Rynek piwa w Polsce w 2016 r. wzrósł o 2,1 proc.

W 2016 r. branża piwowarska w Polsce zanotowała wzrost ilościowy sprzedaży o 2,1 proc. Wyzwaniem dla branży pozostaje zwiększenie sprzedaży w ujęciu wartościowym - poinformował w czwartek Guillaume Duverdier, prezes ZPPP Browary Polskie.

Pobierz darmowy program do rozliczeń PIT 2016

Branża piwowarska wzrosty sprzedaży piwa w 2016 roku tłumaczy korzystnymi warunkami atmosferycznymi w I i II kw., efektem Euro 2016 oraz wzrostem dochodu rozporządzalnego.

W tym samym czasie, sprzedaż w ujęciu wartościowym rosła wolniej niż wolumen, a wzrost ten wyniósł 1,4 proc. Było to spowodowane m. in. rosnącym znaczeniem kanału dyskontów, konkurencją pomiędzy sieciami detalicznymi, a także konkurencją w sektorze piwowarskim.

Reklama

W 2017 r. branża - m. in. w związku z inflacją oraz rosnącą ceną aluminium - oczekuje większego wzrostu sprzedaży w ujęciu wartościowym niż wolumenowym.

- W IV kw. 2016 r. nie było luki między wolumenem a wartością. Można zatem oczekiwać, że w I kw. kwartale wartość będzie trochę wyższa. Dlatego jesteśmy przekonani, że w roku 2017 r. będziemy mogli zaobserwować inne tendencje w relacjach między wolumenem a wartością niż przez ostatnie kilka lat - powiedział Guillaume Duverdier.

- W ciągu ostatnich pięciu lat rosły koszty, a ceny spadały, co stało się ciężarem dla branży. Największym wyzwaniem jest zatem zwiększanie wartości sprzedaży w większym stopniu niż wolumenu - dodał.

W Polsce słabnie zainteresowanie piwami mocnymi, a Polacy coraz częściej sięgają po piwa bezalkoholowe. W 2016 r. piwa o zawartości alkoholu do 0,5 proc. odnotowały najbardziej dynamiczny wzrost tak wartości (58 proc.), jak i wolumenu sprzedaży (64 proc.). Kolejny rok z rzędu spadki dotknęły natomiast segmentu piw mocnych (spadek ilościowo o 3,3 proc, wartościowo - 4,2 proc.).

Z roczną produkcją na poziomie 40 mln hl Polska jest trzecim największym producentem piwa w Europie. W 2015 r. z tytułu warzenia i sprzedaży tego trunku piwowarzy zasilili Skarb Państwa kwotą 9,9 mld zł. Nieco ponad jedną trzecią tej sumy (3,6 mld zł, czyli ok. 840,09 mln euro) stanowiły wpływy z akcyzy. Dało to Polsce drugie miejsce w Europie, po Wielkiej Brytanii (4.449 mln euro) a przed Francją (830 mln Euro) i Niemcami (676 mln euro), pod względem wartości płaconego podatku akcyzowego od piwa.

Od kilku lat w Polsce spożycie piwa per capita utrzymuje się na stabilnym poziomie, oscylując w granicach 96-98 litrów. Polacy piją przede wszystkim piwo uwarzone w Polsce. Import stanowi zaledwie 2 proc. krajowej konsumpcji.

Z drugiej strony, rośnie eksport polskiego piwa - w latach 2010-2015 wzrost ten wyniósł prawie 70 proc.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: alkohol | piwo | browary
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »