Co może przynieść bankowości mobilnej rok 2016?

Jeśli rok 2015 można było nazwać rokiem przyspieszenia, to rok 2016 może być tylko jego kontynuacją. I uzupełnieniem braków.

Dlaczego mamy mieć do czynienia nie tylko z przyspieszeniem rozwoju, ale i uzupełnianiem braków? Ot, chociażby z powodu "dyskryminacji" przy płatnościach zbliżeniowych HCE (Host Card Emulation). To oczywiście technologia korzystna dla klientów banków, bowiem jej, powiedzmy, pierwotna wersja - NFC (Near Field Communication), dyskryminowała klientów innych niż Orange i T-Mobile sieci. Natomiast płatności HCE są na razie dostępne tylko dla telefonów z systemem Android (w wersji co najmniej 4.4) - a co z Windows Phone?

Należy zatem spodziewać się uzupełnienia oferty - ale, przede wszystkim, dalszego jej rozwoju. Przede wszystkim, usługę tę będą udostępniać kolejne banki, jest ona bowiem prosta i łatwa w użyciu - a przede wszystkim jest tak dobrze odbierana przez klientów, że trudno sobie bez niej wyobrazić nowoczesną ofertę bankową.

Reklama

Podobnie jest z Polskim Standardem Płatności i systemem płatności mobilnych BLIK. Liczbę jego użytkowników szacuje się obecnie na niemal 1,5 mln i należy przypuszczać, że będzie rosła w szybkim tempie.

Który z tych systemów będzie zwycięzcą? Płatności zbliżeniowe mogą na razie górować nad BLIKiem ze względu na pewne, powiedzmy, utrudnienia w dostępie do internetu. Jednak w miarę rozszerzania się kręgu użytkowników i oferujących go banków za[pewne wymogą oni poprawę sytuacji.

Należy przewidywać również rozwój płatności typu oneclick. Pozwalają one na zakup produktów lub usług przez internet za pomocą pojedynczego kliknięcia. Stosowne dane o płatności muszą być uprzednio zdefiniowane. Klient wprowadza je podczas dokonywania pierwszej transakcji na stronie sklepu lub autoryzacji karty. MasterPass - to otwarty, międzynarodowy system płatności mobilnych i internetowych, z którego mogą korzystać użytkownicy dowolnej karty płatniczej, w dowolnym banku. MasterPass zastępuje działający od 3 lat system MasterCard Mobile. Z kolei PayUExpress to usługa, pozwalająca zrealizować płatność za zakupy internetowe za pomocą tylko jednego kliknięcia powstała dzięki powiązaniu konta PayU z rachunkiem bankowym. Oferuje go już kilka banków, a ze względu na top, że system działa w największym polskim systemie aukcyjnym - Allegro - można się spodziewać kolejnych uruchomień.

Szerzej niż dotychczas będą również wykorzystywane możliwości geolokalizacyjne smartfonów i tabletów. To choćby możliwość skierowania klienta do najbliższego bankomatu czy oddziału (tak, tak, czasem jeszcze trzeba tam zajrzeć...). Wykorzystywane będą również natywne funkcje telefonu - geolokalizacji placówek czy szybkiego wywoływania na klawiaturze numeru potrzebnego do zastrzeżenia karty.

Bankowość mobilna to nie tylko płatności, ale i możliwość zawierania różnego typu umów. Dotyczą one zarówno produktów bankowych, oferowanych przez bankowość standardową, jak i specjalnie przygotowywanych na potrzeby bankowości mobilnej. I właśnie rozszerzania tej specjalnie dedykowanej oferty należy się spodziewać. A biorąc pod uwagę mobilność aplikacji, pozwalającą korzystać niemal w każdym momencie, najbardziej chyba rozwojowym elementem bankowej propozycji mogą być szybkie kredyty.

No i na koniec wyliczanki (bo nowości na pewno będzie znacznie więcej) można przewidywać wysyp wszelkiego typu aplikacji, umożliwiających różnorodne zakupy. Na coraz większą skalę ułatwiane będzie np. kupowanie biletów - nie tylko komunikacji miejskiej, ale również do kina, teatru, na koncerty itp. Specjalne aplikacje mają już niektóre miasta - i znów, to nie tylko bilety, ale również możliwość wypożyczania roweru miejskiego czy rezerwacji miejsc na parkingu. Kupować, a przynajmniej rezerwować, można już także bilety na samolot.

Przemysław Szubański

Opinia: Tomasz Krela, starszy specjalista bankowości mobilnej i internetowej: - Rok 2016, będzie obwołany kolejnym rokiem "mobilnym". Należy spodziewać się kontynuacji obecnych już trendów. W zasadzie pewnym jest, że dalej będziemy mieli do czynienia z sytuacją, w której smartfon zastępuje z powodzeniem tradycyjny portfel. Poza Polską oczekiwać oczywiście można dalszej ekspansji Apple Pay, który jednak w 2016 roku na pewno nie zawita nad Wisłę. W Polsce natomiast kolejne banki będą chciały zaoferować swoim użytkownikom możliwość płatności zbliżeniowych, wykorzystujących rozwiązanie HCE. Pozwala ono na płacenie telefonem tak jak zwykłą, plastikową kartą płatniczą, bez konieczności posiadania naklejki NFC, specjalnej karty SIM itd. Wystarczy odpowiedni telefon z Androidem w wersji 4.4 lub nowszej oraz moduł łączności NFC. Przykład aplikacji BZWBK24 mobile pokazuje, że klienci są spragnieni takich rozwiązań. Rozwiązania dobrze zaprojektowane trafiają do klientów i odpowiadają ich potrzebom. Dodatkowo można spodziewać się dalszego rozwoju BLIK-a, który jest np. bardzo wygodną formą płatności przy zakupach internetowych, w Polsce. - Z coraz większym dystansem patrzę natomiast na wszelkiej maści aplikacje dedykowane na inteligentne zegarki. Będą one się zapewne pojawiały, ale nadal jedynie jako dodatek dla stosunkowo niewielkiej grupy osób. Spodziewam się jednak, że mogą się pojawić rozwiązania znacznie bardziej angażujące użytkowników niż te służące jedynie do biernego sprawdzania salda rachunku. Już pojawiły się rozwiązania np. monitorujące liczbę przebytych kroków działające na zasadzie, im więcej dana osoba ich zrobi, tym więcej środków z jej konta trafi na specjalnie oprocentowane konto. Spodziewam się również trendu, że banki lub inne duże instytucje finansowe będą przejmowały małe, innowacyjne firmy;w tym start-upy; i implementowały ich gotowe rozwiązania do swoich produktów rozwiązania znacznie bardziej skierowane na potrzeby klienta, odpowiadające na realne potrzeby użytkownika. - Bankowość i płatności będą stawały się z każdym rokiem coraz bardziej intuicyjne. Dąży się do tego, by sam moment płatności był czymś przyjemnym, mikrochwilą. To było i nadal jest jednym z największych wyzwań, jakie stawiają sobie banki. Jak to rozwiążą? Przekonamy się niebawem, gdy pochwalą się rozwiązaniami opracowywanymi w zaciszu swoich biur i laboratoriów.

BZ WBK jest partnerem raportu "Bankowość mobilna"

Dowiedz się więcej na temat: rok 2016
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »