Branża spirytusowa odzyskała oddech w kraju, teraz stawia na eksport

Branża spirytusowa, po ustabilizowaniu się rynku w Polsce, teraz już spokojnie może postawić na eksport, a sprzedaż za granicą stanie się głównym kierunkiem rozwoju branży. Wartość eksportu powinna przekroczyć w tym roku 170 mln euro - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy Leszek Wiwała.

Prezes Wiwała podkreśla, że rynek spirytusowy w Polsce po dwóch burzliwych latach i zawirowaniach związanych z podwyżką akcyzy w 2014 roku ustabilizował się i branża ma nadzieję, że produkcja w tym roku wróci do poziomów z lat 2011-2012.

- Kolejnym krokiem powinno być odbicie w eksporcie. Przy dużym nasyceniu rynku krajowego i problemów związanych z funkcjonowaniem szarej strefy sprzedaż zagraniczna stanowi główny kierunek rozwoju branży - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Leszek Wiwała.

- Polska wódka pozycjonowana jako produkt premium może być sprzedawana po dobrej cenie. Wartość eksportu napojów spirytusowych w 2016 r. powinna przekroczyć 170 mln euro. Choć po podwyżce akcyzy dynamika eksportu spadła, producentom udaje się uzyskiwać korzystną cenę - dodaje.

Reklama

- Średnia cena eksportowa w pierwszym półroczu była o 5 proc. wyższa niż przed rokiem. Teraz potrzebujemy zwiększenia skali. Może się to udać pod warunkiem, że otoczenie prawno - legislacyjne pozostanie stabilne. Z nadzieją czekamy na realizację rządowych zapowiedzi wsparcia eksportu - mówi też prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.

Z danych GUS i wyliczeń serwisu portalspozywczy.pl wynika, że w ciągu 10 miesięcy 2016 roku łączna produkcja wódki czystej w przeliczeniu na 100-proc. alkohol w Polsce wyniosła 78,8 miliona litrów, czyli była o 4,1 proc. wyższa niż w takim samym okresie roku 2015.

Po około dwóch latach kryzysu związanego z podwyżką akcyzy na alkohole spirytusowe w 2014 roku o 15 proc., sytuacja w sektorze spirytusowym powoli się ustabilizowała i widać już oznaki poprawy po wcześniejszych zawirowaniach.

W 2015 roku w Polsce wyprodukowano 95 milionów litrów wódki, czyli o 8,1 proc. więcej niż w 2014 roku. Rok 2015 przedsiębiorcy zaliczali do umiarkowanie udanych. Wyhamowały wcześniejsze ostre spadki produkcji i sprzedaży wódki na rynku krajowym, spowodowane podwyżką akcyzy od 2014 roku, ale produkcja nie wróciła do poziomów sprzed podwyżki tego podatku.

W 2014 roku producenci w Polsce wyprodukowali 88 miliona litrów wódki, czyli o niemal 24 proc. mniej niż w roku 2013, co było m.in. efektem podwyższenia podatku akcyzowego na alkohole spirytusowe o 15 proc. od stycznia 2014 roku i rosnących przez to cen alkoholi oraz spadków konsumpcji. W latach 2011 i 2012 roku produkcja wódki w Polsce sięgała około 103 milionów litrów.

Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl

Więcej informacji na portalspozywczy.pl

Dowiedz się więcej na temat: akcyza na alkohol | papierosy | wódka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »