Wysoka pensja nie wystarczy

Rosnące płace już nie są wystarczającą zachętą dla najcenniejszych (z punktu widzenia pracodawcy) pracowników. Na jakie benefity liczyć mogą zatrudnieni w Polsce? Które z nich doceniają najbardziej?

Ze zmieniającym się stylem życia i oczekiwaniami pracowników zmienia się też kształt systemów motywacyjnych. Jednak jak wynika z badań przeprowadzonych przez portal Pracuj.pl mimo zmian na przestrzeni lat pracownicy wciąż najbardziej doceniają sprawdzone rozwiązania.

- Na pierwszym miejscu w rankingu najważniejszych benefitów dla pracowników znalazła się prywatna opieka medyczna. Mimo że jest to korzyść oferowana przez zdecydowaną większość pracodawców i nie stanowi już ona wyróżnika na rynku, brak wzmianki o tym beneficie w ogłoszeniu o pracę może wręcz zniechęcić kandydata do aplikowania na ofertę. Podobną popularnością cieszą się karty sportowe, pozwalające pracownikowi taniej lub nawet zupełnie bez kosztów korzystać z różnego rodzaju zajęć rekreacyjnych - wylicza Katarzyna Olszak, Koordynator do spraw Kadr i Płac w firmie People.

Reklama

Zarówno pracodawcy, jak i sami pracownicy stawiają w ostatnich latach nacisk na rozwój zawodowy i osobisty. Dlatego też coraz więcej firm oferuje swoim pracownikom różnego rodzaju szkolenia, w tym także kursy językowe, popularne szczególnie w dużych korporacjach. Mają one za zadanie zapewnić łatwość w komunikacji z międzynarodowymi klientami oraz zagranicznymi oddziałami.

- Dodatkowe kursy czy szkolenia to nie tylko sposób na docenienie i zmotywowanie pracowników. Zachęcanie ich do stałego poszerzania wiedzy i zdobywania nowych umiejętności to także inwestycja w rozwój firmy - wyjaśnia Katarzyna Olszak. - Dla mniejszych pracodawców, którzy nie mają możliwości, by organizować dla pracowników cykliczne szkolenia wewnętrzne, rozwiązaniem może być sprawnie działający system dofinansowywania kursów wybranych indywidualnie przez pracownika - dodaje ekspertka.

Ciekawym benefitem, oferowanym zwykle pracownikom dużych korporacji, jest grupowe ubezpieczenie na zdrowie i życie lub korzystny program emerytalny. Ten rodzaj benefitu stanowi zachętę szczególnie dla pracowników dojrzałych, dlatego też nie w każdej branży sprawdzi się tak samo dobrze. W przypadku start-upów czy firm nastawionych na rekrutację millenialsów, w których notuje się wysoki poziom rotacji pracowników, nie będzie to wystarczająco mocny argument, by przyciągnąć nowe osoby, ale już w przedsiębiorstwach zatrudniających specjalistów z kilkunasto- czy nawet kilkudziesięcioletnim doświadczeniem, takie rozwiązanie może stanowić kartę przetargową na etapie rekrutacji.

Nie można zapominać, że system motywacyjny powinien odpowiadać też aktualnym zainteresowaniom i upodobaniom pracowników. To niezwykle istotne szczególnie w branżach kreatywnych, nastawionych na rekrutację ludzi świadomych nowych trendów. Dlatego też niektóre firmy decydują się na organizację akcji promujących zdrowe odżywianie, zapewniając swoim pracownikom codzienną porcję świeżych owoców i warzyw lub konsultacje z dietetykiem. Niewiele firm zdaje sobie sprawę z tego, że również wszelkie akcje proekologiczne, takie jak ograniczanie zużycia wody czy papieru, promowanie recyklingu czy nawet całkowita rezygnacja z używania jednorazowego plastiku mogą zostać odebrane przez pracowników jako swego rodzaju benefit. Ma to sens szczególnie w dzisiejszych czasach, gdy spora część z nas stara się żyć w duchu less waste i dbać o naturę. Jeśli za deklaracjami kadry zarządzającej idą też realne, zauważalne dla pracowników działania, z pewnością spotka się to z przychylnym odbiorem oraz pozytywnie wpłynie zarówno na wewnętrzny, jak i zewnętrzny wizerunek firmy.

- Pracownicy coraz częściej traktują benefity nie jako specjalny dodatek do płacy, a jako standardowy element składowy wynagrodzenia. W związku z tym, mają względem pracodawców coraz wyższe oczekiwania, a decyzję o miejscu zatrudnienia podejmują nie tylko na podstawie zakresu obowiązków i oferowanej pensji, ale również w oparciu o dodatkowe benefity. Korzyści pozapłacowe wygrywają nawet z prestiżem czy reputacją firmy. Taka tendencja zmusza pracodawców nie tylko do oferowania coraz bardziej konkurencyjnych warunków pracy, ale także do walki o najlepsze talenty na rynku czymś więcej niż tylko pensją - podsumowuje Katarzyna Olszak.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »