Gigantyczne pieniądze leżą na... drogach

W 2013 r. mogą zostać uruchomione przetargi drogowe finansowane z perspektywy UE 2014-2020 o łącznej wartości 32,1 mld zł - wynika z załącznika do projektu uchwały Rady Ministrów w sprawie zmiany "Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015.

Projekt uchwały w sprawie zmiany "Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 obecnie znajduje się w uzgodnieniach międzyresortowych i konsultacjach społecznych.

- W nowej perspektywie finansowej 2014-2020 planowana jest kontynuacja realizacji inwestycji drogowych na drogach szybkiego ruchu, których celem będzie budowa spójnej sieci drogowej.

Aby zachować ciągłość realizacji inwestycji drogowych, należy umożliwić GDDKiA uruchomienie postępowań przetargowych w 2013 r., co umożliwi rozpoczynanie robót w roku 2014, czyli w pierwszym roku nowej perspektywy finansowej UE- napisano w załączniku do uchwały.

Reklama

"Działanie takie, oprócz pozytywnego efektu gospodarczego, umożliwi szybszy napływ refundacji z budżetu UE. Aby było to możliwe należy wskazać nowy limit środków finansowych, do którego GDDKiA będzie uprawniona zaciągać zobowiązania na poczet realizacji tzw. przyszłej perspektywy finansowej" - dodano.

W 2013 r. planowane jest rozpoczęcie postępowań przetargowych dla następujących inwestycji:

1) S3 na odcinku Sulechów - Lubawka;

2) S5 na odcinkach: a) Poznań - Wronczyn, b) Radomicko - Kaczkowo, c) Korzeńsko - Wrocław, d) Gniezno -Mielno;

3) S7 na odcinkach: a) Olsztynek - Miłomłyn, b) Nidzica - Napierki, c) Radom - Skarżysko Kamienna wraz z obwodnicą Radomia, d) Chęciny - gr. woj. świętokrzyskiego, e) Igołomska - Christo Botewa;

4) S8 na odcinkach: a) Radziejowice - Paszków, b) gr. woj. mazowieckiego - Zambrów, c) Wiśniewo - Jeżewo;

5) S17 na odcinku Zakręt - Kurów;

6) S19 na odcinkach: a) obwodnica Lublina, b) w. Sokołów Małopolski Północ - Stobierna, c) w. Świlcza - w. Rzeszów Południe;

7) S51 Olsztyn - Olsztynek.

Przewidywany rozkład wydatków zakłada, że w 2014 r. wydatki na inwestycje wyniosą 4,7 mld zł, w 2015 r. 11 mld zł, w 2016 r. 11,5 mld zł, w 2017 r. 4,3 mld zł, a w 2018 r. 0,7 mld zł.

Wypłaty funduszy UE na polskie projekty drogowe zostały ostatnio odblokowane - poinformowała w tym tygodniu polskich dziennikarzy rzeczniczka Komisji Europejskiej ds. polityki regionalnej Shirin Wheeler.

Pod koniec zeszłego roku Komisja Europejska wstrzymała refundację 3,5 mld zł na inwestycje realizowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w ramach programów Infrastruktura i Środowisko oraz Rozwój Polski Wschodniej.

Według Komisji, przy współfinansowanych z funduszy unijnych inwestycjach drogowych mogło dochodzić do nieprawidłowości, polegających na zmowie przetargowej wykonawców.

Komisja zapowiedziała też, że do czasu ich wyjaśnienia nie będą refundowane także dalsze polskie wnioski o płatność. Pozostałe środki UE na projekty zakontraktowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad to ok. 4 mld euro.

Pobierz za darmo program PIT 2012

PAP
Dowiedz się więcej na temat: drogo | uchwały | budowy dróg | droga | perspektywy | drogi
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »