 proc.).

Cechy pracodawcy

Studenci i absolwenci, zapytani o najważniejsze kwestie związane z pracą, zwracają szczególną uwagę nie tylko na warunki zatrudnienia, ale w podobnym stopniu także na możliwości nabywania doświadczeń. 67 proc. badanych jako istotne w pracy wskazało na odpowiednie zarobki, jednak niewiele mniej wskazało możliwości rozwoju zawodowego (59 proc.) oraz dobrą atmosferę (58 proc.).

Aż 77 proc. studentów i absolwentów za ważny wyróżnik idealnego pracodawcy uważa dawanie pracownikom możliwości rozwoju i szkolenia się. 65 proc. badanych oczekiwałaby od niego także możliwości awansu. Co trzeci badany (34 proc.) oczekuje, że idealny pracodawca pozwoli mu na samodzielność i da przestrzeń na realizację własnych pomysłów.

Praca - raczej środek, niż cel

Czy praca jest dla studentów celem samym w sobie? Zdania respondentów są w tym zakresie podzielone. Wśród badanych przez Pracuj.pl studentów i absolwentów najwięcej jest osób, które postrzegają ją jako środek do realizacji pasji pozazawodowych - 50 proc. Jednocześnie jednak znacząca część studentów i absolwentów jest skłonna do poświęcenia części życia osobistego, by wspinać się po kolejnych szczeblach kariery. Taką postawę przyjmuje 38 proc. badanych.




Pracuj.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »