Prezes ARP: Pomagamy firmom szukać innowacji

Polityka rządu, Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, przygotowana przez wicepremiera, ministra rozwoju i finansów Mateusza Morawieckiego zmierza w kierunku stopniowego znoszenia niepotrzebnych obciążeń dla firm z sektora MŚP, wskazuje prezes ARP Chludziński.

- Jest dzisiaj sporo działań rządu, które pomagają mikro, małym i średnim firmom rosnąć, rozwijać się i podejmować nowe wyzwania. Z jednej strony mamy instrumenty finansowe skupione w takich instytucjach jak ARP, PARP, czy PFR, które ułatwiają podejmowanie inicjatyw w obszarze m.in. innowacji, z drugiej jest oferta PAIH, która wspiera polskie firmy w ekspansji zagranicznej - mówi w rozmowie z Interią Marcin Chludziński, prezes ARP.

- Szczególne miejsce zajmują dzisiaj działania deregulacyjne (zaprezentowane w Konstytucji dla biznesu i pakiecie #100ZmianDlaFirm - przyp. red.). To jest proces, który będzie trwał. Nie nastąpi to od razu. Dokładanie różnych obciążeń i wymogów dla firm postępowało na przestrzeni ostatnich 25 lat. Potrzebny jest czas - dodaje Chludziński.

Reklama

Agencja Rozwoju Przemysłu, instytucja, która na przestrzeni lat kojarzona była przede wszystkim z prowadzeniem procesów restrukturyzacyjnych w dużych przedsiębiorstwach, ma obecnie również ofertę finansową dla sektora MŚP.

- Pracujemy w kilku obszarach. ARP może się kojarzyć z dużymi firmami, przemysłem ciężkim i, oczywiście, to jest segment, w którym wciąż działamy. Mamy również ofertę skierowaną do mniejszych firm. Są to przede wszystkim pożyczki na rozwój, na wdrażanie innowacji oraz instrumenty zwrotne.

Drugi obszar to specjalne strefy ekonomiczne zlokalizowane w Tarnobrzegu i Mielcu, co - wraz z podstrefami - daje ponad 50 lokalizacji w całej Polsce. Okazuje się że 70 proc. zezwoleń wydajemy małym i średnich przedsiębiorstwom z polskim kapitałem. Firmy wchodzą do stref i korzystają z udogodnień podatkowych, które im oferuje polityka państwa, a ARP dodatkowo przygotowuje dla nich specjalną ofertę - mówi Chludziński.

Obszarem, który na przestrzeni ostatnich miesięcy zyskuje na popularności jest kooperacja i budowanie współpracy między dużymi przedsiębiorstwami a mniejszymi. - Startup może powstać bardzo szybko, ale jeśli nie ma rynku, to nie przetrwa zbyt długo.

Musi budować bazę klientów, szukać odbiorców technologii. I w tym staramy się pomóc dając małym firmom możliwość rozmowy z dużymi spółkami, np. z udziałem Skarbu Państwa. Z tego rozwiązania skorzystały już m.in. PGNiG, Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze", i wiele innych spółek, także z kapitałem prywatnym.

Pomagamy przedsiębiorcom, którzy potrzebują innowacji i nowych technologii, nawiązać relacje ze startupami, by na koniec mogli zakupić od nich konkretne rozwiązania i budować długofalową politykę współpracy - tłumaczy Chludziński.

wm

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: ARP | Start-up
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »