Przejd� do g��wnej cz�ci strony

× m.interia.pl

Korzystasz z urządzenia mobilnego? Wybróbuj wersję Interii,
zaprojektowaną specjalnie dla Twojego urządzenia.

×

Treść dostępna również w wersji mobilnej
na m.interia.pl oraz w aplikacjach na iOS i Android

Kiedy opłaca się instalowanie LPG

Gazeta Prawna
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W 2008 roku instalacje gazowe zostaną założone w 200 tys. samochodów - wynika z prognoz GP. Oznacza to, że pęd Polaków do zakładania systemów LPG w samochodach nieco zmalał. Po okresie, w którym warsztaty montowały instalacje w 300-400 tys. aut rocznie, w ubiegłym roku zmian sposobu zasilania dokonano tylko w około 200 tys. aut.

Kiedy opłaca się instalowanie LPG
AFP

W rezultacie po polskich drogach jeździ już 2,51 mln aut na gaz, co oznacza, że Polska jest liderem w Europie pod względem liczby aut z instalacjami LPG.

Szansą na wzrost zainteresowania LPG jest rosnąca cena benzyny. Już teraz pojawiają się prognozy, że w wakacje będziemy płacić przeciętnie około 5 zł za litr, wobec 4,25 zł obecnie. Wzrost rynku autogazu może też przynieść ewentualne pogorszenie koniunktury gospodarczej. Ale jednocześnie istnieje dużo czynników wpływających na mniejsze zainteresowanie autogazem.

- Mniej zamontowanych instalacji w stosunku do lat ubiegłych to efekt właśnie dobrej koniunktury w gospodarce z ostatnich lat. Część kierowców przestała aż tak liczyć się z kosztami i wybiera benzynę - uważa Sylwia Popławska, menedżer Koalicji Na Rzecz Autogazu. Dodaje, że to nie jedyna przyczyna zmniejszonego zainteresowania autogazem w ubiegłym roku. Od 2007 roku trwają prace nad nowym projektem ustawy o podatku akcyzowym i nie wiadomo, kiedy ostatecznie rozstrzygnie się czy stawka akcyzy wyniesie 695 zł za tonę jak to ma miejsce obecnie (czyli 39 gr netto od jednego litra LPG), czy też będzie wyższa. - Ten rynek jest szczególnie wrażliwy na wszelkie pogłoski o możliwości zmiany stawki akcyzy. Dopóki cena autogazu to około 50 proc. ceny benzyny to widzimy zainteresowanie zamontowaniem instalacji LPG - podkreśla Sylwia Popławska.

Przy mniejszej różnicy w cenie zainstalowanie gazu jest mniej opłacalne. Trzeba pamiętać, że przy systemie LPG zużywa się 10-15 proc. więcej dm3 gazu niż benzyny na 100 km. Istotny jest też koszt samej instalacji gazowej, za którą przy nowoczesnym silniku wymagającym tzw. sekwencyjnego wtrysku gazu trzeba zapłacić 3-5 tys. zł. - Obecnie w około 90 proc. przypadków montuje się wtrysk sekwencyjny gazu - mówi Paweł Garczyński z firmy Polgas. Koszt instalacji przy starszych silnikach to od 1,2 do 1,5 tys. zł, co oznacza, że taka inwestycja szybciej się zwraca.

Jak widać z naszej symulacji dla najchętniej kupowanego obecnie w Polsce auta, czyli Skody Fabii - same koszty instalacji to tylko jeden element, który trzeba brać pod uwagę przy analizie opłacalności. Istotna też jest utrata wartości samochodu. - Montaż instalacji gazowej nie podnosi tzw. wartości rezydualnej samochodu, ale może ułatwić odsprzedaż auta na rynku wtórnym - mówi Eliza Kamińska z Eutotax Glass's.

W jakim przypadku okresu użytkowania i przy jakiej intensywności użytkowania instalowanie gazu jest mało opłacalne? Kiedy oszczędności mogą być większe ? W jakich autach można zakładać LPG bez ryzyka utraty gwarancji? W jaki sposób promuje się samochody zasilane LPG w innych krajach UE ?

Marcin Jaworski

Więcej: Gazeta Prawna 7.03.2008 (48) - str.4-5

Źródło informacji:

Więcej o:
LPG
 

Ankieta

Czy odkladasz jakieś oszczędności?



Czy odkladasz jakieś oszczędności?

Dziękujemy. Twój głos został już zarejestrowany
WYNIKI

Tak

 
36%

Nie

 
64%Głosów: 1875

Zagłosuj w innych ankietach »


Skomentuj artykuł:

Wasze komentarze (111)

Dodaj komentarz

~mechanik -

Każdy użytkownik samochodu wyposażonego w instalacje LPG oraz "fachowcy' zajmujacy sie montowaniem takich instalacji polecaja i zachwalaja gaz. Natomiast kierowcy którzy, nigdy nie jezdzili na gazie, ci którzy przesiedli sie z gazu na benzyne oraz mechanicy naprawiający auta z instalacją gazową odradzają gaz i mówią, że to samo zło! W takim razie zachwalanie gazu to tylko chwyt marketingowy, żeby założyć nastepnemu "myślącemu ekonomicznie" klientowi instalacje LPG lub poprostu naciąganie innych na nią, żeby nie być jedynym idiotą, który dał się na nia namówić!!!

~dziennikarz -

Panie Jaworski, może tekst nie najgorszy, ale tytuł całkowicie chybiony. Brak w nim klucza. Wskazuje na zupełnie inną treść niż zawarta w Pańskim artykule.

~Lach -

Po co piszecie takie dziady, że bęzyna po 5 zeta będzie w łeb się stuknijcie!!! W tej Polsce to wszystkie ceny napędzają media, potem się dziwią, że podwyżki, bleeeee

~zadowolona -

mam 10-letnie auto, jestem jego pierwszą właścicielką...od siedmiu lat jeżdżę na gazie i nie miałam żadnych problemów z autem...w tym roku po raz pierwszy wymieniłam parownik, co bardzo zdziwiło mechaników z serwisu...przejechałam na gazie prawie 200 tys. km i wierzcie mi TO JEST MOŻLIWE!!!...Pozdrawiam zmotoryzowanych...tych zadowolonych i nie...

~heniek z miasta -

a mało kto pisze ze spaliny po gazie są czystsze od spalin po benzynie a nie wspomne o starych kopcących dieslach. w mieście powinno jak najwiecej aut jeździć na gazie, a szczególnie autobusy

~kierofca bombofca -

...jesli pragniesz jezdzic autem rok gora dwa i zlomowac! chyba ze zaoszczedzone pieniadze na paliwie zainwestujesz w naprawe silnika to wtedy mozna dalej jezdzic ogolnie rzecz biorac na lpg oplaca sie jezdzic tym ktorzy jezdza ponad 100tys rocznie po dwoch latach autko do sprzedazy na zyletki albo gnojkowi ktory sie nim zabije i po sprawie

~marioo -

ja mam auto za 70000 tys.zl i założyłem gaz,przy przebiegu 60-70 tys.km rocznie koszt instalacji zwrócił mi się po przebiegu około 25-28 tys.km.Auto nieznacznie traci na mocy,(około 5%),poza tym,żadnej różnicy,a w kieszeni kupa szmalu!

~internauta -

Mam A4 i od dwóch lat mam LPG W grę wchodziła tylko sekwencja. Jak do tej pory nic się nie wydarzyło Ważne gdzie się tankuje. Ja mam swoje stacje gas-shell jestem zadowolony

~lpg -

panowie gaz z jednej strony jest dobry ale z drudiej auto traci na mocy

~dero -

Jak ktoś ma auto za 70tysięcy i zakłada instalacje gazową to jest zwyczajnym kretynem.Stać Cię na takie auto to stać Cię też na paliwo.