Kiedy Polska wejdzie do strefy euro?

Ratuje ich taryfa w euro

14-procentowy spadek przeładunków oraz wzrost zysku netto o 29 proc. odnotował Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. (ZMPG) w 2009 r. w porównaniu z 2008. W najbliższych trzech latach zarząd planuje wydać na inwestycje ponad pół miliarda zł.

Podczas środowej konferencji prasowej w Gdyni prezes Zarządu ZMPG Janusz Jarosiński poinformował, że w ub. roku w porcie przeładowano 13,2 mln ton towarów, co oznacza spadek przeładunków o 14 proc. W porównaniu z rekordowym rokiem 2007, kiedy przeładowano ponad 17 mln ton, jest to spadek o ponad 20 proc. Poinformował, że "dramatyczny spadek" odnotowano w przeładunkach kontenerów. W ub. roku przeładowano ponad 378 tys. TEU, rok wcześniej 610,5 tys. TEU. Jego zdaniem, jest to przyczyną ogólnoświatowego kryzysu oraz rezygnacją z usług portu w Gdyni na rzecz portu w Gdańsku, największego na świecie operatora kontenerowego, Maersk Line.

Reklama

Jarosiński podkreślił, że port w Gdyni chociaż stracił część rynku na rzecz Gdańska, to ciągle jest najważniejszym w kraju portem kontenerowym. Mimo spadku przeładunków w ub.r. w porównaniu z poprzednim rokiem ZMPG odnotował wzrost zysku netto o 29 proc. - wyniósł on 31,5 mln zł. W 2008 r. zysk netto wyniósł 24,3 mln zł.

Taryfa w euro ich ratuje

Wiceprezes ZMPG, Krystyna Szambelańczyk zaznaczyła, że osiągnięcie zysku było możliwe m.in. dzięki utrzymaniu taryfy portowej w euro, a nie w PLN. "W ub. roku stosunek kursu euro do złotówki był wyjątkowo korzystny" - podkreśliła.

Jej zdaniem, do dobrego wyniku finansowego przyczyniła się też duża dyscyplina kosztowa w spółce. Zauważyła, że dla wpływów portu korzystne było także to, że w ub. roku do portu zawinęło więcej jednostek o wyższym tonażu, które płacą wyższą taryfę portową. Wysokość taryfy portowej w obu latach była taka sama.

W ub. roku spółka zrealizowała inwestycje o wartości 81,7 mln zł. Wiceprezes ZMPG, Walery Tankiewicz poinformował, że do najważniejszych należą rozbudowa infrastruktury drogowej i kolejowej poprawiającej dostęp do portu oraz przebudowa kanału portowego. Przebudowa kanału polegająca m.in. na jego pogłębieniu do 13,5 m umożliwi wpływanie do portu jednostek większych i o większym zanurzeniu. Zdaniem zarządu, ta inwestycja pozwoli na zachowanie silnej pozycji gdyńskiego portu w regionie Morza Bałtyckiego.

Wiceprezes podkreślił, że w najbliższych trzech latach na inwestycje w porcie w Gdyni zostanie przeznaczone 524 mln zł, z czego ponad 340 mln zł pochodzić będzie z funduszy unijnych. Pieniądze zostaną przeznaczone głównie na poprawę infrastruktury w porcie.

ZMPG zarządza terenami i infrastrukturą portu w Gdyni na powierzchni prawie 500 ha. Na jego terenie działają niezależne spółki eksploatacyjne, m.in. Bałtycki Terminal Drobnicowy, Morski Terminal Masowy, Bałtycka Baza Masowa, Portowy Zakład Techniczny i Wydział Usług Żeglugowych.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: ratowanie | taryfa | Gdynia | Netto
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »