Nie trzeba się bać płacenia telefonem
Płatności mobile dokonywane za pomocą aplikacji na telefonie są coraz popularniejsze. W efekcie nie są już tylko domeną banków. Oferują je również tzw. fintechy - czyli firmy świadczące wybrane usługi finansowe - a także takie koncerny jak Samsung, Google czy Apple.
Banki maja jednak wciąż nad nimi przewagę. Jedną z nich jest możliwość natychmiastowego i bezpośredniego przekazywania środków z rachunku lub karty kredytowej. Pozostałe firmy wymagają doładowywania tzw. elektronicznych portmonetek (e-wallet) lub przekazania danych karty kredytowej. Niektóre - np. T-Mobile - rezygnują ze swoich elektronicznych portmonetek w efekcie gwałtownego rozwoju płatności mobilnych przez banki i rosnącej popularności płatnościami zbliżeniowymi.
Początki płatności mobilnych to płatności zbliżeniowe NFC (Near Field Communication), dokonywane telefonem wyposażonym w specjalną kartę SIM. To właśnie jest powodem, dla którego ta forma odchodzi powoli w niebyt. Cóż z tego, że dawała ona możliwość płacenia we wszystkich miejscach akceptujących karty zbliżeniowe VISA i MasterCard, skoro trzeba było dodatkowo zamówić kartę SIM (i zapłacić za nią), a w Polsce oferowały ją tylko dwie sieci - T-Mobile i Orange.
Te wymogi spowodowały, że banki zaczęły rozglądać się za łatwiejszymi rozwiązaniami - wtedy na rynek weszły płatności zbliżeniowe HCE (Host Card Emulation). Tutaj jest o wiele prościej - nie potrzebujemy już specjalnej karty SIM ani połączenia z internetem. Problem natomiast może być ograniczenie dostępności tego rozwiązania: obecnie zapłacimy w ten sposób tylko telefonami z systemem Android (fakt, że najpopularniejszymi).
No i trzecia opcja. BLIK - stworzony przez Polski Standard Płatności, spółkę powołaną przez sześć polskich banków - krajowy system płatności mobilnych. Oferuje go obecnie osiem banków: Alior Bank, Bank Millenium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski, Orange Finanse, Getin Bank. Płatności dokonywane są za pomocą jednorazowych kodów, a popularność całego systemu zdecydowanie rośnie.
Robiąc zakupy, można zatem wybierać pomiędzy płatnością zbliżeniową (NFC lub HCE) a kodami BLIK. W związku z tym, że rozwiązania oferowane są przez banki to środki są pobierane bezpośrednio z konta, bez dodatkowych kosztów pośredników. Proces zakupu wygląda następująco:
Płatności zbliżeniowe:
- otwieramy aplikację mobilną banku
- logujemy się
- uruchamiamy kartę
- włączamy antenę NFC
- zbliżamy telefon do terminala
- następuje płatność;
Płatność BLIKiem
- informujemy sprzedawcę o wyborze tej formy płatności
- otwieramy aplikacje mobilną banku
- wchodzimy do opcji BLIK
- logujemy się
- generujemy 6-cyfrowy kod (uwaga - ważny tylko dwie minuty!)
- wpisujemy kod na terminalu i potwierdzamy
- w aplikacji mobilnej pojawi się powiadomienie, które również potwierdzamy
Kod BLIK można również wykorzystać do płatności w sklepach internetowych.
Wygląda to tak:
- w momencie wyboru formy płatności wybieramy BLIK-a
- otwieramy aplikację mobilną banku
- wchodzimy do opcji BLIK
- logujemy się
- generujemy 6-cyfrowy kod
- wpisujemy kod na stronie internetowej i potwierdzamy
- w aplikacji mobilnej pojawi się powiadomienie które również potwierdzamy.
BLIK ma, jak widać szerszy zakres - nie jest wykorzystywany tylko w sklepach stacjonarnych.
Bartosz Kaźmierczak, specjalista ds. bankowości mobilnej i internetowej BZ WBK: - Dzisiaj nie wyobrażamy sobie wyjść z domu bez telefonu. Mamy go zawsze i wszędzie ze sobą - niezależnie od sytuacji. A portfel? Czasem świadomie zostawimy w domu, a czasami zdarza nam się go po prostu zapomnieć. Widząc rosnące znaczenie smartfona w naszym życiu rozwiązania finansowe coraz bardziej skupiają się na tym urządzeniu i jego możliwościach.
- Funkcje płatnicze na telefonie dopiero zaczynają swój rozwój w Polsce, a Bank Zachodni WBK w odpowiedzi na oczekiwania klientów już udostępnia tego rodzaju funkcje w swojej aplikacji BZWBK24 mobile.
- Aplikacja stopniowo staje się zaufaną alternatywą do gotówki i plastikowych kart płatniczych. Dodatkowe funkcje stworzone zostały dla osób które chcą mieć pewność, że w każdej chwili i każdej sytuacji będą mogli skorzystać z pieniędzy na swoim koncie. Już teraz telefonem zapłacimy zbliżeniowo w większości sklepów, bo takie terminale są już dobrze przyjętym standardem. W razie czego, dodatkową gotówkę wypłacimy z bankomatu - umożliwi nam to wygenerowany w aplikacji 6-cyfrowy kod BLIK.
- Moment kiedy nie możemy znaleźć plastikowej karty przyprawia nas o dreszcz - teraz taka sytuacja powoli odchodzi w zapomnienie.
Partnerem cyklu jest BZ WBK