Śmietnik - nasze cenne źródło niezbędnych surowców

Przeświadczenie, że nic nie może się zmarnować jest powodowane coraz bardziej naglącą potrzebą chwili. Śmietnik przestał być postrzegany jako śmierdzący element rzeczywistości, stając się cennym źródłem niezbędnych surowców wtórnych. Wykorzystanie odpadów jest teraz technologicznym wyzwaniem dla każdej branży.

Współcześnie gospodarka odpadami motoryzacyjnymi z racji intensywnej eksploatacji samochodów przeżywa swój rozkwit. Odzyskujemy praktycznie wszystko co jest możliwe: przetwarzamy złom, zużyte oleje, rozpuszczalniki, opony oraz akumulatory. Solidna strategia recyklingowa jest podstawą każdej szanującej się firmy w branży motoryzacyjnej.

W kwietniu br. Honda Motor wraz z firmą Japan M & Chemicals ogłosiły, że wkrótce planują rozpocząć na masową skalę odzysk metali ziem rzadkich pochodzących z podzespołów samochodów marki Honda. Demontaż zużytych akumulatorów odbędzie się w autoryzowanych stacjach obsługi Hondy w Japonii oraz za granicą. Proces ekstrakcji metali ziem rzadkich polegać będzie na obróbce termicznej, która pozwoli na odzyskanie, aż do 80 proc. surowca: głównie niklu i kobaltu.

Reklama

Jak wykazały testy nowej technologii jakość odzyskanego materiału jest porównywalna ze świeżo wyprodukowanym - tj. wydobytym, a następnie oczyszczonym - metalem. Przedstawiciele firmy Honda podkreślają, że odzysk metali z akumulatorów jest konsekwencją praktykowanej od lat zasady 3 x R, czyli: redukcja, ponowne wykorzystanie, recykling (reduce, reuse, recycle). Zwracają przy tym uwagę, że jako pierwsi na rynku zdecydowali się na przetwarzanie zużytych zderzaków oraz olejów. Jeśli odzysk cennych surowców ze starych akumulatorów okaże się sukcesem, a wszystko na to wskazuje, firma planuje wykorzystać inne zużyte podzespoły.

Dotychczasowe technologie pozwalały jedynie na odzysk niklu, który później był wykorzystywany do produkcji stali nierdzewnej, natomiast innowacyjna metoda zapewni produkcję nowych akumulatorów jak również wykorzystanie surowców wtórnych w innych podzespołach. Inicjatywa Hondy jest pierwszą na świecie próbą odzysku metali ziem rzadkich na masową skalę. Japońska firma zapowiada, że wciąż pracuje nad jeszcze szerszym wykorzystaniem surowców wtórnych i technologii ich ekstrakcji.

Europa w konfrontacji z Japonią pozostaje zdecydowanie w tyle, jeśli chodzi o profity z recyklingu pojazdów. Według statystyk najlepsze wyniki na Starym Kontynencie osiągają Szwecja, Belgia, Dania oraz Niemcy, Holandia i Austria. Komisja Europejska zachęca resztę krajów członkowskich do rozwoju w tej dziedzinie, która może oznaczać złotą gałąź przemysłu, a także nowe miejsca pracy.

W przypadku Polski podstawowym problemem jest skomplikowane otoczenie prawne recyklingu, które wydaje się równie złożone jak proces techniczny demontażu samochodu i odzysku cennych materiałów. Komisja Europejska zapowiada, że wraz z władzami lokalnymi już za niedługo ułatwi nam korzystanie z dobrodziejstwa surowców wtórnych. Jak twierdzi Janez Potočnik, komisarz ds. środowiska - jest to jeden z priorytetowych celów działania na rzecz oszczędnej Europy.

Miejmy nadzieję, że obietnice Komisji Europejskiej oraz sprawność rodzimych władz wypleni z lasów porzucone cichcem akumulatory i pomoże Polsce stać się "drugą Japonią" , która toksyczne śmietnisko przemieni w pełen złota skarbiec.

Michał Mądracki

Private Banking
Dowiedz się więcej na temat: śmieci | ochrona środowiska | recykling | Honda | motoryzacja | akumulator | ekologia | odpady
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »