Innowacje: Problemem jest niewystarczająca współpraca nauki z biznesem

Jedynie kilkanaście procent polskich firm innowacyjność traktuje jako podstawę rozwoju, a zdecydowana większość woli przejmować nowoczesne i już sprawdzone rozwiązania.

Raport o "dojrzałości innowacyjnej przedsiębiorstw" został przeprowadzony w momencie zakończenia poprzedniej perspektywy finansowej UE i w czasie, gdy zapowiedziano już nową, nastawioną na innowacje kolejną odsłonę wspólnotowego finansowania (do roku 2020).

Niewiele firm wdraża przełomowe innowacje

- Zauważyliśmy, że polski biznes zelektryzowały wiadomości o wielkich, europejskich pieniądzach, które mają wspierać innowacje - mówi Jerzy Kalinowski - partner, szef doradztwa strategiczno - operacyjnego w KPMG w Polsce.

- Hasła pojawiające się głównie w internetowej sieci typu "innovation", "start-up" rozbudziły ciekawość polskich przedsiębiorców. Polski biznes oswoił się z myśleniem o innowacjach - dodaje ekspert KPMG i tłumaczy, że świadomość o konieczności wprowadzania do biznesu innowacji jest już w Polsce powszechna. To niestety nie przekłada się na rzeczywiste wdrożenia w przemyśle przełomowych pomysłów.

Reklama

- Warto pamiętać, że stosunkowo mało polskich firm rzeczywiście pracuje nad innowacyjnymi produktami czy usługami - mówi Jerzy Kalinowski i zwraca uwagę na zainteresowanie zagranicznych ekspertów rozwojem naszej gospodarki.

- Mamy zagraniczne raporty, które pokazują, że Polska przez ostatnie 25 lat dokonała ogromnego skoku cywilizacyjnego. Niestety nie możemy się pochwalić innowacyjnością gospodarki. Zagraniczni eksperci zastanawiają się nad powodami. O braku parcia na innowacyjność może decydować charakter naszej gospodarki. Jesteśmy dużym rynkiem, na którym firmy wykorzystywały rezerwy proste wynikające choćby z niskich kosztów pracy. Polskie firmy produkowały i bez kłopotu sprzedawały swoje produkty na dużym rynku wewnętrznym. Nasi przedsiębiorcy przez wiele lat nie musieli myśleć o innowacyjności - tłumaczy Jerzy Kalinowski.

Ludzie nauki muszą zmienić sposób pracy

- Widzę ogromny problem braku współpracy biznesu z polskimi uczelniami. Po pierwsze, polski biznes nie myślał do tej pory w perspektywie wielu lat, a raczej starał się o jak najszybszy zwrot z zainwestowanego kapitału. Po drugie - polskie uczelnie promowały typ kariery naukowej opartej na gromadzeniu jak największej liczby publikacji. Współpraca z biznesem nie była taka ważna. Nie dopracowano się także skutecznej procedury komercjalizacji badań - zdaniem Jerzego Kalinowskiego, współpracy biznesu z nauką moglibyśmy się uczyć od Amerykanów. Tam projekty z pogranicza nauki i biznesu rozliczane są przez przedstawicieli firm, którzy nie maja specjalnej litości w ocenie efektów wdrożeń badań naukowych. - Krótko mówiąc: nie ma litości - Akademia musi zrozumieć wymogi biznesu i zmienić sposób myślenia - podsumowuje ekspert KPMG.

Nadchodzi czas innowatorów

Badania firm doradczych nie pozostawiają wątpliwości - firmy będą zwiększać skalę działalności innowacyjnej. Wg. KPMG, wdrożenia innowacji w najbliższych latach spodziewa się ponad 80 proc. firm przemysłowych i handlowych.

- Mamy dobry klimat dla innowacyjności, ale potrzeba jeszcze rozwiązań systemowych, które zachęcą do podejmowania ryzyka - przekonuje cytowany wcześniej Jerzy Kalinowski i wyjaśnia, że strumieniowi europejskich pieniędzy na innowacje powinny towarzyszyć zachęty podatkowe dla przedsiębiorców podejmujących ryzyku.

- Nikt nie ma wątpliwości, że wprowadzanie innowacyjnych produktów i usług wiąże się ze sporym ryzykiem, dlatego trzeba takie pomysły wspierać podatkowymi ulgami - dodaje ekspert.

Wyjaśnijmy, że w wielu krajach świata firmy innowacyjne korzystają z rozbudowanych systemów podatkowych zachęt. Podatkowe wsparcie badań i rozwoju stosują gospodarcze potęgi takie jak USA, Australia oraz kraje pozostające na szybkiej ścieżce rozwoju - np. Chiny i Indie.

Analiza danych Eurostatu pokazuje, że w latach 2010-2012 w większości krajów UE nastąpił zauważalny odpływ przedsiębiorców od działalności innowacyjnej, w tym w Polsce z 28 proc. w latach 2009-2011 do 23 proc. w latach 2010-2012. Ostatnie dane GUS za lata 2011-2013 to ponowne niewielkie odbicie, ale tylko w przypadku przedsiębiorstw przemysłowych (wzrost udziału innowatorów z 17,7 proc. do 18,4 proc.). Przedsiębiorstwa usługowe ponownie zmniejszają swój udział wśród innowacyjnych firm (z 13,9 proc. do 12,8 proc.) - wynika z tegorocznego raportu "Innowacyjna przedsiębiorczość w Polsce" przygotowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. W przypadku, gdy spada odsetek innowacyjnych firm w gospodarkach wysokorozwiniętych z akumulowanym potencjałem innowacyjnym, nie stanowi to takiego zagrożenia jak w przypadku krajów - takich jak Polska - gdzie taki zwrot może być trudny do nadrobienia. Mimo spadającego odsetka innowacyjnych firm obserwujemy wzrost nakładów na jedno przedsiębiorstwo wśród tych polskich przedsiębiorstw, które są innowacyjne, do poziomu 1 mln EUR w 2012 r. wobec 785 tys. EUR w 2010 r. Przy tym średni poziom nakładów innowacyjnych na firmę w Polsce jest nieco niższy od średniej dla 28 krajów UE (1,15 mln EUR w 2012 r.). Niestety, najnowsze dane GUS w tym przypadku nie są optymistyczne. W 2013 r. roku przedsiębiorstwa przemysłowe wydały na innowacje mniej o 2,7 proc. niż w 2012 r., a firmy usługowe aż o 21 proc. mniej. Z pewnością część firm w Polsce dotarła już do granicy swoich możliwości rozwojowych w dotychczasowym kształcie (np. dalsze obniżanie kosztów nie przyniesie żadnych efektów, a wręcz pogorszy sytuację firmy) i wie, że bez dobrych pracowników ich konkurencyjność zacznie spadać - podsumowują autorzy raportu PARP. Jeśli taka świadomość zaczyna się też przedostawać do mikrofirm, na co może wskazywać chęć zwiększonej współpracy ze szkołami wyższymi i inkubatorami, to stoimy przed szansą na rzeczywisty rozwój tego sektora i oczekiwaną innowacyjność w działaniu - czytamy w raporcie.

js

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: innowacje | dotacje unijne
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »