Rząd PiS będzie monitorował kierowców

Rząd chce obowiązkowych lokalizatorów w pojazdach przewożących m.in. tytoń, alkohol, czy paliwa. Trwają właśnie prace nad systemem monitorowania transportu tzw. towarów wrażliwych. Projekt zakłada, że uprawnione służby będą mogły w każdej chwili sprawdzić, gdzie znajduje się pojazd. Zmiany mają pomóc walczyć z przemytem.

Z końcem lipca, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów, przygotowany przez Ministra Rozwoju i Finansów. Według zapowiedzi, w najbliższym czasie projekt ustawy zostanie przekazany do prac parlamentarnych i jednocześnie skierowany do notyfikacji przez Komisję Europejską. W ocenie ustawodawcy, aby kontrola przewozu była efektywna, dane z rejestru powinny być uzupełniane przez wskazania geolokalizacyjne.

Projekt nowelizacji ustawy przewiduje wprowadzenie następujących środków technicznych służących monitorowaniu przewozu towarów:

Reklama

- lokalizatora (telekomunikacyjnego urządzenia końcowego wykorzystującego technologie pozycjonowania satelitarnego i transmisji danych wraz z aplikacją),

- zewnętrznych systemów lokalizacji (gromadzących dane geolokalizacyjne środka transportu przekazywane z zainstalowanego w nim urządzenia, wykorzystującego pozycjonowanie satelitarne i transmisję danych).

- Projekt zmian zakłada m.in. bezpłatne udostępnienie przez Krajową Administrację Skarbową oprogramowania do lokalizatorów, za pomocą którego służby będą miały wgląd w to, gdzie znajdują się w danej chwili pojazdy przewożące towary wymienione w ustawie.

Wdrożenie zmian umożliwi skuteczną kontrolę i wyłapywanie sytuacji, w których dochodzi do nielegalnego obrotu paliwami lub transportowane są towary, które pochodzą np. z przemytu. Porównanie danych zawartych w rejestrze z danymi z lokalizatora lub zewnętrznego systemu lokalizacji pokaże realną drogę przemieszczania towarów wrażliwych, co pozwoli na kompleksowy nadzór. Uwzględnienie w projekcie ustawy także zewnętrznych systemów lokalizacji pozwoli przedsiębiorcom szybciej dostosować się do proponowanych zmian - mówi Kamil Korbuszewski, ekspert GBOX.

Nowe obowiązki

W przyjętym projekcie przedstawiono również kary za nieprzekazywanie aktualnych danych geolokalizacyjnych i brak wyposażenia pojazdu w lokalizator. Przewoźnikom łamiącym prawo ma grozić grzywna w wysokości 10 000 zł. Natomiast jeśli w trakcie kontroli przewozu towaru zostanie stwierdzone nieprawidłowe użytkowanie lokalizatora (np. wyłączenie urządzenia), to kierujący pojazdem zostanie obciążony mandatem do 7500 zł.

Zgodnie z projektem nowelizacji, do kierowcy będzie należał również obowiązek uruchomienia lokalizatora przed rozpoczęciem przewozu z pierwszego miejsca załadunku.

- Kierowcy i firmy transportowe będą odpowiadali za poprawne funkcjonowanie urządzeń monitorujących.

Wiąże się to z dodatkowymi obowiązkami przy przewozie towarów wrażliwych. Wiele przedsiębiorstw na własne potrzeby już korzysta z zaawansowanych systemów telematycznych i monitoringu GPS. Bardzo często takie narzędzia są także elementem większego procesu, służącego do zarządzania i optymalizowania funkcjonowania całej floty samochodowej - dodaje Korbuszewski.

O przygotowywany projekt ustawy zapytaliśmy Ministerstwo Rozwoju i Finansów. Do czasu publikacji materiału nie uzyskaliśmy odpowiedzi.

Wraz z wprowadzeniem tzw. pakietu przewozowego, w kwietniu br. zaistniał obowiązek cyfrowej rejestracji przewozów towarów wrażliwych (m.in. alkoholu, paliwa i suszu tytoniowego).

Zmiany w prawie mają na celu zminimalizowanie nielegalnego i nieopodatkowanego obrotu tymi towarami. W ustawie określono m.in. kary w wysokości 20 000 zł w przypadku niezgłoszenia przez przewoźnika danego transportu lub w razie stwierdzenia, że towar nie odpowiada pod względem rodzaju, ilości, masy lub objętości danym podanym w zgłoszeniu. Mimo, że system obowiązuje od niedawna, rząd przygotował już koleje zmiany.

GBOX istnieje na rynku polskim od 2008 roku i stanowi istotną część firmy INELO - wiodącej na rynku europejskim spółki, produkującej najwyższej jakości narzędzia do zarządzania flotą pojazdów w przedsiębiorstwie transportowym.

(mzb)

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: akcyza na papierosy | akcyza | VAT | paliwo | GPS | towary | papierosy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »