Produkcja cukru w Polsce wzrosła aż o 44 procent

Związek Producentów Cukru w Polsce ocenia miniony rok bardzo dobrze. Kampania cukrownicza 2016/2017 odznaczyła się dużym wzrostem liczby przerobionych buraków cukrowych wobec zeszłorocznej kampanii. Jest to najlepszy wynik od sezonu 2002/2003. Jak wyglądają dalsze perspektywy rozwoju sektora cukrowniczego w naszym kraju?

W Polsce produkcją cukru zajmują się cztery firmy zrzeszone w Związku Producentów Cukru - Krajowa Spółka Cukrowa SA, Pfeifer & Langen Polska SA, Südzucker Polska SA oraz Nordzucker Polska SA. Sektor daje pracę około 3500 osobom zatrudnionych w cukrowniach. Z kolei dla cukrowni pracuje około 35 000 plantatorów buraka cukrowego. Polska dzięki osiąganym wynikom plasuje się na 3. miejscu w Europie, zaraz po Francji i Niemczech.

Produkcja cukru w kampanii 2016/2017 wyniosła ponad 2 mln ton, co w porównaniu z zeszłym rokiem daje wynik wyższy o 620 tys. ton. O 18 proc. wzrósł również areał uprawy buraków - do 203 tys. ha. Wysokie były także plony, które przekroczyły 65 t/ha - wzrosły aż o 21 proc. Z kolei średnia zawartość cukru w burakach (polaryzacja) wyniosła ponad 17 proc.

Reklama

- Analizując zebrane przez nas dane, możemy ocenić efekty jako bardzo dobre - komentuje Michał Gawryszczak, dyrektor biura Związku Producentów Cukru w Polsce.

- Przy minimalnie zmniejszonej liczbie plantatorów względem poprzedniego roku, obszar uprawy uległ znacznemu zwiększeniu z poziomu 171 tys. do 203 tys. ha. Sytuacja ta wpisuje się w bardzo wyraźny trend, który jest zauważalny od wielu lat - średnia wielkość gospodarstwa uprawiającego buraki cukrowe w ujęciu długookresowym rośnie. W tym roku wskaźnik ten wyniósł 5,96 ha. Warto przypomnieć, że średnia powierzchnia upraw w latach 90. zawierała się między 1 a 2 ha.

Według danych Związku Producentów Cukru w Polsce, efekty kampanii 2017/2018 będą jeszcze lepsze. Szacuje się, że powierzchnia upraw buraka cukrowego może wynieść około 220 tys. ha. Produkcja cukru wzrośnie prawdopodobnie o 11 proc. - do 2,2 mln ton. Szacowana średnia długość kampanii wyniesie zapewne 130 dni, a średnia produkcja cukru w pojedynczej cukrowni - 122 tys. ton (wzrost o 6 proc.). Wzrosty będą spowodowane zwiększającym się zapotrzebowaniem na cukier.

Sprawdź: PROGRAM PIT 2016

Dowiedz się więcej na temat: cukier
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »