PFR udziałowcem terminalu w Gdańsku

Polski Fundusz Rozwoju został współudziałowcem w spółce DCT Gdańsk, która jest właścicielem jedynego na Bałtyku terminalu obsługującego przez cały rok największe kontenerowce. W 2018 roku Port Gdański był najszybciej rosnącym bałtyckim portem morskim.

- Prawdopodobnie okaże się, że to największa transakcja 2019 roku. W porcie przeładowuje się dziś rocznie 1,9 mln kontenerów, a naszą ambicją jest przekroczyć 2 mln kontenerów w 2019 roku. Misja PFR to nowe inwestycje - tu w perspektywie 4 lat zainwestujemy blisko 2 mld zł, a w perspektywie 2021 roku chcemy by przepustowość wyniosła już 3 mln kontenerów. Po inwestycji w terminal 3 w latach 2024-2025 przepustowość powinna już wynosić 4,5 mln kontenerów. Chcemy by ten port był numerem jeden na Morzu Bałtyckim - powiedział Paweł Borys, prezes PFR.

Reklama

PFR przeprowadził inwestycję w konsorcjum z PSA, globalnym operatorem portowym należącym do państwowego funduszu inwestycyjnego Singapuru - Temasek oraz australijską spółką IFM zarządzającą inwestycjami australijskich funduszy emerytalnych.

Borys powiedział, że terminal wyceniono na "ponad 5 mld zł". - W ramach konsorcjum, jako inwestor finansowy, PFR posiada 30 proc. udziałów, IFM również 30 proc. udziałów, a PSA 40 proc." - dodał.

Sprzedającymi są fundusz Global Infrastructure Fund II zarządzany przez Macquarie Infrastructure and Real Assets, a także MTAA Super, AustralianSuper i Statewide Super.

Premier Mateusz Morawiecki komentując transakcję ocenił, że podpisanie umowy to dobra wiadomość dla polskiej gospodarki. - W powszechnej świadomości nazwa DCT Gdańsk nie jest tak rozpoznawalną marką jak: Orlen, PKO, Lotos, czy KGHM, ale to właśnie gdański terminal kontenerowy jest gospodarczo największym polskim oknem na świat - wskazał premier cytowany przez PAP. Wyraził przekonanie, że nowa struktura właścicielska DCT będzie jeszcze bardziej efektywna i jeszcze bardziej prorozwojowa. - Słowem, to sprawdzeni i u znani partnerzy z najwyższej światowej półki, zapewniający świetne perspektywy rozwoju naszego polskiego okna na światowy handel - ocenił Morawiecki.

- Cieszymy się, że możemy wzmocnić naszą dotychczasową współpracę z PSA, światowym liderem w zakresie operacji portowych, a także rozpocząć współpracę z PFR, którego wiedza na temat polskiego rynku jest nieoceniona dla konsorcjum. Ta transakcja to dla IFM kolejna inwestycja w kluczową infrastrukturę w Polsce, rozszerzająca naszą wieloletnią obecność w kraju - dodaje Kyle Mangini, szef inwestycji infrastrukturalnych IFM Investors.

DCT Gdańsk to najszybciej rosnący terminal kontenerowy na Bałtyku, bo w tempie 20 proc. średniorocznie od 2010 roku. To jednocześnie najdalej na wschód wysunięty terminal obsługujący bezpośrednie połączenia z Azją, wykorzystując największe statki. DCT przeładowuje ponad 2/3 wszystkich kontenerów trafiających z/do Polski.

Port w Gdańsku jest 4. pod względem wielkości bałtyckim portem z wynikiem (50 mln ton w 2018r) niewiele ustępującym portowi nr 3 - tj. Primorsku.

- Inwestycja w DCT mocniej włączy Polskę w światowy handel. W połączeniu Centralnym Portem Komunikacyjnym w pełni pomoże wykorzystać położenie Polski jako głównego hubu logistycznego Europy Środkowo-Wschodniej na kierunku wschód-zachód i północ- południe - ocenia Polski Fundusz Rozwoju. Dodaje, że to długoterminowa inwestycja.

Właściciele DCT zakładają dodatkowe inwestycje w terminal, które zwiększą jego wartość. W latach 2022-24 planowana jest budowa terminalu T3. Szacowane nakłady inwestycyjne na budowę tego terminala do roku 2025 to ok. 350-400 mln euro. Dodatkowo przewiduje się ok. 200 mln euro innych inwestycji rozwojowych w tym okresie.

Jedną z głównych przewag konkurencyjnych DCT jest zdolność do obsługi największych statków - to jedyny w Polsce i na całym Bałtyku głębokowodny terminal kontenerowy. Chodzi o kontenerowce ULCV (Ultra Large Container Vessel), tj. o poj. do 21 tys. TEU (twenty-foot equivalent unit - standardowy kontener o wymiarach 6,10 × 2,44 × 2,59 metra).

PSA to globalny operator portowy będący w całości własnością Temasek Holdings (państwowy fundusz inwestycyjny Singapuru). Działa w 15 portach w 9 krajach i zatrudnia ponad 33 tys. pracowników. W roku 2017 spółka obsłużyła prawie 1/7 całkowitego wolumenu przeładunków kontenerowych na świecie. Z kolei IFM jest australijską spółką zarządzającą inwestycjami należącą do 27 australijskich funduszy emerytalnych. Z portfelem 34 kapitałowych inwestycji infrastrukturalnych o łącznej wartości 32 mld euro IFM plasuje się na czwartym miejscu na świecie pod względem wielkości portfela infrastrukturalnego pod zarządzaniem. Łączne aktywa pod zarządzaniem IFM wynoszą ok. 70 mld euro.

td

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: paliwa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »