Rynek polskich mocnych alkoholi zmierza w kierunku "premiumizacji"

Branża spirytusowa liczy na stabilizację w 2017 r. Po kilku latach spadków związanych z podwyżką podatku akcyzowego produkcja wraca do dawnego poziomu. Polacy częściej sięgają po alkohole z wyższych półek. Rynek wódek premium w 2016 r. wzrósł o kilkanaście procent, utrzymała się pozytywna dynamika wzrostu whisky. Problemem branży pozostaje szara strefa, która lekko spadła, ale ciągle sięga ponad 20 procent legalnego rynku, co odbija się na rentowności sektora.

- Już w 2015 r. widzieliśmy sygnały powrotu do wzrostu kategorii premium, które utrzymały się w roku ubiegłym. Polacy coraz częściej kierują się zasadą "kupuję mniej mocnego alkoholu, ale wyższej jakości", co cieszy branżę, bo otwiera jej nowe możliwości rozwoju. Jeżeli utrzyma się pozytywna sytuacja gospodarcza w kraju, czyli wzrośnie zamożność konsumentów, to ten trend powinien być kontynuowany - przekonuje Leszek Wiwała, prezes zarządu Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. "Premiumizację" widać zarówno na rynku wódki, jak i alkoholi importowanych.

Reklama

W zestawieniu dwudziestu wiodących narodowych marek premium i luksusowych przygotowanym w 2016 r. przez KPMG znalazły się aż trzy polskie wódki. Były to jedyne produkty alkoholowe w zestawieniu. Konsumenci docenili wysoką jakość, tradycję i historię1.

Pobierz za darmo program PIT 2016

W przypadku innych segmentów polskie marki często dopiero stawiają pierwsze kroki za granicą. Tymczasem nasze mocne alkohole już dziś konkurują z największymi globalnymi graczami. Dzięki wieloletnim inwestycjom w promocję postrzegane są za granicą jako produkty luksusowe. W 2016 r. średnia cena eksportowa zwiększyła się o 4 proc., a łącznie wysłaliśmy w świat napoje spirytusowe o wartości 176 mln euro. Przedsiębiorcy podkreślają, że nie ma perspektyw wzrostu konsumpcji napojów spirytusowych w kraju, zatem eksport to naturalny kierunek rozwoju branży.

- Liczę, że sukcesy marek premium za granicą pomogą także umocnić wizerunek wódki w kraju. Nasze mocne alkohole to szlachetne trunki, o wysokiej jakości i pięknej tradycji. Mamy być z czego dumni. Jesteśmy czwartym producentem na świecie, nasze marki konkurują ze światową czołówką. Potrzeba nam zwiększenia skali eksportu oraz wsparcia szczególnie małych i średnich firm we wchodzeniu na nowe rynki. Widzimy potencjał w Wietnamie, Indiach, RPA, krajach Ameryki Południowej. Mamy szansę na sukces, ale tylko przy stabilnej sytuacji podatkowej w kraju. Musimy pozostać konkurencyjni - podkreśla Andrzej Szumowski, przewodniczący Rady Głównej Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy i prezes Stowarzyszenia Polska Wódka.

Dziś podatki (akcyza i VAT) stanowią 75 proc. ceny standardowej półlitrowej butelki wódki.

1 Raport KPMG "Rynek dóbr luksusowych w Polsce", 2016

Źródło: ZPPPS

Dowiedz się więcej na temat: whisky
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »