Wsparcie w starcie

Biznes online: Od założenia firmy do sprzedaży internetowej

Teraz założenie firmy jest możliwe już nawet przez internet. Tutaj zaczniesz sprzedawać produkty, dotrzesz z ofertą do szerokiego grona klientów, wypromujesz swoją markę. Dobrze zaplanowana strategia e-marketingowa i e-sprzedażowa to dla wielu przedsiębiorców nie tylko sposób na przetrwanie w czasach pandemii, ale również dynamiczny rozwój.

W efekcie pandemii COVID-19 na znaczeniu zyskała praca zdalna. Również w urzędach. Ale nawet jeśli nie funkcjonują one w tradycyjnym modelu, przyjmując petentów w okienku, to dzisiaj w wielu przypadkach bezpośredni kontakt nie będzie potrzebny, bo coraz więcej spraw urzędowych można zrealizować online. W tym także założyć firmę.

Twoja tożsamość online

Najważniejsza sprawa - załóż profil zaufany. Jest to sposób na potwierdzenie tożsamości i logowanie się do wielu serwisów administracji publicznej. Możesz go założyć za pomocą banku, w którym masz już e-konto (obecnie to 11 instytucji), e-Dowodu (jeśli posiadamy czytnik NFC), na drodze wideokonferencji z urzędnikiem lub wysyłając wniosek online, a następnie potwierdzając go w jednym z ponad 2 tys. punktów dla tego przeznaczonych.

Reklama

Jak założyć firmę online? W wyszukiwarce na stronie biznes.gov.pl wystarczy, że wpiszesz słowa kluczowe (jak np. nowa firma, CEIDG) i przejdziesz przez kolejne kroki logowania, wykorzystując profil zaufany. Możesz też wejść od razu na stronę CEIDG, uzupełnić formularz a następnie podpisać go profilem zaufanym.

Jeszcze szybciej, jako przyszły przedsiębiorca, firmę możesz założyć bezpośrednio przez bankowość internetową (wciąż jednak tylko w kilku bankach w Polsce jest taka możliwość). Korzystając z tego rozwiązania, dane podstawowe zostaną automatycznie uzupełnione. Pozostałe pola jak nazwa firmy (musi zawierać imię i nazwisko), forma opodatkowania (na zasadach ogólnych np. skala podatkowa lub podatek liniowy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, karta podatkowa), rodzaj i zakres działalności (zgodne z Polską Klasyfikacją Działalności), data rozpoczęcia działalności (może być późniejsza niż data złożenia wniosku), czy będziesz płatnikiem VAT czy nie - trzeba wpisać samodzielnie. Wypełniony wniosek automatycznie trafi do CEIDG, a dalej informacje są przekazywane do urzędu skarbowego i ZUS.

Sprzedaż w sieci

W sieci nie założysz tylko firmy, ale również ją rozwiniesz. Niezależnie od tego, czy sprzedajesz online, wykorzystując w tym celu platformy e-commerce (Allegro, OLX, Amazon, eBay), masz własny e-sklep lub stosujesz model hybrydowy, czerpiąc w pełni z możliwości, jakie dają oba rozwiązania - droga do sukcesu nie jest taka prosta, jak może się wydawać.

Na dobre doświadczenie zakupowe składa się całokształt relacji sklepu internetowego z kupującym. Co na to wpływa? Atrakcyjna cena, koszty dostawy, sposób płatności, opinie i komentarze, relacja sprzedawca-klienta od etapu wyboru produktu, jego dostarczenia po późniejszą politykę promocji i ofert, bezpieczeństwo.

Strona ma znaczenie

Młodzi konsumenci kupują częściej przez smartfony, starsi wolą robić zakupy wykorzystując dla tego laptop lub komputer stacjonarny. Strona internetowego sklepu musi być nie tylko czytelna i ładna wizualnie. Produkty, które oferujesz, powinny być starannie opisane, a zdjęcia odpowiadać w maksymalnym stopniu rzeczywistości i być wysokiej jakości. Przede wszystkim powinna być ona responsywna, czyli mieć pełną funkcjonalność, niezależnie od urządzenia, na którym jest wyświetlana. Problemy z przejściem pomiędzy poszczególnymi kategoriami ze względu na zbyt małe przyciski, ich nachodzenie na siebie lub mała widoczność - skutecznie odstraszają klientów. Dobrej jakości zdjęcia w branży odzieżowej, wystroju wnętrz, obuwniczej są znacznie ważniejsze niż sam opis. Ten z kolei będzie kluczowy przy produktach z branży budowlanej, AGD, RTV czy książek i multimediów.

Praca z klientem

Pierwsze wrażenie ma znaczenie: tak w sklepie stacjonarnym, a już na pewno w sieci. Informowanie klienta o poszczególnych etapach zamówienia, jest niezwykle ważnym czynnikiem. Nikogo już nie dziwi, że kilka chwil po złożeniu zamówienia, do klienta wysyłane jest jego potwierdzenie. Obawy i niepokój wzbudzają sytuacje, gdy takiej wiadomości klient nie otrzyma. Kolejne informacje o płatności, przygotowaniu przesyłki, odebraniu jej przez kuriera - to wszystko staje się dzisiaj normą i jako sprzedawca powinieneś o tego typu przekaz zadbać. Może to być prosta wiadomość SMS lub e-mail.

Z raportu "Komunikacja sklepów internetowych" wynika, że 52 proc. konsumentów chciałaby otrzymać e-mail z informacją o wysyłce zamówienia. Prawie 35 proc. preferuje SMS. Dla 10,4 proc. jest to aplikacja mobilna, 1,5 proc. - popularne komunikatory, a tylko 1,3 proc. oceniło, że takich wiadomości nie potrzebuje.

Jakość w sieci

Zanim klient kupi coś przez internet - sprawdzi sprzedawcę na forach, poszuka komentarzy o nim, jak i oferowanym produkcie. Podstawową zasadą każdego sprzedawcy w sieci, powinna być dbałość o opinię. Warto odpowiednio zarządzać komentarzami: dziękować za te dobre, odnieść się do negatywnych.

Opinie użytkowników mogą działać jak magnes w przyciąganiu nowych klientów. Zachęcenie użytkowników do pozostawienia komentarza po zakupach jest rozwiązaniem, które warto rozważyć.

O tym, czy klient zrobi zakupy, decyduje nie tylko oferta, cena, ale również obsługa, co jest szczególnie ważne, jeśli planujemy długofalową relację na linii kupujący-sprzedający. Z perspektywy tego pierwszego ważne są: szybkość odpowiedzi (prawie 85 proc. badanych), szybkość rozwiązania problemu, np. rozpatrzenia reklamacji (prawie 67 proc.), automatyczne informowanie o statusie zamówienia (prawie 44 proc.), bezpośredni kontakt (prawie 52 proc.). Możliwość wyrażenia opinii o sklepie, produkcie, sprzedawcy jest istotna dla 17 proc. badanych.

Punkt równowagi w e-marketingu

Do najczęściej wybieranych kanałów komunikacji oferty i promocji w e-commerce należą profil sklepu w social media (76,39 proc.), e-mail (51,39 proc.) oraz kampanie płatne w mediach społecznościowych (47,69 proc.). Dla porównania, konsumenci szukają tych informacji głównie na poczcie e-mail (84 proc.), przez SMS (47,1 proc.) i w wyszukiwarce Google (45,4 proc.) - piszą autorzy badania.

Wyraźnie te dwie grupy się w tej kwestii rozchodzą. Jako dobry sprzedawca, powinieneś nie tylko zadbać o wizerunek w mediach społecznościowych, ale także w bardziej tradycyjnej formie dotarcia do klienta. Przy tym pamiętaj, że podejmowane inicjatywy w obszarze e-marketingu powinny być skrupulatnie mierzone i być podstawą do analizy zachowań klientów, jego preferencji i oceny: co działa, a z czego możesz zrezygnować, by nie ponosić dodatkowych kosztów.

Koszyk zawsze pełny

Na ostatnim etapie zakupów, czyli złożenia zamówienia i płatności, klienci często rezygnują. Dlaczego? Wystarczy naprawdę niewiele. Jednych odstrasza konieczność zakładanie konta (to może być opcją). Innych zniechęca zbyt długie oczekiwanie na e-mail potwierdzający lub SMS, jeśli już postanowili konto w danym sklepie założyć. Zbyt rozbudowany formularz zamówienia, brak podstawowych form płatności - to kolejne przyczyny.

Można je w większości przypadków w prosty sposób rozwiązać. Po pierwsze, stworzyć prosty formularz, w którym obowiązkowe do uzupełnienia będą tylko podstawowe rubryki (imię, nazwisko, adres do przesyłki, e-mail), a dodatkowe (np. numer telefonu) - potraktujemy jako opcję. Dobrze jest je dokładnie opisać. Jeśli zostawiamy pole na numer telefonu - wyjaśnimy, że to dla ułatwienia kontaktu na kolejnych etapach realizacji zamówienia, np. gdyby pojawiły się jakieś trudności.

Sieci społecznościowe, platformy sprzedażowe, sklep online - wybór docelowego miejsca sprzedaży jest kluczowy z takich powodów jak: koszty prowadzenia, wystawienia produktu, jego widoczności, konkurencji cenowej ze strony innych sprzedawców, dotarcia do określonej grupy klientów. Nie warto od razu korzystać z usług wyspecjalizowanych agencji marketingowych. Wiele czynności na początku przedsiębiorca może wykonać samodzielnie, a zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć na różne płatne działania promocyjne, by przekonać się jak działają i jakie przynoszą efekty.

mk

Materiał powstał w ramach raportu "Pierwszy biznes - Wsparcie w Starcie", którego partnerem jest Bank Gospodarstwa Krajowego.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

***

Trwa wielka loteria na 20-lecie Interii!

Weź udział i wygraj! Każdego dnia czeka ponad 20 000 złotych kliknij i sprawdź

W tym roku świętujemy swoje 20-lecie i mamy dla Ciebie niespodziankę. Masz szansę wygrać wielką gotówkę już dziś! Zapraszamy do udziału w Multiloterii. Każdego dnia do wygrania minimum 20 000 złotych, a w wybrane dni grudnia nawet 40 000 złotych! Dołącz do tysięcy internautów biorących udział w grze! Kliknij link GRAM o duże pieniądze już teraz!

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: firma | Sprzedaż internetowa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »