Kiedy Polska wejdzie do strefy euro?

Każdy Polak dostanie kuroniówkę?

Po wejściu do strefy euro Polsce grozi wzrost bezrobocia - wynika z raportu Warszawskiego Instytutu Studiów Ekonomicznych, sporządzonego na zamówienie resortu pracy, a informuje o tym "Gazeta Polska codziennie".

Gazeta publikuje szczegóły raportu dotyczącego "kosztów i korzyści członkostwa Polski w strefie euro z perspektywy polskiego rynku pracy".

Wynika z niego, że przyjmując euro Polska straci dwa ważne narzędzia, którymi obecnie dysponuje: "własną politykę pieniężną i płynny kurs walutowy". Eksperci przewidują także groźne wahania na rynku pracy i wzrost bezrobocia.

Szczegóły w "Gazecie Polskiej codziennie".

_ _ _ _ _ _ _

W maju 2004 r. Polska stała się uczestnikiem Unii Gospodarczej i Walutowej (UGW) na prawach państwa objętego derogacją. Derogacja dotycząca wspólnej waluty jest tymczasowa. Oznacza to, że Polska jest zobowiązana do spełnienia kryteriów zbieżności i wprowadzenia euro. Przyjęcie wspólnej waluty pociąga za sobą trwałe usztywnienie kursu złotego względem euro i rezygnację z możliwości prowadzenia niezależnej polityki pieniężnej , a także obowiązek przystąpienia do Europejskiego Mechanizmu Stabilności i powstającej właśnie unii bankowej.

Reklama

Ekonomiczne wyzwania dla Polski ze strefą euro

Przystąpienie Polski do strefy euro łączy się obecnie z następującymi wyzwaniami :

1. Proces konwergencji.

Polska jest krajem o relatywnie niskim poziomie PKB per capita oraz relatywnie niskim poziomie cen. Po przystąpieniu do strefy euro poziom stopy procentowej ustalanej przez EBC może się okazać zbyt niski w stosunku do potrzeb polskiej gospodarki , co będzie groziło narastaniem nierównowag makroekonomicznych, m.in. w postaci bańki na rynku nieruchomości. Ryzyko powstania bańki jest zwiększane przez niski stopień rozwoju prywatnego rynku wynajmu.

2. Umiarkowana konkurencyjność strukturalna.

Konkurencyjność polskiej gospodarki bazuje obecnie w dużym stopniu na niskich kosztach pracy. Konwergencja wynagrodzeń oznacza konieczność wykształtowania pozacenowych źródeł konkurencyjności, m.in. poprzez wzrost innowacyjności .

3. Odmienna struktura gospodarki.

Aktualnie struktura polskiej gospodarki jest istotnie różna od struktur głównych gospodarek strefy euro. Dotyczy to przede wszystkim charakterystyki rynku pracy( m.in. jego wysoka elastyczność, częściowo oparta na dualizmie ) oraz rynku nieruchomości ( m.in. niski stopień rozwoju rynku wynajmu oraz dominacja kredytów o zmiennej stopie procentowej ). Jak pokazują doświadczenia krajów peryferyjnych, tego typu rozbieżności mogą prowadzić do sytuacji, w której wspólna polityka pieniężna nie będzie dopasowana do sytuacji cyklicznej w kraju.

4. Niewystarczając a efektywność wybranych mechanizm ów dostosowawczych . Dla kraju będącego częścią strefy euro bardzo ważne jest wykształcenie alternatywnych mechanizmów, które pozwalałyby na powrót do równowagi w przypadku wystąpienia zaburzeń.

W tym zakresie warto wskazać, że obecne poziomy długu publicznego oraz deficytu strukturalnego ogranicza ją możliwość prowadzenia antycyklicznej polityki fiskalnej , zaś nadmierny poziom wybranych regulacji zmniejsza szybkość realokacji czynników produkcji oraz dostosowań cenowych w sektorze usług .

Polityka makroostrożnościowa nie zastąpi autonomicznej polityki pieniężnej. Zarówno proces podejmowania decyzji, jak i oddziaływanie polityki makroostrożnościowej na gospodarkę są bardziej rozciągnięte w czasie niż w przypadku polityki pieniężnej.

Tym samym polityka makroostrożnościowa powinna być traktowana jako mechanizm prewencyjny w ograniczaniu ryzyka narastania nierównowag finansowych, nie zaś jako narzędzie substytucyjne względem polityki pieniężnej.

Ponadto przedstawione rozważania na temat skuteczności polityki makroostroznościowej sugerują, że powinna ona być wdrażana na poziomie krajowym, zaś nadmierne dążenie do harmonizacji może prowadzić do ograniczenia jej efektywności. Decyzja o przystąpieniu do strefy euro powinna być połączona z szerszą dyskusją nt. niezbędnych reform strukturalnych , które wzmocniłyby fundamenty polskiej gospodarki.

Rozważania zawarte w raporcie NBP, oparte są w dużej mierze na analizie doświadczeń krajów strefy euro z ostatnich piętnastu lat, wskazują, że wykorzystanie szansy na trwałe przyspieszenie wzrostu gospodarczego oraz wzrostu zamożności społeczeństwa po przyjęci u euro w dużym stopniu zależy od stopnia przygotowania polskiej gospodarki do funkcjonowania w ramach wspólnej polityki pieniężnej.

Z tego względu wskazane jest, aby decyzja o przystąpieniu do strefy euro była poprzedzona przemyślanym programem reform, prowadzących do poprawy fundamentów polskiej gospodarki oraz dostosowania ich do uwarunkowań związanych z charakterystyką strukturalną innych krajów strefy euro.

źródło raport NBP : Ekonomiczne wyzwania integracji

Polski ze strefą euro. Listopad 2014

PAP/INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »