Nie wpadnij w pętlę zadłużenia na święta

Boże Narodzenie zbliża się wielkimi krokami, a co za tym idzie - kolejne wydatki. Niestety, z badania Fundacji Kronenberga wynika, że tylko 40 proc. Polaków oszczędza, ale jedynie co dziesiąty robi to regularnie. Oznacza to, że tylko mała część z nas ma odłożone środki, które może przeznaczyć na świąteczne wydatki. Dla wielu z nas niebezpiecznym ratunkiem" w sytuacji braku gotówki pozostaje tzw. "chwilówka" - w sytuacji kryzysowej skorzystałoby z niej 16 proc.

Z badania wynika, że z "chwilówki" raz w życiu skorzystał przynajmniej co dziesiąty Polak, a tej grupie aż 59 proc. deklaruje, że zrobiłoby to ponownie, mówi Krzysztof Kaczmar, prezes Fundacji Kronenberga. Taką sytuacją mogą być nadchodzące święta, gdy oszczędności brak, a trzeba kupić prezenty i urządzić Wigilię dla rodziny. Niestety naszemu społeczeństwu hasło "zastaw się a postaw się" wciąż jest bardzo bliskie zwłaszcza w obliczu tego typu okazji. Wciąż nie rozumiemy, że szybka pożyczka z niepewnego źródła nie jest dobrym rozwiązaniem i dzięki niej możemy niezwykle szybko wpaść w spiralę zadłużenia, zwłaszcza, że aż 19 proc. badanych przyznaje, że umowę takiej pożyczki czyta zazwyczaj tylko pobieżnie.

Reklama

"Chwilówki" to poważny problem Polaków, zwłaszcza w takich okresach jak Boże Narodzenie czy Wielkanoc. Firmy oferujące "szybkie pożyczki" czy "szybką kasę" kuszą reklamami, obiecują "pierwszą pożyczkę za darmo", prawdziwe jej koszty ukrywając w zręcznie skonstruowanych umowach. Ich zapewnienia znajdują podatny grunt przede wszystkim ze względu na brak wiedzy finansowej Polaków. Nie tylko nie umiemy odróżnić instytucji parabankowej od banku, nie rozumiemy także mechanizmów produktów finansowych. Z badań Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy wynika, że nadal przeszło co piąty badany uważa, że w momencie podpisywania umowy w banku nie jest w stanie obliczyć całkowitego kosztu kredytu gotówkowego lub stopy zwrotu z lokaty. A to prosta droga do tego by wpaść w pułapkę zadłużenia. Bo chociaż ponad jedna trzecia (35 proc.) z nas ma świadomość, że firmy pożyczkowe nie zawsze przekazują nam wszystkie informacje dotyczące kosztów zaciągniętej pożyczki, a ponad połowa (53 proc.) nie ufa instytucjom pozabankowym, to jednak wciąż z nich korzystamy.

Dlaczego zatem "chwilówki" są takie popularne? Polacy wskazują, że przede wszystkim, ze względu na możliwość szybszego uzyskania pieniędzy niż w przypadku ubiegania się o kredyt w banku (54 proc.).

W dalszej kolejności wskazują minimum formalności (36 proc.) i brak potrzeby udowadniania zdolności kredytowej (31 proc.). "Chwilówka" wydaje się być, zatem wygodnym rozwiązaniem, przynajmniej dla niektórych. 5 proc. osób, które kiedykolwiek skorzystały z takiej pożyczki, chce zrobić to ponownie, a przy wyborze firmy kierują się przede wszystkim wysokością comiesięcznej raty. Co jednak jeśli w ich życiu zdarzy się coś nieprzewidzianego, wypadek, utrata pracy? Odsetki od małej, wydaje się, pożyczki będą rosnąć lawinowo i ani się obejrzymy, jak będziemy brać kolejną pożyczkę, by spłacić tę pierwszą. Niestety, prawda jest taka, że chociaż slogany reklamowe mówią co innego, to pożyczka w instytucji pozabankowej jest przedsięwzięciem bardzo ryzykownym i warto przed podpisaniem umowy poważnie zastanowić się, czy nas na nie stać.

- - - - -

Działająca od 1996 roku Fundacja Kronenberga wspiera prace na rzecz dobra publicznego w obszarach tematycznych takich jak: edukacja, rozwój lokalny i ochrona dziedzictwa kulturowego. Realizowane przez nią działania obejmują m.in. program edukacji finansowej dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych Moje Finanse organizowany wspólnie z NBP i Fundacją Młodzieżowej Przedsiębiorczości; konkurs Mikroprzedsiębiorca Roku oraz Nagrodę im. prof. Aleksandra Gieysztora za osiągnięcia w dziedzinie ochrony polskiego dziedzictwa kulturowego.

MK

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »