"Made in Poland" to nie wstyd!

Zagraniczni konsumenci cenią polskie produkty, choć nie zawsze wiedzą o ich pochodzeniu. Część producentów znad Wisły ukrywa, gdzie wyprodukowano towary.

Główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek wyjaśnia, że Polska nie jest kojarzona z produktami luksusowymi, dlatego niektóre przedsiębiorstwa celowo nie informują klientów, że towar wyprodukowano w Polsce.

O ile surowce i żywność z naszego kraju sprzedają się dobrze, to bardziej zaawansowane czy wyrafinowane produkty już nie. Dlatego na potrzeby zagranicznych klientów na wyrobach umieszczana jest informacja, że zostały wyprodukowane w Unii Europejskiej.

Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek podkreśla jednak, że postrzeganie Polski jest coraz lepsze i warto zacząć promować polską markę. Ekspert zwraca też uwagę, że niektórzy rodzimi producenci cieszą się w Europie dobrą opinią. Z polskim pochodzeniem nie kryją się na przykład firmy produkujące materiały dla budownictwa, które są za granicą bardzo cenione.

Reklama

Część producentów znad Wisły nie chce, żeby ich towary były kojarzone z Polską. O ile surowce, żywność, czy materiały dla budownictwa pochodzące z naszego kraju sprzedają się dobrze, to nie jesteśmy kojarzeni jako producent na przykład towarów luksusowych.

Współwłaścicielka firmy obuwniczej Loft37, Paulina Ada Kalińska przyznaje, że początkowo jej produkty były oznaczone, jako wyprodukowane w Polsce.

Szybko okazało się jednak, że lepiej sprzedają się towary z logiem Unii Europejskiej i z tym przyzwyczajeniem konsumentów trudno walczyć.

Przedstawiciele rodzimych przedsiębiorców zwracają jednak uwagę, że postrzeganie Polski w Europie i na świecie jest coraz lepsze i warto zacząć szerzej promować rodzimą markę.

Polska marka nieprędko stanie się popularna za granicą - uważa analityk finansowy Piotr Kuczyński. Część rodzimych producentów eksportujących swoje produkty ukrywa, gdzie je wyprodukowano.

Piotr Kuczyński z Domu Inwestycyjnego Xelion wskazuje, że często także Polacy chętniej wybierają towary z zagranicznymi nazwami. Ekspert podkreśla, że zmiana tej sytuacji nie jest zadaniem łatwym, ponieważ niektórzy przedsiębiorcy unikają skojarzeń z Polską w trosce o sprzedaż swoich wyrobów.

Taka praktyka sprawia, że towary ze znaczkiem "wyprodukowano w Polsce" nie są powszechnie obecne na półkach zagranicznych sklepów. Eksporterzy wskazują, że Polska nie jest kojarzona na przykład z modą i czy produkcją dobrych kosmetyków. Dlatego wielu informuje klientów jedynie o tym, że towar wyprodukowano w Unii Europejskiej.

IAR/PAP
Dowiedz się więcej na temat: Made in Poland | etykieta | etykiety | Polska | żywność | Polskie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »