Kulczyk z nowym pomysłem na biznes

Sebastian Kulczyk, prezes Kulczyk Investments, stawia na startupy i nowe technologie. Chce zainwestować nawet 60 mln dol. w obiecujące projekty. W rozmowie z Interią tłumaczy jak ma to wyglądać w praktyce i dlaczego inwestycje w newtech'y są ważne w perspektywie rozwoju tak całej gospodarki, jak i własnej firmy.

Bartosz Bednarz, Paweł Czuryło, Interia.pl: Uruchamia pan właśnie swój projekt mający stanowić wsparcie dla polskich startupów. Startupy to nowy wyraz polskiej przedsiębiorczości?

Sebastian Kulczyk, prezes Kulczyk Investments: Spółki z obszaru nowych technologii to dziś olbrzymia szansa dla Polski, to właśnie w tej kategorii możemy zaistnieć globalnie. Jest jednak jeden warunek, musimy wspomóc ekosystem startupów, nie tylko kapitałem, ale przede wszystkim wiedzą, doświadczeniem, nowymi standardami współpracy z inwestorami.

Tak jak w globalnej gospodarce tania siła robocza przestaje być elementem przewagi konkurencyjnej, to w branży new-tech po prostu nie istnieje.

Reklama

Często rozmawiając z różnymi funduszami venture capital w Niemczech, Francji, Anglii czy w Dolinie Krzemowej słyszę, że inwestorzy widzą w Polsce duży potencjał intelektualny, ale nie mają jeszcze świadomości, że np. najlepsi polscy informatycy zarabiają prawie tyle co na Zachodzie.

Gdzie zatem szukać barier, które hamują napływ inwestorów? Może to wizerunek Polski?

- Wizerunek Polski był i pozostaje dobry. Perspektywy rozwoju dla Polski również wydają się dobre, ale kluczowym pytaniem jest, czy w dłuższej perspektywie Polska będzie w stanie zbudować taki model gospodarki, który zapewni jej innowacyjność i konkurencyjność na wiele lat.

Kulczyk Investments kojarzył się dotąd z tradycyjnymi branżami jak drogi, energetyka, a teraz...

- Te branże nadal są i będą podstawą działalności naszej grupy. Staramy się jednak rozwijać, dywersyfikować i wchodzić w nowe sektory gospodarki, restrukturyzować dotychczasowe. Konsekwentnie realizujemy przyjętą strategię i nie wyobrażam sobie naszej firmy bez elementów new-tech.

Jesteśmy firmą nowoczesną, obserwującą to, co dzieje się na świecie. Penetrujemy nowe rynki, łączymy je w portfelu z tradycyjnymi branżami gospodarki.

Z jednej strony patrzymy na świat z perspektywy nowych technologii, z drugiej wkładamy dużo pracy we wdrożenie nowych rozwiązań w tradycyjne obszary.

Istnieją możliwości doskonałego miksu tych dwóch światów. W Ciechu mamy dział R&D, który realizuje coraz więcej projektów z obszarów new-tech. W rezultacie mogą powstawać nowatorskie produkty, jak nowe komponenty czy granulaty. I to jest właśnie wyzwanie dla mnie, żeby w sposób jak najbardziej efektywny połączyć te dwa światy.

Liczy pan, że kolejne firmy pójdą pana śladem i będą mocniej inwestować w startupy?

- Chciałbym, żeby tak się stało, ale przecież nie chodzi tu o modę, a o konsekwentne budowanie wartości. Jeśli pojawia się dużo podmiotów, które motywuje tylko moda, to mogą psuć rynek.

Jako firma rodzinna, z dostępem do własnego kapitału, szybko podejmująca decyzje, nie określająca z góry horyzontu czasowego dla inwestycji, mamy przewagę. Wierzę, że od klasycznego VC wyróżnia nas także wieloletnie, globalne doświadczenie zebrane przez Grupę Kulczyk Investment, na 4 kontynentach, w różnych jurysdykcjach, z różnymi partnerami.

To unikatowa wartość dla startupów. Dziś znalezienie kapitału to przecież nie sztuka, ale zdobycie dobrego kapitału jest szalenie trudne.

Które polskie startupy zwróciły pana uwagę?

- Spotykam na świecie coraz więcej ciekawych polskich projektów. Fajnie, że w Nowym Jorku działa Brainly. Jestem też pod wielkim wrażeniem DocPlannera, to z kolei projekt z obszaru medycyny, ze świetnym założycielem, którego bardzo podziwiam. Jest coraz więcej takich projektów i mam nadzieję, że w najbliższych latach będziemy słyszeć o kolejnych. Sam jestem zaangażowany w jeden projekt z obszaru cybersecurity - wierzę, że jest unikatowy i zaistnieje globalnie na dużą skalę.

Rozmawiali Bartosz Bednarz i Paweł Czuryło

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: startup | Sebastian Kulczyk | nowe technologie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »