Konsorcjum Metrostav i Vistal wykona most na Wyspę Sobieszewską w Gdańsku

Konsorcjum firm Metrostav z Czech i Vistal z Gdyni za ponad 57,1 mln złotych zbuduje most zwodzony na Wyspę Sobieszewską w Gdańsku. Nowa przeprawa przez Martwą Wisłę ma być oddana do użytku w 2018 r.

O realizację inwestycji ubiegało się sześć firm i konsorcjów.

Jak poinformował w poniedziałek Michał Piotrowski z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku, Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska wybrała wykonawcę nowego mostu w Gdańsku Sobieszewie. Zostało nim konsorcjum firm Metrostav a.s. z Czech (lider) oraz jako partnerzy Vistal Gdynia S.A. i Vistal Infrastructure sp. z o.o. z Gdyni.

"Konsorcjum złożyło najkorzystniejszą ofertę pod względem ceny oraz przedłużenia okresu gwarancji. Zaoferowana przez konsorcjum cena to 57 111 606,97 zł przy gwarancji przedłużonej z 36 do 60 miesięcy" - wyjaśnił Piotrowski.

Reklama

Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz podkreślił, że to dobra informacja dla mieszkańców. "Bo zakładaliśmy, że wydatki na roboty budowlane mogą wynieść 71 mln zł. Teraz pozostali wykonawcy mają 10 dni na ewentualne odwołania, a jeśli ich nie będzie, podpisujemy umowę i natychmiast potem rozpoczynamy prace" - zadeklarował, cytowany w komunikacie prasowym, prezydent miasta.

Postępowanie pn. "Budowa mostu zwodzonego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 501 nad Martwą Wisłą w Gdańsku Sobieszewie" miało formę przetargu ograniczonego. To oznacza, że wykonawcy najpierw złożyli wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a następnie, po ich weryfikacji, tylko wybrane firmy zostały zaproszone do składania ofert przetargowych. W I etapie startowało 15 przedsiębiorstw. Oferty z cenami złożyło ostatecznie sześć firm i konsorcjów. Głównym kryterium oceny była cena, zaś dodatkowym przedłużenie okresu gwarancji inwestycji.

Budowa mostu nad Martwą Wisłą ma zapewnić bezpieczne i sprawne połączenie Wyspy Sobieszewskiej ze stałym lądem. W rejonie planowanego mostu mają być wybudowane też dojazdy oraz przebudowane dwa skrzyżowania wraz z układem drogowym. Realizacja inwestycji ma się rozpocząć jeszcze w tym roku. Zakończenie robót budowlanych planowane jest na koniec 2017 r., a w I kwartale 2018 r. będzie trwała procedura odbiorowa inwestycji.

Most będzie miał długość 173 metrów, a czas otwierania obu przęseł wyniesie dwie minuty.

W wieloletnim planie finansowym miasta na pierwszy etap inwestycji zarezerwowano w 2016 r. kwotę 17 mln zł. Urząd Miasta w maju podał, że Gdańsk na budowę mostu w Sobieszewie otrzyma 16,6 mln zł z rezerwy subwencji ogólnej. Wniosek do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa o przyznanie środków z rezerwy subwencji ogólnej na budowę mostu miasto złożyło w lutym br. Pozostałą kwotę na dokończenie inwestycji miasto chce pozyskać z własnego budżetu, ale będzie też wnioskować o rządową dotację.

Budowa mostu jest jednym z priorytetów inwestycyjnych Gdańska na lata 2014-2020. Ma służyć nie tylko mieszkańcom tej części Gdańska i turystom, ale również harcerzom. Gdańsk stara się bowiem o organizację Jamboree, czyli światowego zlotu skautów w 2023 roku. 40 tysięcy harcerzy z całego świata miałoby przyjechać właśnie na Wyspę Sobieszewską.

Od 1973 r. na Wyspę Sobieszewską prowadzi most pontonowy. W 2013 r. został on wyremontowany i zmodernizowany, ale nadal nie jest to wygodne rozwiązanie, obecna konstrukcja mostu utrudnia ruch nie tylko kierowcom, ale również stanowi dużą przeszkodę dla żeglarzy. Na przeprawie, która często jest zamykana (głównie z powodu podwyższonego lub obniżonego poziomu wody), obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 km/godz.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: Gdańsk
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »