Obowiązki informacyjne sprzedawców przy sprzedaży tradycyjnej

Po zmianach przepisów konsumenckich w 2014 r. sprzedawcom przybyło sporo obowiązków informacyjnych względem kupujących. Dotyczą one nie tylko sprzedaży dokonywanej na odległość, np. za pośrednictwem internetu czy też telefonu, ale także sprzedaży tradycyjnej prowadzonej w sklepach stacjonarnych.

Ogólne obowiązki sprzedawców

Konsument zawierający umowę sprzedaży musi mieć świadomość wszystkich elementów obowiązującej go umowy, dotyczących ceny, serwisu gwarancyjnego, możliwości reklamowania wadliwego produktu. Konieczność udzielenia pełnych informacji obciąża oczywiście sprzedawcę, choć nie w przypadku każdej zawieranej umowy istnieje konieczność podawania wszystkich informacji.

Dlatego też sprzedawca ma obowiązek udzielić konsumentowi przed zawarciem umowy jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji w języku polskim, wystarczających do prawidłowego i pełnego korzystania z rzeczy sprzedanej. W szczególności konsument musi zostać poinformowany o rodzaju rzeczy i sposobie korzystania z niej, o znakach bezpieczeństwa i znakach zgodności wymaganych przez odrębne przepisy. Musi też poznać producenta lub importera produktu, a także otrzymać informacje o dopuszczeniu produktu do obrotu w Polsce oraz stosownie do rodzaju rzeczy informacje o energochłonności, czy inne dane wskazane w odrębnych przepisach.

Reklama

Jeżeli rzecz jest sprzedawana w opakowaniu jednostkowym lub w zestawie, informacje te powinny znajdować się na rzeczy sprzedanej lub być z nią trwale połączone. W pozostałych przypadkach sprzedawca jest zobowiązany umieścić w miejscu sprzedaży informację, która może być ograniczona do rodzaju rzeczy, jej głównej cechy użytkowej oraz wskazania producenta lub importera rzeczy. Na żądanie kupującego sprzedawca jest zobowiązany wyjaśnić znaczenie poszczególnych postanowień umowy.

Sprzedawca jest zobowiązany zapewnić w miejscu sprzedaży odpowiednie warunki techniczno-organizacyjne umożliwiające dokonanie wyboru rzeczy i sprawdzenie jej jakości, kompletności oraz funkcjonowania głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów. Przykładowo w przypadku zakupu sprzętu elektronicznego konsument musi mieć możliwość podłączenia takiego sprzętu i sprawdzenia jego parametrów oraz kompletności. Wraz z rzeczą sprzedaną sprzedawca musi wydać konsumentowi wszystkie elementy jej wyposażenia oraz sporządzone w języku polskim instrukcje obsługi, konserwacji i inne dokumenty wymagane przez odrębne przepisy.

O czym konsument musi wiedzieć?

Przy sprzedaży w formie tradycyjnej, gdzie obie strony, tj. sprzedawca (usługodawca) i konsument, są fizycznie obecnie, przedsiębiorcę obciążają obowiązki informacyjne określone w art. 8 ustawy o prawach konsumenta. Informacje zawarte w tym katalogu przedsiębiorca musi przedstawić konsumentowi w sposób jasny i zrozumiały najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli związania się umową (patrz ramka). Informacje te mogą być umieszczone np. na wręczanej wraz z zakupem kopii warunków umowy, w formie informacji dołączanej do paragonu, instrukcji itp.


Przed zawarciem umowy konsument musi zostać poinformowany o wszystkich płatnościach z nią związanych.


Co bardzo istotne, w przypadku drobnych umów życia codziennego wykonywanych natychmiast po ich zawarciu, jak np. zakupy spożywcze, sprzedawca nie ma obowiązku przedstawiania całego katalogu informacji. Takie informacje muszą być przekazywane np. przy zakupie butów, sprzętu elektronicznego, zlecania naprawy samochodu w warsztacie samochodowym itp.

Których umów przepisy nie dotyczą?

Sprzedawcy w żaden sposób nie mogą wyłączyć ani ograniczać uprawnień konsumentów przysługujących im na mocy przepisów konsumenckich. Co nie oznacza, iż mają one zastosowanie do wszystkich umów zawieranych pomiędzy przedsiębiorcami a konsumentami. Wyłączone spod zakresu regulacji ustawy o prawach konsumenta są np. umowy o imprezę turystyczną czy też dotyczące gier hazardowych.

Sprzedawca musi poinformować konsumenta o:

  • cechach świadczenia, z uwzględnieniem przedmiotu świadczenia oraz sposobu porozumiewania się z konsumentem;
     
  • swoich danych identyfikujących, w szczególności o firmie, organie, który zarejestrował działalność gospodarczą i numerze, pod którym został zarejestrowany (NIP bądź KRS), adresie, pod którym prowadzi przedsiębiorstwo, i numerze telefonu przedsiębiorstwa;
     
  • łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami, a gdy charakter przedmiotu świadczenia nie pozwala, rozsądnie oceniając, na wcześniejsze obliczenie ich wysokości - sposobie, w jaki będą one obliczane, a także opłatach za dostarczenie, usługi pocztowe oraz jakichkolwiek innych kosztach, a gdy nie można ustalić wysokości tych opłat - o obowiązku ich uiszczenia; w razie zawarcia umowy na czas nieoznaczony lub umowy obejmującej prenumeratę przedsiębiorca ma obowiązek podania łącznej ceny lub wynagrodzenia obejmującego wszystkie płatności za okres rozliczeniowy, a także wszystkich kosztów, które konsument jest zobowiązany ponieść;
     
  • sposobie i terminie spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę oraz stosowanej przez niego procedurze rozpatrywania reklamacji,
     
  • przewidzianej przez prawo odpowiedzialności przedsiębiorcy za jakość świadczenia;
     
  • treści usług posprzedażnych i gwarancji;
     
  • czasie trwania umowy lub - gdy umowa zawarta jest na czas nieoznaczony lub ma ulegać automatycznemu przedłużeniu - o sposobie i przesłankach wypowiedzenia umowy;
     
  • funkcjonalności treści cyfrowych oraz mających zastosowanie technicznych środkach ich ochrony;
     
  • mających znaczenie interoperacyjnościach treści cyfrowych ze sprzętem komputerowym i oprogramowaniem.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 30.05.2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. poz. 827)


autor: Marta Stefanowicz - Wasilewska
Gazeta Podatkowa nr 41 (1186) z dnia 2015-05-21

GOFIN podpowiada

Dowiedz się więcej na temat: e-handel | konsument | zakupy online
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »