Ulga od abonamentu rtv z budżetu państwa!

Ulgi od abonamentu radiowo-telewizyjnego powinny być rekompensowane z budżetu państwa - uważa wiceszef senackiej komisji kultury i środków przekazu Aleksander Świeykowski z PO.

Senator, który gościł w Programie Pierwszym Polskiego Radia, wyraził nadzieję, że szybko powstanie ustawa, która doprowadzi do poprawy sytuacji finansowej mediów publicznych. Aleksander Świeykowski przypomniał, że ministrowie Boni i Zdrojewski zapowiadali, iż do końca sierpnia przedstawią projekt ustawy, dotyczącej źródeł finansowania Polskiego Radia i TVP.

Na posiedzeniu senackiej komisji kultury prezesi TVP i Polskiego Radia alarmowali, że sytuacja finansowa mediów publicznych jest dramatyczna. Juliusz Braun i Andrzej Siezieniewski zwracali uwagę na spadające od lat wpływy z abonamentu.

Reklama

Prezes Polskiego Radia Andrzej Siezieniewski obawia się, że malejące dochody spółki zmuszą radio publiczne do komercjalizacji. Przypomniał, że 10 lat temu 68 - 70 procent źródeł finansowania radia publicznego stanowiły dochody z abonamentu.

W tym roku jest to ponad 52 procent, a w 2013 roku sytuacja pod tym względem może się okazać jeszcze mniej korzystna dla zada¨˝ misyjnych Polskiego Radia - powiedział Andrzej Siezieniewski. Prezes Polskiego Radia zaznaczył, że w związku ze spadającymi wpływami z abonamentu, spółka stoi przed koniecznością drastycznych cięć.

_ _ _ _ _

Sytuacja finansowa mediów publicznych jest dramatyczna alarmowali wczoraj na posiedzeniu senackiej komisji kultury prezesi TVP i Polskiego Radia. Juliusz Braun i Andrzej Siezieniewski zwracali uwagę na spadające od lat wpływy z abonamentu. Juliusz Braun zaznaczył, że wpływy abonamentowe dla Telewizji Polskiej w ciągu lat spadły z 900 milionów do 200 milionów złotych.

Prezes TVP podkreślił, że media publiczne w Polsce są na ostatnim miejscu wśród krajów europejskich jeśli chodzi o środki, jakie przeznacza obywatel na funkcjonowanie publicznej telewizji i radiofonii. W Polsce jest około 13 i pół miliona gospodarstw domowych, z czego połowa nie ma zarejestrowanych odbiorników, 24 procent nie płaci abonamentu, 20 procent jest zwolnionych z opłat - mówił Juliusz Braun.

Oznacza to, że abonament uiszcza 7 procent odbiorców, czyli niespełna milion gospodarstw domowych.

Do tego - jak zaznaczył prezes TVP - Poczta Polska nie kontroluje pobierania opłat abonamentowych. Juliusz Braun wyraził nadzieję, że Poczta Polska będzie wystawiać wnioski o egzekucję, a urzędy skarbowe będą egzekwować te kwoty. Prezes Polskiego Radia Andrzej Siezieniewski obawia się, że malejące dochody spółki zmuszą radio publiczne do komercjalizacji. Przypomniał, że 10 lat temu 68 - 70 procent źródeł finansowania radia publicznego stanowiły dochody z abonamentu. W tym roku jest to ponad 52 procent, a w 2013 roku sytuacja pod tym względem może się okazać jeszcze mniej korzystna dla zadań misyjnych Polskiego Radia - powiedział Andrzej Siezieniewski.

Prezes Polskiego Radia zaznaczył, że w związku ze spadającymi wpływami z abonamentu, spółka stoi przed koniecznością drastycznych cięć. Szef Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Jan Dworak podkreślił, że głównym problemem dotyczącym finansowania mediów są anachroniczne przepisy ustawy abonamentowej.

Dworak zaznaczył, że KRRiT, która nie ma inicjatywy legislacyjnej, przy woli politycznej gotowa jest zaproponować własne rozwiązania. Szef senackiej komisji kultury Grzegorz Czelej zadeklarował, że komisja gotowa jest podjąć inicjatywę ustawodawczą, przy zgodzie szefa rządu. Zwracając się do Donalda Tuska, Grzegorz Czelej oświadczył, że komisja może przedstawić rozwiązania, które uzdrowią sytuację mediów publicznych. Ponad dwa miesiące temu minister administracji i cyfryzacji Michał Boni deklarował, że nowa ustawa medialna powinna powstać do końca sierpnia tego roku.

IAR/PAP
Dowiedz się więcej na temat: abonament rtv | abonament
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »