Bez czego mobilna bankowość się nie obejdzie?
Wygoda, łatwość obsługi oraz dostępność najważniejszych produktów i usług na "wyciągniecie ręki". Wystarczy smartfon lub tablet oraz dostęp do aplikacji mobilnej.
Taka jest nowoczesna bankowość. A czym powinny charakteryzować się jej produkty? Z jednej strony - prostotą konstrukcji, dopasowaną do urządzenia mobilnego i jego wymogów - oraz wymagań użytkownika. Z drugiej jednak strony te wymagania stale rosną. Cóż więc jest potrzebne? Kompromis.
Korzystający z bankowości mobilnej klient chciałby załatwić jak najwięcej spraw w jak najprostszy sposób. Do korzystania z produktów potrzebne jest wypełnienie różnych formularzy. Chcąc mieć tych produktów jak najwięcej, trzeba tych formularzy tyleż wypełnić. Powinny one być zatem proste, a przede wszystkim dopasowane do możliwości smartfona.
Kolejna kwestia to szybkość. W przypadku wszelkiego typu produktów kredytowych potrzebna jest indywidualnie wyliczona propozycja produktu kredytowego. Jeśli takowa jest, sama decyzja kredytowa oraz uruchomienie środków odbywa się już nawet w ciągu 60 sekund od złożenia wniosku kredytowego. Akceptacja i złożenie wniosku jest wykonywana za pomocą jednego przycisku na formularzu na zaufanym wcześniej urządzeniu mobilnym (smartfon, tablet). Co ważne, klient ma możliwość wnioskowania o wybrany produkt gdziekolwiek jest (np. w podróży czy na zakupach), w momencie gdy zajdzie potrzeba skorzystania z niego. To właśnie ogromna przewaga bankowości mobilnej.
Założenie lokaty na ogół takiego pośpiechu nie wymaga. Dla klienta bankowości mobilnej istotne są natomiast promocje oraz produkty, przeznaczone wyłącznie dla niego - specjalnie stworzona kategoria lokat mobilnych.
Co ciekawe, w bankowości mobilnej często możliwe jest również założenie konta przez osobę, która rachunku w banku jeszcze nie ma. Otwarcie konta następuje wprost z aplikacji mobilnej, klient ma możliwość wypełnienia wniosku o konto osobiste i zawarcia umowy przy użyciu przelewu weryfikacyjnego z innego banku. Proces odbywa się w pełni online.
Jednym z ważniejszych elementów bankowości mobilnej są - przynajmniej na etapie jej wdrażania i upowszechniania - wszelkiego typu promocje, rabaty, tworzenie produktów dedykowanych wyłącznie jej użytkownikom. To również - przynajmniej na razie - niezbędne elementy oferty.
Dla posiadacza konta jedna z ważniejszych czynności jest dokonywanie płatności. Banki oferują albo we współpracy z operatorami komórkowymi - Orange i T-Mobile - albo, od tego roku, już samodzielnie. W obu przypadkach trzeba mieć telefon z opcją NFC (Near Field Communication). Przy współpracy z operatorem konieczna jest jego karta, natomiast płatności zbliżeniowe HCE (Host Card Emulation) dają możliwość pobrania mobilnej karty płatniczej podpiętej do aplikacji mobilnej, która umożliwia płatności zbliżeniowe przy użyciu anteny NFC. Karta nie posiada swojego fizycznego odpowiednika, pojawia się w aplikacji mobilnej i połączona jest z wybranym przez klienta kontem.
Więcej możliwości daje BLIK. Polski Standard Płatności pozwala bowiem nie tylko na dokonywanie płatności mobilnych, umożliwiających dokonywanie zakupu w sklepie ale także wypłaty gotówki za bankomatu przy pomocy kodu wygenerowanego w aplikacji mobilnej. Daje również możliwość przelania pieniędzy - nawet osobie, która nie posiada rachunku bankowego, karty ani portfela. Do tego celu służą czeki BLIK.
Przemysław Szubański
Partnerem cyklu "Mobilna bankowość" jest BZ WBK