W nocy z soboty na niedzielę rozpocznie się sprzedaż biletów na Pendolino
- Ruszamy ze sprzedażą biletów na Pendolino w nocy z 15 na 16 listopada - informuje Beata Czemerajda z biura prasowego PKP IC. Przewoźnik dotrzymał zatem obietnicy, iż bilety na Pendolino będą dostępne od połowy listopada.
Obietnica została dotrzymana także jeśli chodzi o ceny biletów. Będą one sprzedawane w cenach od 49 do 150 zł, z wyjątkiem tras Trójmiasto - Kraków/Katowice, gdzie cena bazowa (maksymalna) wyniesie 189 zł. Jak informuje Beata Czemerajda, nowa strategia cenowa PKP IC zakłada:
* Wprowadzenie cen relacyjnych dla całej siatki połączeń EIC oraz EIP (EIC Premium, czyli Pendolino);
* Ustalenie ceny minimalnej i maksymalnej dla pociągów EIC oraz EIP;
* Ustalenie zasad zróżnicowania cen w 1. i 2. klasie;
* Wprowadzenie oferty SuperPromo;
* Ustalenie dopłat do pociągów EIP;
* Wprowadzenie dynamicznego zarządzania dostępnością w koszykach cenowych.
Pociągi kat. TLK nie będą objęte powyższymi zasadami, określanymi przez PKP IC jako "revenue management". Będzie w nich natomiast obowiązywała oferta "Wcześniej".
W Pendolino obowiązywać będzie pięć koszyków cenowych:
* Koszyk 5. to wspomniane wyżej SuperPromo, czyli ceny od 49 zł;
* Koszyk 4. to bilety ze zniżką 30 proc.
* Koszyk 3. to Promo, czyli bilety ze zniżką 20 proc. (ruchomy);
* Koszyk 2. to bilety ze zniżką 10 proc.;
* Koszyk 1. to cena bazowa.
- Pula biletów w każdym koszyku jest limitowana i dostępna w założonym przedziale czasowym. Wyprzedanie jednego koszyka powoduje automatyczne otwarcie sprzedaży kolejnego - mówi Beata Czemerajda.
Bilety będą dostępne we wszystkich kanałach sprzedaży, od wszystkich koszyków cenowych będą obowiązywały ulgi ustawowe. 1 klasa będzie o około 30 proc. droższa od 2 klasy. Bilety Sieciowy i Weekendowy będą obowiązywać w EIC Premium, a ich ceny nie ulegną zmianie; jednocześnie dla Biletów Sieciowych i Weekendowych wprowadzona zostanie dopłata do pociągu EIP w wysokości 10 zł (zarówno w 1 i 2 klasie), aby, jak tłumaczy Beata Czemerajda, uniknąć nieuzasadnionego pobierania rezerwacji na kilka pociągów i blokowania miejsc dla innych pasażerów.
Pendolino wraz ze zmianą, 14 grudnia, rocznego rozkładu jazdy, mają pojawić się na trasach z Warszawy do Krakowa, Katowic, Gdyni (większość: w bezpośredniej relacji z Katowic lub Krakowa do Gdyni) i Wrocławia. Dokładny rozkład Pendolino (odjazdy z Warszawy Centralnej) dostępny jest tutaj.
Paweł Rydzyński
- - - - -
- Zamiast 13 składów, 14 grudnia br. na trasy wyruszy 9 składów Pendolino - poinformowała rzeczniczka prasowa PKP Intercity Zuzanna Szopowska. Dodała, że zmniejszenie liczby składów związane jest z opóźnieniami w dostarczaniu ich przez producenta.
- W Polsce jest 17 składów Pendolino, z których do dziś 11 przeszło restrykcyjne testy i są gotowe do przewozu pasażerów. W związku z tym w grudniu wykorzystamy maksymalnie 15 pojazdów, z czego 9 do jazdy z pasażerami a pozostałe stanowić będą niezbędną rezerwę - powiedziała Szopowska. Dodała, że na niektórych trasach, na których miały jeździć pociągi Pendolino pojadą składy Express InterCity.
Jak zaznaczyła Szopowska, decyzja o zmniejszeniu liczby Pendolino związana jest z bezpieczeństwem pasażerów. "Wdrożenie nowych pociągów musi odbyć się odpowiedzialnie, ze względu na opóźnienie w dostarczeniu składów przez producenta, czas potrzebny na testy uległ drastycznemu skróceniu" - podkreśliła Szopowska.
W nocy z soboty na niedzielę rozpocznie się sprzedaż biletów na Pendolino. W kasach na dworcach sprzedaż ruszy o godzinie 1 w nocy a w internecie i w biletomatach o godzinie 5 rano. Sprzedaż biletów będzie prowadzono w tzw. dynamicznym systemie sprzedaży. "Celem wprowadzenia nowej strategii cenowej jest zwiększenie liczby przewiezionych pasażerów przy jednoczesnej maksymalizacji przychodów spółki. Pasażerowie planując podróż w wyprzedzeniem mogą kupić bilet w atrakcyjnej cenie" - dodała Szopowska.
Bilety będą sprzedawane w cenach od 49 do 150 zł, z wyjątkiem tras Trójmiasto - Kraków/Katowice, gdzie cena maksymalna wyniesie 189 zł.
Szopowska zaznaczyła, że wprowadzenie na polskie tory pociągów Pendolino pozwoli na skrócenie czasu podróży między największymi miastami. Podróż z Warszawy do Krakowa i Katowic zajmie około 2 i pół godziny, do Trójmiasta blisko 3 godziny, a do Wrocławia 3 godziny 40 minut.
Intercity kupiło pociągi Pendolino od Alstomu w maju 2011 r. Ponieważ w maju br. minął termin przekazania przewoźnikowi pierwszych składów z homologacją, firmy rozmawiały o naliczanych przez polskiego przewoźnika karach umownych.
W październiku br. PKP Intercity zawarło porozumienie z Alstomem, które umożliwiło przewoźnikowi odbiór pociągów zgodnych z zamówieniem oraz posiadających homologację wydaną przez Urząd Transportu Kolejowego. Porozumienie zakłada także, że kary za nieterminowe dostarczenie składów będą nadal naliczane, ale nie są potrącone z bieżących płatności. Sprawa zostanie przekazana do Sądu Arbitrażowego a ewentualna należność zabezpieczona gwarancją bankową, z której przewoźnik będzie miał prawo skorzystać po przychylnym dla niego wyroku sądu.
Koszt 20 pociągów Pendolino zakupionych przez PKP Intercity to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.
(PAP)
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze