Internacjonalizacja MŚP: Rozwijaj eksport z Polski Wschodniej

Targi w Kazachstanie, misja gospodarcza do Wielkiej Brytanii, a może wystawa na Bliskim Wschodzie? Małe i średnie firmy z regionu Polski Wschodniej mogą pozyskać do 800 tys. zł dofinansowania na rozwój eksportu i wejście na zagraniczne rynki.

Na wsparcie MŚP w ich międzynarodowej ekspansji Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach konkursu "Internacjonalizacja MŚP" przeznaczyła 100 mln zł.Gdy lokalny rynek staje się za mały, rozwiązaniem może być wyjście z ofertą poza granice kraju. Eksport i ekspansja międzynarodowa dla polskich firm to szansa na zwiększenie skali działalności, a tym samym przychodów.

Pomóc może Polska Agencja Inwestycji i Handlu, która otwiera biura handlowe w kolejnych punktach na mapie świata, jak również Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, prowadząca m.in. program "Internacjonalizacja MŚP", kierowany do mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce Wschodniej.

Reklama

Czym jest region Polski Wschodniej? To makroregion, który obejmuje pięć województw: lubelskie, podlaskie, podkarpackie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie. Region ten ma dedykowany program rozwojowy - Program Operacyjny Polska Wschodnia, którego celem jest m.in. wsparcie firm w ich ekspansji międzynarodowej, tak produktowej, jak i usługowej.

Łatwiej powiedzieć, niż zrobić, zwłaszcza jeśli jest się małym przedsiębiorcą. - Ekspansja zagraniczna to w niektórych branżach jedyna droga do dalszego rozwoju. Jednak w przypadku małych przedsiębiorstw barierą w jej rozpoczęciu jest brak doświadczenia oraz środków pozwalających na wyjście ze swoją ofertą za granicę. Z tą świadomością tworzone były założenia działania 1.2 Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Dzięki temu firmy mogą uzyskać dofinasowanie zarówno na pokrycie kosztów usług doradczych przy tworzeniu i wdrożeniu nowego modelu biznesowego związanego z internacjonalizacją działalności, jak i udziału w targach, wystawach i misjach gospodarczych - mówi Arkadiusz Dewódzki, dyrektor Departamentu Internacjonalizacji Przedsiębiorstw Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

By nowe możliwości nie zostały wyłącznie w sferze planów, PARP dofinansuje polskie przedsiębiorstwa w realizowanej przez nie strategii rozwojowej, związanej z wejściem na nowe rynki. Jeśli zatem firma ma już rozwinięty produkt lub usługę, zarabia na nim na terenie Polski, ale jej plany sięgają znacznie dalej - może pozyskać nawet 800 tys. zł w ramach programu "Internacjonalizacja MŚP".

Dobrze przeprowadzony proces ekspansji międzynarodowej to szansa nie tylko na zwiększenie dochodów, ale i uniezależnienie się od jednego, krajowego rynku, a tym samym zapewnienie stabilnej pozycji firmy w kolejnych latach.

Kto może się zgłosić do konkursu? Wyłącznie mikro-, mały lub średni przedsiębiorca działający w Polsce Wschodniej. Kryteriów, które firma musi spełnić jest jednak więcej. Czas prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce Wschodniej to co najmniej 12 miesięcy. Firma powinna mieć zamknięty minimum jeden rok obrotowy, a przychody nie powinny być mniejsze niż 200 tys. zł (przynajmniej w jednym roku w okresie 3 lat przed złożeniem wniosku). Ważne, by miała także gotowy produkt (wyrób lub usługę) posiadający potencjał do internacjonalizacji na co najmniej jednym nowym rynku zagranicznym.

- Ocena wniosków w ramach działania 1.2 jest podzielona na dwa etapy. W I etapie sprawdzane jest, czy wnioskodawca i projekt spełniają tzw. "warunki dostępowe" określone dla działania. Przy czym liczba kryteriów oceny została zmniejszona do 6 kryteriów (z 14 w 2017 r.). Etap II to ocena zaplanowanych w projekcie działań związanych z internacjonalizacją działalności wnioskodawcy z punktu widzenia racjonalności, wykonalności i skuteczności tych działań. Ważną informacją jest wprowadzenie możliwości poprawy wniosku o dofinansowanie w trakcie trwania II etapu oceny projektu - tłumaczy Dewódzki.

Jest o co walczyć. Maksymalna kwota dofinansowania wynosi nawet 800 tys. zł (w przypadku wybrania co najmniej jednego rynku docelowego internacjonalizacji spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii) lub 550 tys. zł (w przypadku wybrania wyłącznie rynków docelowych internacjonalizacji z Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Szwajcarii).

Przedsiębiorca może pozyskać pieniądze na pokrycie kosztów usług doradczych dotyczących opracowania nowego modelu biznesowego związanego z internacjonalizacją działalności, udział w międzynarodowych targach, wystawach i misjach gospodarczych. Dofinansowane mogą być usługi doradcze związane z analizą możliwości eksportowych przedsiębiorcy, w tym ocena konkurencyjności produktów na nowym rynku. To kluczowy etap każdej strategii, by przeanalizować możliwości sprzedażowe, opracować strategię wejścia na obce rynki (plan i kosztorys) oraz optymalnie przygotować firmę do podjęcia nowych wyzwań. Nie jest to zadanie proste, ani tanie. Małe firmy mogą nie mieć ani możliwości finansowych, ani doświadczenia, by przez cały proces przygotowawczy przejść samodzielnie. Dlatego PARP dofinansuje także działania doradcze związane z przygotowaniem do wdrożenia nowego modelu biznesowego związanego z internacjonalizacją zmierzające do nawiązania kontaktów z partnerami zagranicznymi, pozyskania zewnętrznego finansowania czy stworzenia kanałów dystrybucji i dostosowania produktu do sprzedaży poza granicami. Może to być nowy projekt wzorniczy, opis techniczny, regulamin. Na długiej liście kosztów kwalifikowalnych znalazły się także szkolenia i tłumaczenia, jak również pomoc w uzyskaniu ochrony własności przemysłowej.

Maksymalna intensywność dofinansowania wynosi 85 proc. kosztów kwalifikowalnych. Wnioski do konkursu będzie można składać od 30 lipca 2018 r. wyłącznie przez generator wniosków dostępny na stronie internetowej PARP. Nabór potrwa do 04 września 2018 r.

Warto pamiętać, że realizacja projektu nie może rozpocząć się przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie. Maksymalny okres realizacji projektu to 18 miesięcy.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: małe i średnie firmy | dotacje
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »