PKP Intercity wyda 1,8 mld złotych. Chce przewieźć 41 mln pasażerów 2018 roku

- Do 2018 roku PKP Intercity zmodernizuje 400 wagonów, 60 lokomotyw oraz wyremontuje i zbuduje nowoczesne zaplecze do serwisowania taboru - zapowiedział prezes PKP Intercity Jacek Leonkiewicz. Koszt modernizacji to 1,8 mld złotych.

- Od początku roku wzrasta liczba pasażerów i chcemy ten trend kontynuować, gdyż uważamy, że PKP Intercity ma większy potencjał. To wymaga inwestycji, bo trzeba nadrobić zapóźnienia z ubiegłych lat. Na ten cel, jako właściciel przeznaczamy 1 mld zł - powiedział we wtorek w Warszawie członek zarządu PKP Piotr Ciżkowicz. Dodatkowo PKP Intercity chce wykorzystać pieniądze z UE i własne.

Modernizacja zakłada kompletną przebudowę blisko 400 pojazdów starego typu, mają powstać nowoczesne wagony przedziałowe, bezprzedziałowe, restauracyjne oraz wielofunkcyjne, tzw. Combi, czyli mające przedziały dla osób z ograniczoną mobilnością ruchową, dla rodzin z dziećmi.

Reklama

- Wagony Combi mają być wagonami, których realizują potrzeby specjalnych grup pasażerów. W tego typu wagonach znajdzie się także przedział konduktorski, a także więcej miejsc dla rowerzystów - podkreślił prezes PKP Intercity Jacek Leonkiewicz.

Dodał, że modernizacja wagonów została zaplanowana m.in. na podstawie badań. - Pytaliśmy pasażerów, czego od nas oczekują - zaznaczył Leonkiewicz.

Zmodernizowane wagony będą także wyposażone m.in. w ekrany do wyświetlania bajek, specjalne foteliki, tablice do rysowania czy urządzenia umożliwiające podgrzanie posiłku dzieciom.

Nowe wagony będą od 2018 r. kursować w pociągach na trasach krajowych i międzynarodowych. Pojawią się m.in. na liniach: Wrocław - Katowice -Kielce - Lublin, Szczecin - Trójmiasto - Olsztyn, Berlin - Poznań - Warszawa czy Gdynia - Warszawa - Katowice - Wiedeń.

Zmiany obejmą także około 60 lokomotyw chodzi m.in. o podniesienie poziomu bezpieczeństwa i wdrożenia rozwiązań obniżających koszty utrzymania, a także zwiększenia prędkości ze 125 do 160 km/h. Poprawione mają być również warunki pracy maszynistów, np. dzięki instalacji klimatyzacji w kabinach.

Modernizacja wagonów i lokomotyw ma kosztować ok. 1,4 mld zł.

PKP intercity chce także zmodernizować zaplecza serwisowe. Przewidziany remont 9 stacji serwisowych pochłonie 400 mln zł. Nowoczesne obiekty pojawią się w: Warszawie, Lublinie, Kołobrzegu, Białymstoku, Szczecinie, Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu. - Poprawa infrastruktury usprawni pracę obsługi technicznej oraz wykluczy część ryzyk związanych z realizacją rozkładu jazdy, np. poprzez montaż urządzeń do podgrzewania rozjazdów w zimie - wskazał Leonkiewicz.

Dodał, że przewidziane rozwiązania będą również przyjazne środowisku. Wśród nich planowe są np. całoroczne myjnie z zamkniętym obiegiem wody, system do zbierania i uzdatniania deszczówki oraz panele solarne.

Leonkiewicz zapowiedział, że pierwsze przetargi na prace modernizacyjne mają zostać ogłoszone na przełomie października i listopada.

Ciżkowicz podkreślił, że efektem modernizacji ma być wzrost liczby przewiezionych pasażerów do 41 mln w 2018 r.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: 2018 | Jacek Leonkiewicz | Intercity | PKP Intercity | nowoczesne
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »