Nie trzeba się bać płacenia telefonem

Płatności mobile dokonywane za pomocą aplikacji na telefonie są coraz popularniejsze. W efekcie nie są już tylko domeną banków. Oferują je również tzw. fintechy - czyli firmy świadczące wybrane usługi finansowe - a także takie koncerny jak Samsung, Google czy Apple.

Banki maja jednak wciąż nad nimi przewagę. Jedną z nich jest możliwość natychmiastowego i bezpośredniego przekazywania środków z rachunku lub karty kredytowej. Pozostałe firmy wymagają doładowywania tzw. elektronicznych portmonetek (e-wallet) lub przekazania danych karty kredytowej. Niektóre - np. T-Mobile - rezygnują ze swoich elektronicznych portmonetek w efekcie gwałtownego rozwoju płatności mobilnych przez banki i rosnącej popularności płatnościami zbliżeniowymi.

Jak to było na początku

Początki płatności mobilnych to płatności zbliżeniowe NFC (Near Field Communication), dokonywane telefonem wyposażonym w specjalną kartę SIM. To właśnie jest powodem, dla którego ta forma odchodzi powoli w niebyt. Cóż z tego, że dawała ona możliwość płacenia we wszystkich miejscach akceptujących karty zbliżeniowe VISA i MasterCard, skoro trzeba było dodatkowo zamówić kartę SIM (i zapłacić za nią), a w Polsce oferowały ją tylko dwie sieci - T-Mobile i Orange.

Reklama

Te wymogi spowodowały, że banki zaczęły rozglądać się za łatwiejszymi rozwiązaniami - wtedy na rynek weszły płatności zbliżeniowe HCE (Host Card Emulation). Tutaj jest o wiele prościej - nie potrzebujemy już specjalnej karty SIM ani połączenia z internetem. Problem natomiast może być ograniczenie dostępności tego rozwiązania: obecnie zapłacimy w ten sposób tylko telefonami z systemem Android (fakt, że najpopularniejszymi).

No i trzecia opcja. BLIK - stworzony przez Polski Standard Płatności, spółkę powołaną przez sześć polskich banków - krajowy system płatności mobilnych. Oferuje go obecnie osiem banków: Alior Bank, Bank Millenium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski, Orange Finanse, Getin Bank. Płatności dokonywane są za pomocą jednorazowych kodów, a popularność całego systemu zdecydowanie rośnie.

Wybór przy płaceniu za zakupy

Robiąc zakupy, można zatem wybierać pomiędzy płatnością zbliżeniową (NFC lub HCE) a kodami BLIK. W związku z tym, że rozwiązania oferowane są przez banki to środki są pobierane bezpośrednio z konta, bez dodatkowych kosztów pośredników. Proces zakupu wygląda następująco:

Płatności zbliżeniowe:

- otwieramy aplikację mobilną banku

- logujemy się

- uruchamiamy kartę

- włączamy antenę NFC

- zbliżamy telefon do terminala

- następuje płatność;

Płatność BLIKiem

- informujemy sprzedawcę o wyborze tej formy płatności

- otwieramy aplikacje mobilną banku

- wchodzimy do opcji BLIK

- logujemy się

- generujemy 6-cyfrowy kod (uwaga - ważny tylko dwie minuty!)

- wpisujemy kod na terminalu i potwierdzamy

- w aplikacji mobilnej pojawi się powiadomienie, które również potwierdzamy

Kod BLIK można również wykorzystać do płatności w sklepach internetowych.

Wygląda to tak:

- w momencie wyboru formy płatności wybieramy BLIK-a

- otwieramy aplikację mobilną banku

- wchodzimy do opcji BLIK

- logujemy się

- generujemy 6-cyfrowy kod

- wpisujemy kod na stronie internetowej i potwierdzamy

- w aplikacji mobilnej pojawi się powiadomienie które również potwierdzamy.

BLIK ma, jak widać szerszy zakres - nie jest wykorzystywany tylko w sklepach stacjonarnych.

OPINIA

Bartosz Kaźmierczak, specjalista ds. bankowości mobilnej i internetowej BZ WBK: - Dzisiaj nie wyobrażamy sobie wyjść z domu bez telefonu. Mamy go zawsze i wszędzie ze sobą - niezależnie od sytuacji. A portfel? Czasem świadomie zostawimy w domu, a czasami zdarza nam się go po prostu zapomnieć. Widząc rosnące znaczenie smartfona w naszym życiu rozwiązania finansowe coraz bardziej skupiają się na tym urządzeniu i jego możliwościach.

- Funkcje płatnicze na telefonie dopiero zaczynają swój rozwój w Polsce, a Bank Zachodni WBK w odpowiedzi na oczekiwania klientów już udostępnia tego rodzaju funkcje w swojej aplikacji BZWBK24 mobile.

- Aplikacja stopniowo staje się zaufaną alternatywą do gotówki i plastikowych kart płatniczych. Dodatkowe funkcje stworzone zostały dla osób które chcą mieć pewność, że w każdej chwili i każdej sytuacji będą mogli skorzystać z pieniędzy na swoim koncie. Już teraz telefonem zapłacimy zbliżeniowo w większości sklepów, bo takie terminale są już dobrze przyjętym standardem. W razie czego, dodatkową gotówkę wypłacimy z bankomatu - umożliwi nam to wygenerowany w aplikacji 6-cyfrowy kod BLIK.

- Moment kiedy nie możemy znaleźć plastikowej karty przyprawia nas o dreszcz - teraz taka sytuacja powoli odchodzi w zapomnienie.

Partnerem cyklu jest BZ WBK

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »