KE nie zgadza się na fuzję Ryanaira i Aer Lingusa

KE zakazała przejęcia irlandzkiego przewoźnika Aer Lingus przez irlandzkie tanie linie lotnicze Ryanair - podała w środę KE, powołując się na prawa UE ws. fuzji. Komisja doszła do wniosku, że gdyby doszło do fuzji powstałby monopol i szkodliwy dla konsumentów.

Komisja Europejska podała, że fuzja dałaby połączonym liniom "monopol lub dominującą pozycję" na 46 trasach, na których teraz przewoźnicy ze sobą konkurują. Zdaniem KE ograniczyłoby to wybór klientom, co prawdopodobnie doprowadziłoby do wzrostu cen biletów na tych trasach.

KE zapewniła, że sumiennie przeanalizowała sprawę i przeprowadziła kilka testów rynkowych. - Decyzja Komisji chroni ponad 11 milionów irlandzkich i europejskich pasażerów, którzy co roku podróżują do i z Dublina, Cork, Knock i Shannon. Dla nich przejęcie linii Aer Lingus przez Ryanaira prawdopodobnie doprowadziłoby do wyższych opłat - oświadczył komisarz UE ds. konkurencji Joaquin Almunia.

Reklama

Dodał, że podczas dochodzenia KE, Ryanair "miał wiele sposobności do zaoferowania środków zaradczych", ale propozycje firmy były "nieadekwatne".

KE zaznaczyła, że po raz trzeci zgłoszono jej chęć nabycia przewoźnika Aer Lingus przez Ryanaira. W 2007 r. KE pierwszy raz zakazała fuzji, a jej decyzja została później podtrzymana przez sąd UE. W 2009 r. zgłoszenie wycofał sam Ryanair.

Linie Aer Lingus zostały powołane przez irlandzki rząd w 1936 roku. Przewoźnik ma siedzibę w Dublinie. Linia oferuje połączenia z Irlandii do Wielkiej Brytanii, innych miast europejskich, USA. Do Polski przewoźnik lata na warszawskie Lotnisko Chopina. Przewoźnik posiada ok. 40 samolotów typu Airbus.

Irlandzki Ryanair z siedzibą w Dublinie został założony przez rodzinę Ryan w 1985 r. Linia oferuje ok. 1 tys. 500 lotów dziennie do 53 miast w 28 krajach Europy. W Polsce Ryanair lata m.in. do Warszawy, Łodzi, Krakowa, Katowic, Rzeszowa. Oferuje połączenia m.in. do Anglii, Francji, Irlandii, Szwecji, Norwegii, Niemiec, Hiszpanii. Ryanair wykonuje rejsy samolotami typu Boeing. W 2011 r. przewoźnik przewiózł 75 mln pasażerów.

12 lutego br. INTERIA.PL informowała:

Komisja Europejska nie chce zgodzić się na fuzję irlandzkich linii Ryanair i Aer Lingus. Poinformował o tym sam Ryanair skarżąc się, że decyzja jest niesprawiedliwa i polityczna.

Bruksela zastrzega, że ostatecznie zdecyduje o tym na przełomie lutego i marca.

To trzecie podejście linii lotniczych Ryanair w ostatnich latach do zakupu mniejszego rywala - Aer Lingusa. Poprzednie dwie próby zablokowała Komisja Europejska tłumacząc, że Ryanair zyska dominującą pozycję na rynku, co ograniczy konkurencję i będzie ze szkodą dla pasażerów.

Ryanair, który w przeszłości nie szczędził słów krytyki pod adresem Brukseli, teraz grozi pozwem do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Oskarża też Komisję, że chroni interesy irlandzkiego rządu, który jest przeciwny fuzji. Podkreśla, że przedstawił plany w jaki sposób zamierza odstąpić innym przewoźnikom obsługę kilkudziesięciu tras, by nie złamać zasady konkurencji.

Według ekspertów, te plany jednak nie wystarczyły by rozwiać wątpliwości. Każda fuzja w Unii, czy zakup jednej firmy przez drugą musi uzyskać zgodę Komisji Europejskiej, która za każdym razem uważnie sprawdza, czy zagwarantowana została konkurencja na unijnym rynku.

Przedstawiciele Komisji nie chcieli komentować zarzutów Ryanaira.

- - - - - - -

Łączą się dwie amerykańskie firmy lotnicze - US Airways Group Inc oraz AMR Corp (American Airlines) - które stworzą największego przewoźnika na świecie licząc przewozonych pasażerów. Fuzja warta jest 10,5-11 mld dolarów. Nazwa po połączeniu to American Airlines, centrala - Fort Worth w Teksasie.

Warunki fuzji właśnie są uzgadniane. Prezes US Airways Doug Parker ma pozostać prezesem nowej firmy po połączeniu, szef AMR Tom Horton będzie wiceprezesem do wiosny 2014 r. (data pierwszego walnego zgromadzenia nowej spółki). 72 proc. udziałów będą mieć akcjonariusze AMR Corp., reszta przypadnie właścicielom papierów US Airways Group. US Airways opuszcza wspólnotę Star Alliance i przejda do aliansu oneworld, gdzie działają American Airlines. Zyski z fuzji to ponad 1 mld dol. Jeszcze 14 miesięcy temu AMR Corp był w stanie upadłości, podniósł się jednak i teraz utworzy wielkie przedsiębiorstwo wzorem innych amerykańskich fuzji w branży lotniczej - Delta-Northwest (wartość rynkowa 12,4 mld dol.) oraz United-Continental (kapitalizacja 8,7 mld dol.). Przychody nowego przedsiębiorstwa to w realiach 2012 r. 38,69 mld dol., United Continental osiągnął 37,15 mld dol.

Krzysztof Mrówka, INTERIA.PL

Pobierz: program PIT 2012

PAP/INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: europejska | fuzja | Komisja Europejska | Ryanair
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »