Porozumienie Prezesa UOKiK i KNF w sprawie "tajemniczego klienta"

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) Marek Niechciał i Przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) Andrzej Jakubiak podpisali aneks do porozumienia rozszerzający współpracę między obiema instytucjami.

Zgodnie z podpisanym dziś aneksem do porozumienia z 2007 roku o współpracy między KNF a Prezesem UOKiK został rozszerzony zakres współdziałania. Współpraca będzie dotyczyć działań Prezesa UOKiK wynikających ze znowelizowanej ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. W szczególności "tajemniczego klienta" - czyli czynności zmierzających do zakupu towaru w celu uzyskania informacji stanowiących dowód w sprawie.

Instytucje będą ze sobą współdziałały w przypadku prowadzenia przez Prezesa UOKiK postępowania wyjaśniającego lub w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, których przedmiotem będzie ocena praktyk przedsiębiorców objętych nadzorem KNF związanych z proponowaniem konsumentom nabycia usług finansowych, które nie odpowiadają potrzebom konsumentów lub są proponowane w sposób nieadekwatny do ich charakteru.

Reklama

KNF będzie mogła brać udział w przygotowaniu czynności kontrolnych w szczególności poprzez przekazywanie Prezesowi UOKiK informacji uzasadniających stosowanie przez przedsiębiorcę praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów oraz uzasadniających zastosowanie czynności kontrolnych. Porozumienie zakłada również współpracę przy opracowaniu planu i scenariuszy kontroli.

"KNF będzie mogła brać udział w przygotowaniu czynności kontrolnych w szczególności poprzez przekazywanie Prezesowi UOKiK informacji uzasadniających stosowanie przez przedsiębiorcę praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów oraz uzasadniających zastosowanie czynności kontrolnych" - głosi komunikat KNF.

Współpraca będzie dotyczyć m.in. "tajemniczego klienta", czyli procedur wprowadzonych w życie nowelizacją ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, która weszła w życie 17 kwietnia br.

"Tajemniczy klient", to wydelegowana przez Urząd osoba, która będzie mogła sprawdzić sposób oferowania produktu czy usługi, co ułatwi UOKiK zebranie materiału dowodowego w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. W myśl ustawy Urząd będzie mógł skorzystać z tego rozwiązania tylko za zgodą sądu i nie będzie mógł stosować prowokacji, a jedynie będzie mógł sprawdzić sposób oferowania produktu lub usługi, a także procedurę zawierania umowy.

"Tam gdzie zajdzie prawdopodobieństwo nieuczciwej sprzedaży i w związku z tym prowadzone będzie postępowanie przez UOKiK, pracownicy urzędu będą mogli wcielić się w rolę klienta takiej instytucji i zobaczyć, czy rzeczywiście przestrzega ona standardów. Chciałbym podkreślić, ze nie będziemy stosowali tego narzędzia jako prowokacji. Będą musiały płynąć sygnały od rzeczników konsumentów, od samych konsumentów czy innych instytucji, że ta sprzedaż jest nieuczciwa. Wymagana będzie też zgoda sądu na przeprowadzenie takiej operacji" - tłumaczył tę procedurę w wywiadzie dla PAP były prezes UOKiK Adam Jasser.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: UOKiK | KNF | zmowa | zmowa cenowa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »