Pierwsze kroki firmy w internecie

Chociaż duża część przedsiębiorców na przestrzeni ostatnich lat wzięła sobie do serca słowa Michaela Della: "Firma, która nie istnieje w internecie, za pięć lat przestanie istnieć w ogóle", nadal spory procent firm nie posiada własnej strony www lub nieumiejętnie buduje swoją obecność w internecie.

Pomimo, że posiadanie przez firmy strony www wydaje się w obecnych czasach pewnym standardem, wciąż wielu przedsiębiorców nie docenia możliwości i korzyści jakie daje obecność w internecie. Przyjrzyjmy się zatem tym możliwościom, a w dalszej kolejności wyzwaniom z jakimi trzeba się zmierzyć:

- Strona www i obecność w internecie zdecydowanie zwiększa zaufanie do firmy. W świadomości konsumentów coraz silniejsze może być przekonanie, że jeśli nie ma cię w internecie to nie ma cię w ogóle;

- Posiadanie strony www daje oszczędność czasu. Przedstawienie oferty na stronie daje możliwość wyczerpującego pokazania zakresu działalności firmy, udzielenie odpowiedzi na często zadawane pytania;

Reklama

- Strona www daje możliwość wyjścia poza lokalny rynek i działanie w skali ogólnopolskiej a także dotarcie do klientów na całym świecie;

- Strona internetowa pozwala na łatwiejszy kontakt z firmą;

- Pozwala na prowadzenie działań marketingowych w internecie i pozyskiwanie nowych klientów;

- Posiadanie strony www przez firmę jest wygodne dla obecnych i przyszłych klientów, chociażby dzięki umieszczeniu informacji o danych adresowych, godzinach pracy, zakresie usług, itp.

Wszystkie te elementy wpływają na większą liczbę klientów i większe zyski.

Wyzwania związane z utworzeniem strony www

Ankiety pokazują, że wśród głównych przyczyn braku strony www wymienione są: brak czasu, pracochłonność, zbyt wysoki koszt, brak wiedzy w tym temacie. Czy faktycznie są to duże przeszkody?

Aby posiadać własną stronę www potrzebne są trzy elementy:

- Domena (adres internetowy, dla firm działających w Polsce najlepiej z końcówką .pl)

- Hosting (konto na serwerze umożliwiające umieszczenie plików strony)

- Szablon strony

Koszt domeny i hostingu można z powodzeniem zamknąć w kwocie 200 zł rocznie.

Zlecenie stworzenia prostej, zawierającej kilka podstron, strony to jednorazowy koszt w granicach 500 - 1000 zł (netto). Często strona w formie wizytówki składająca się z podstron: o firmie, oferta, kontakt jest już istotnym elementem dającym firmie wiele korzyści.

Osoby chcące samodzielnie stworzyć stronę www z powodzeniem mogą wykorzystać darmowe oprogramowanie WordPress, które jest też najczęściej wykorzystywane przez agencje interaktywne, zajmujące się tworzeniem stron. Przy budowie strony można skorzystać też z kreatorów stron, które są dostępne w niektórych firmach hostingowych.

Minimalizując koszty musimy poświęcić jednak czas, który przy pierwszym podejściu do tematu najczęściej będzie niewspółmiernie duży do ewentualnych zaoszczędzonych pieniędzy. Często korzystając też z usług kogoś doświadczonego dodatkowo otrzymujemy w pakiecie pomoc np. z wyborem hostingu, domeny czy sugestii, co najlepiej umieścić na stronie www.

O czym warto pamiętać?

- Po uruchomieniu strony warto podłączyć moduł statystyk np. darmowy Google Analytics żeby wiedzieć chociażby ile osób i kiedy odwiedziło stronę;

- Utworzyć skrzynkę e-mail w domenie firmy (np. kontakt@moja-firma.pl) co zwiększy wiarygodność firmy;

- Strona powinna być zaprojektowana w technice RWD, aby dostosowywała się i dobrze prezentowała się zarówno na komputerach jak i urządzeniach mobilnych;

- Domenę oraz hosting wykupuje się zwykle na rok, należy pamiętać o przedłużeniu tych usług z wyprzedzeniem, bo inaczej strona przestanie działać, utracimy dostęp do skrzynki e-mail a domenę możemy stracić bezpowrotnie;

- Zawsze warto mieć kopię zapasową strony u siebie na komputerze.

Strona stworzona i co dalej?

Po utworzeniu prostej strony tak naprawdę nie trafi na nią nikt oprócz osób znających jej dokładny adres internetowy. Warto zadbać o jej podstawową widoczność w internecie (zgłoszenie strony do indeksu wyszukiwarki) oraz pomyśleć nad działaniami promującymi.

Dla wielu firm, które chcą aktywnie pozyskiwać nowych klientów przez internet utworzenie strony jest dopiero niezbędnym początkiem drogi. Kolejnym krokiem z reguły jest zainteresowanie się marketingiem internetowym i usługami SEO i SEM bo to wyszukiwarki takie jak Google dostarczają najwięcej potencjalnych klientów.

SEO związane jest z optymalizacją serwisów i pozycjonowaniem (zwiększaniem widoczności serwisów na konkretne słowa kluczowe w wynikach organicznych - darmowych w wyszukiwarkach). Natomiast SEM obejmuje zarówno SEO jak i reklamę w wynikach płatnych wyszukiwarek PPC (pay per click).

Na polskim rynku jedyną liczącą się wyszukiwarką jest Google. Google na podstawie własnego rankingu opierającego się na wielu czynnikach (renoma serwisu, zawartość interesujących treści, linki - odnośniki prowadzące do strony i wiele innych) ustala pozycje poszczególnych stron. Działania SEO mają na celu poprawę pozycji strony w rankingu na określone słowa kluczowe.

Zarówno pozycjonowanie jak i reklama w modelu PPC (Google AdWords) są bardzo popularnymi i skutecznymi technikami na pozyskanie klientów przez internet. Z wyszukiwarki Google korzysta 95 proc. internautów, ponad 25 mln ludzi w Polsce. Skuteczność działań SEO i PPC związana jest z wyświetlaniem strony www na konkretne słowa kluczowe, czyli wyświetlaniem strony bezpośrednio na zapytania i potrzeby potencjalnych klientów.

W zależności od rodzaju działalności i chęci na pozyskiwanie klientów przez internet budowa strony i promocja firmy w internecie w zasadzie może być ciągłym procesem i inwestycją, która przynosi wymierne i długotrwałe korzyści.

Klienci w obecnych czasach szukają, wybierają i kupują w internecie, warto przedstawić im swoją ofertę i zadbać o jej widoczność.

Pomimo obaw przedsiębiorców koszty i czasochłonność związane z podstawową obecnością w internecie nie są wysokie i warto zarezerwować czas i zasoby na taką inwestycję, która na pewno przyniesie korzyści.

MICHAŁ JACHOWICZ

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »