Wygrane konkursowe w rozliczeniach podatkowych

Wygrana konkursowa niewątpliwie sprawia zwycięzcy wiele radości. Jednak bez względu na to, czy jej przedmiotem są rzeczy, czy też pieniądze, w większości przypadków musi się nią podzielić z fiskusem. Tylko bowiem dla ściśle określonych wygranych ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dochodowego.

Sieć sklepów odzieżowych zamierza zorganizować konkurs dla klientów na jesienne stylizacje, z wykorzystaniem oferowanych przez nią ubrań. Zostanie on ogłoszony na firmowej stronie internetowej, a nadesłane prace będą oceniane przez zawodowych stylistów. Te, które zdobędą nagrody, zostaną umieszczone w galerii na firmowym www, a dodatkowo zdobywcy pięciu pierwszych miejsc otrzymają kupony podarunkowe na zakupy w sklepach sieci. Czy nagrody te będą korzystały ze zwolnienia od podatku do kwoty 760 zł?

Wskazane w pytaniu zwolnienie podatkowe ustawodawca umieścił w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o pdof. Jego zakres obejmuje:

Reklama

  • wygrane w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu,
  • wygrane w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja),
  • nagrody związane ze sprzedażą premiową.

Świadczenia wymienione w tym przepisie, otrzymane przez osoby fizyczne, nie podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o pdof, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza 760 zł. Jednak limit wartości nagrody nie jest wystarczającym warunkiem do skorzystania z omawianego zwolnienia podatkowego.

Organy podatkowe uważają, że wygrane w konkursie z innej dziedziny niż nauka, kultura, sztuka, dziennikarstwo lub sport są objęte przedmiotowym zwolnieniem, o ile taki konkurs jest ogłaszany (emitowany) w środkach masowego przekazu (prasa, radio, telewizja, internet). Dodatkowo musi on być również zorganizowany przez te środki.

Wobec powyższego sam fakt zorganizowania i ogłoszenia konkursu na ogólnodostępnej stronie internetowej przez organizatora, który nie jest podmiotem zaliczanym do środków masowego przekazu, nie jest wystarczającym kryterium do zastosowania zwolnienia od podatku w stosunku do nagród konkursowych. W konsekwencji uczestnicy konkursu, o którym mowa w pytaniu, będą musieli od otrzymanych nagród zapłacić podatek i to niezależnie od ich wartości, co oznacza, że organizator będzie zobowiązany do obliczenia i pobrania zryczałtowanego podatku od ich wartości.


Z okazji jubileuszu naszej firmy postanowiliśmy zorganizować konkurs dla pracowników na projekt modyfikujący dotychczasowe logo produkowanych przez nas wyrobów. Z opracowanego przez komórkę marketingu regulaminu tego konkursu wynika, że siedem projektów, które dostaną się do ścisłego finału, zostanie nagrodzonych. Czy nagrody, które otrzymają pracownicy będący finalistami, należy opodatkować 10-proc. zryczałtowanym podatkiem dochodowym?

NIE. Rzeczywiście z ustawy o pdof wynika, że zasadniczo wygrane w grach i konkursach podlegają opodatkowaniu 10-proc. zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o pdof bądź korzystają ze zwolnienia od podatku określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 tejże ustawy omówionym w odpowiedzi na poprzednie pytanie. Wartości takich nagród nie łączy się z dochodami opodatkowanymi według skali podatkowej, a w konsekwencji nie wykazuje w zeznaniu rocznym.

Ten sposób opodatkowania nagród nie ma jednak zastosowania w sytuacji, gdy uczestnikami konkursu są wyłącznie pracownicy firmy będącej jego organizatorem (tym samym, gdy możliwość wzięcia udziału w konkursie wynika z łączącego organizatora i uczestników stosunku pracy). Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 1 ustawy o pdof wszelkie świadczenia uzyskane przez pracowników w takim konkursie należy zakwalifikować podatkowo jako przychód ze stosunku pracy, a nie przychód, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy. Stąd nagrody uzyskane w konkursach pracowniczych podlegają opodatkowaniu według skali podatkowej, czyli na zasadach przewidzianych dla przychodów ze stosunku pracy, a nie 10-proc. zryczałtowanym podatkiem dochodowym. W efekcie pracodawca jako płatnik powinien wartość otrzymanej przez pracownika nagrody doliczyć do pozostałych składników wynagrodzenia otrzymanych przez niego w danym miesiącu i wraz z nimi opodatkować i to bez względu na wysokość nagrody.


Konkursy, które zamierza organizować nasza firma, nie będą spełniały warunków pozwalających na zastosowanie w stosunku do nagród w nich otrzymanych zwolnienia podatkowego. Czy w przypadku nagród niepieniężnych, nie mając możliwości pobrania 10-proc. zryczałtowanego podatku, będziemy mogli odstąpić od jego pobrania?

Kwestia uregulowania podatku od wskazanych w pytaniu nagród została przez ustawodawcę rozstrzygnięta w art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o pdof. Z przywołanego przepisu wynika, że w przypadku gdy przedmiotem wygranej nie są pieniądze, otrzymujący wygraną zobowiązany jest wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej. Z kolei płatnik ze swojej strony powinien dokonać wpłaty pobranego podatku na rachunek urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania płatnika (a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby) w terminie do dnia 20. miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatek został pobrany (art. 42 ust. 1 ustawy o pdof). Oprócz tego w terminie do końca stycznia następnego roku podatkowego zobowiązany jest złożyć w tym samym urzędzie skarbowym deklarację roczną o zryczałtowanym podatku dochodowym na formularzu PIT-8AR (art. 42 ust. 1a ustawy o pdof).

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o pdof (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.)


autor: Agata Cieśla
Gazeta Podatkowa nr 77 (1118) z dnia 2014-09-25

GOFIN podpowiada

Dowiedz się więcej na temat: podatki | wygrana
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »