Wojna cenowa na rynku abonentów
Na koniec czerwca w Polsce było 51,7 mln abonentów i użytkowników telefonii komórkowej podał - GUS. Zdaniem analityków nadal mamy do czynienia z wojna cenową na rynku usług telekomunikacyjnych.
Liczba abonentów i użytkowników (usługi z przedpłatą) telefonii komórkowej wyniosła na koniec czerwca 51,7 mln i była o 9,6% niższa niż w końcu czerwca 2016 roku i 5,7% niższa niż w końcu grudnia - podał GUS w raporcie.
Liczba abonentów wyniosła 33,3 mln, a liczba użytkowników - 18,4 mln. W porównaniu z czerwcem 2016 roku liczba abonentów wzrosła o 9,1%, natomiast liczba użytkowników zmniejszyła się o 30,9%. Na 100 mieszkańców w końcu czerwca przypadało 134,5 abonentów i użytkowników wobec 148,8 przed rokiem oraz 142,5 w końcu grudnia.
GUS podał ponadto, że w I półroczu sprzedaż wyrobów i usług pocztowych i telekomunikacyjnych ogółem (obejmująca wpływy za usługi pocztowe oraz za usługi telekomunikacyjne) była o 4,1% wyższa niż przed rokiem.
.......................
Tymczasem w II kwartale w Polsce przeniesiono 460,236 tys. telefonicznych numerów w sieciach komórkowych - podał UKE w komunikacie.
Bilansy poszczególnych operatorów:
- Orange Polska był ujemny ( -20,013 tys.)
- Polkomtel miał bilans ujemny (-36,487 tys.).
- T-MOBILE Polska miał również bilans ujemny (-25).
- P4 miał bilans dodatni (19,023 tys.).
- Netia odnotowała bilans dodatni (2,993 tys.).
...........................
Orange Polska nadal obserwuje presję cenową ze strony konkurentów na rynku usług komórkowych, zarówno w przypadku ofert przedpłaconych jak i abonamentowych - poinformowali przedstawiciele spółki.
- Niektórzy z naszych konkurentów są bardzo agresywni w zakresie w segmencie prepaid, nawet w przypadku zestawów startowych. Z kolei w segmencie abonamentowym T-Mobile Polska pozostaje agresywne, podczas gdy my jesteśmy ostrożni - uważamy, że w obecnym otoczeniu rynkowym, szczególnie biorąc pod uwagę nowe regulacje roamingu w UE, nie ma miejsca w Polsce na wojnę cenową w branży telekomunikacyjnej - powiedział podczas telekonferencji prezes Jean-Francois Fallacher.
Pytany o silny spadek liczby świadczonych usług komórkowych prepaid (strata 837 tys. w drugim kwartale) Fallacher odpowiedział, że jest to nadal efekt konieczności rejestracji numerów telefonicznych, wprowadzonej w ubiegłym roku.
- Nie widzimy żadnych negatywnych trendów w naszej bazie aktywnych klientów prepaid - dodał.
Przedstawiciele zarządu Orange Polska poinformowali, że podczas aktualizacji strategii zaplanowanej na 4 września mogą odnieść się m.in. do planu dalszego ograniczania kosztów działalności grupy oraz do dodatkowych nakładów inwestycyjnych związanych z "przekształceniem biznesu". - Nadal chcemy ograniczać koszty i jest to jedna z rzeczy, o których chcemy opowiedzieć podczas aktualizacji strategii 4 września - zapowiedział Jean-Francois Fallacher.
Orange Polska renegocjuje umowy handlowe z innymi operatorami komórkowymi w Europie ze względu na zniesienie opłat roamingowych w Unii Europejskiej, które nastąpiło 15 czerwca.
- Przyglądamy się wpływowi nowych regulacji roamingu w UE. Renegocjujemy w związku z tymi zmianami stawki hurtowe z innymi operatorami, ale w tej chwili ze względu na trwające rozmowy nie możemy powiedzieć na ten temat nic więcej - zapowiedział prezes.
Według wcześniejszych zapowiedzi zarządu Orange Polska, zniesienie opłat roamingowych obniży zysk EBITDA grupy w 2017 r. o ok. 50 mln zł.Członek zarządu Orange Polska oczekuje, że płatność kary nałożonej na operatora przez Komisję Europejską w 2011 roku może przełożyć się na koniec 2018 roku.
Orange Polska opublikował w tym tygodniu wyniki za drugi kwartał 2017 roku. Orange Polska w drugim kwartale 2017 roku wypracował 812 mln zł raportowanego zysku EBITDA wobec 773,4 mln zł oczekiwanych przez analityków. Rok wcześniej zysk wyniósł 824 mln zł.